Nemá smysl popisovat šíři nabídky cyklistických brašen německé značky Ortlieb, jejich maximální snahu o uhlíkovou neutralitu, odolnost produktů a jejich udržitelnost se servisem u výrobce. Ortlieb je mezi cyklocestovateli v brašnách prostě pojem. Má celou řadu novinek, které jednak reflektují současné požadavky na design, ale i styl jízdy, který se s rozmachem gravelů také změnil.
Ortlieb Gravel-Pack jsou lehké jednoduché brašny určené pro ty, kdo chtějí vyrazit na delší cesty, ale klasické bikepackingové podsedlovky či řídítkovky už jsou objemem nedostačující. Nebo budou vyhovovat díky nízké hmotnosti a objemu 14,5 litru těm, kdo naopak nepotřebují ty největší nosičové brašny. Tyhle brašny s hloubkou 16, výškou 36 a šířkou 26 centimetrů jsou vlastně odlehčenou verzí brašen Sport-Roller. Mají odolný, ale lehčí nepromokavý materiál s ripstop úpravou, rolovací uzávěr na dvě přezky a horní jisticí pásek s třetí přezkou a samozřejmě svařované švy. Všechny výměnné plastové díly jsou upevněné torx šroubky k vnitřnímu protikusu nebo nosné plastové desce na vnitřní straně brašny. Vnitřní prostor je maximálně zjednodušený, tedy žádné další kapsičky, což platí i pro vnější stranu. Tam jsou pouze reflexní plochy na čelní a zadní straně nebo logo na boku. Jak už jsme u Ortliebu zvyklí, odolnost brašen navyšuje plastový spodní „nárazník“ chránící stěnu brašny buď proti kontaktu se stojnami nosiče, nebo při postavení na zem. Takhle by byl popis jednoduchý a stačilo by dodat, že dovnitř se vejde rozhodně víc a mnohem komfortněji než do bikepackingové podsedlovky. Ovšem tady přichází zásadní křižovatka našeho testu.
Testovali jsme totiž Gravel Pack ve dvou variantách, a to verzi s upínacím systémem QL2.1 a pak trochu odlišným QL3.1, což je zcela zásadní informace. Nejprve k univerzálnější verzi QL2.1, v ceně 3590 korun za pár brašen, s nosností 9 kilogramů každá, v černém nebo testovaném šedém „dark sand“ provedení. Tady jde o klasiku s hmotností brašny 608 gramů a nosným systémem pasujícím na drtivou většinu nosičů. Horní plastová lišta má dvojici posuvných háčků s mechanickým jištěním jejich pozice na rámu nosiče a spojovací táhlo pro odjištění spodní uzávěry závěsných háčků. Spodní lišta pak dostala jeden otočný posuvný háček navíc, takže má dva, a tudíž se lépe zajistí ke stojnám nosiče proti pohybu směrem od výpletu. Horní háčky jsou naprosto jednoduché řešení hlavního zavěšení, spodní pak chtějí trochu naladit na optimální polohu, případně dole zůstane jen jeden, vše lze snadno demontovat. Tohle uchycení drží spolehlivě a nevyžaduje nějaký speciální nosič. Nepatrné rachocení v terénu či na kostkách lze vyřešit jinou pozicí horních háčků, ale není to nic zásadního. Bleskové sejmutí brašny jednou rukou díky popruhu pro odjištění obou háčků naráz je samozřejmostí, takže tady není co vytknout, jde o naprostý univerzál.
Druhá varianta s mechanismem QL3.1 už je trochu jiná. Jednak stojí 2490 korun jedna 592g brašna, a hlavně není tak univerzální, protože tenhle systém potřebuje tři nosné body. Jakési kruhové čepy, do nichž se přesně nasadí a ani se nehne. Celý mechanismus drží opět na vnitřní plastové desce a sestává ze dvou horních kolejnic s mechanickou pojistkou a spodního „doku“ s naváděcím profilem. Na tohle musíte mít buď kompatibilní nosič, což jsme měli, nebo adaptér za 550 korun pro jednu brašnu, který jsme rovněž vyzkoušeli. Adaptér se díky plastovým U profilům namontuje nahoře na klasický nosič a dole se ke stojnám zajistí otočným háčkem na stejném principu, jako mají brašny s QL2.1 systémem. U-profil drží spolehlivě díky gumové vložce a lze jej na kolejnici adaptéru posouvat, takže by měl pasovat na většinu zadních či předních nosičů. Brašna se nejprve nasune na spodní čep, což usnadňuje naváděcí profil. Na horní nosné čepy pak stačí nasunout ji kruhovým pohybem, aby čepy zajely do kolejnic na stěně brašny, a v nich se s hlasitým cvaknutím zajistí mechanickými pojistkami. Stačí si tenhle pohyb párkrát vyzkoušet a zjistíte, jak geniální upevnění brašny je. Lanko spojující obě horní pojistky je pak jednou rukou odjistí a brašnu zase vytočíte směrem dozadu či dopředu z čepů ven. Prosté a geniální, navíc tady je patrný zásadní rozdíl mezi mechanismy. Nosnost obou variant je stejná, tedy devět kilo na brašnu, ale trojice čepů drží brašnu mnohem těsněji, bez možnosti jakéhokoliv pohybu, a tudíž zvukových projevů. Navíc je k nosiči trochu blíže, tedy když pomineme určitou vzdálenost adaptéru, tady je to nastejno. Blíž je ale k nosiči už přímo vybavenému trojicí čepů, což jsme také vyzkoušeli. I pro skladování brašen je systém QL3.1 výhodnější, protože netrčí tolik do prostoru jako háčky systému QL2.1, pro jehož volbu ale hovoří větší univerzalita a možnost prohazovat jej v podstatě mezi více koly, aniž by to vyžadovalo speciální nosič nebo adaptér.
Gravel Pack tedy jako středně velká brašna obstál v obou verzích na výbornou, protože jsou to jednoduchá, lehká, snadno omyvatelná a vodotěsná zavazadla, kam jednoduše sbalíte vše potřebné. Díky rozměrům nehrozí nějaké kontakty s patou tretry a velice dobře se s nimi manipuluje mimo kolo. Kdo řeší hmotnost brašen, nechce zbytečný objem, řeší elegantní tvar netrčící zbytečně daleko od výpletu, a hlavně chce v případě QL.3 verze hodně sofistikovaný systém uchycení, bude nadmíru spokojený.
Abychom byli úplní, představíme ještě nosič Ortlieb Rack Three, který stojí 2490 korun, má hliníkovou konstrukci s hmotností 830 gramů a je určený právě systému QL3.1 nebo QL3, ačkoliv na něj po demontáži trojice čepů můžete upevnit i brašny s klasickými háčky QL2.1, 2 nebo 1. Masivní stojky mají dole zapuštěné montážní otvory bez možnosti nějaké výškové regulace, takže i přes kompatibilitu pro kola 26-28 palců je třeba pečlivě měřit pozice závitů. Navíc vstupuje do hry i třmen zadní brzdy, takže ne s každým rámem bude tohle kompatibilní. K sedlovým vzpěrám jej jistí dvě táhla se stranovou i předozadní regulací, takže tady je to v pohodě. Sám nosič má udávanou nosnost 30 kilogramů, ale na čepech je to samozřejmě omezeno hlavně nosností samotných brašen. Výhodou je horní profil systému MIK, takže do něj lze nacvaknout ještě další brašnu s adekvátním protikusem. Tuhost konstrukce je zcela bez diskuse, a pokud vážně uvažujete o kompletu brašen s QL3 nebo 3.1 systémem, vyplatí se do něj investovat. Bude multifunkčním kouskem pro kompletní škálu brašen.
Ortlieb nám v obou testovaných sestavách zase předvedl, že jejich produkty jsou dotažené k dokonalosti nejen zpracováním, ale i technickým řešením, které se snaží cyklistům usnadnit život nejen na delších cestách, ale třeba i při každodenním dojíždění do práce. Na tyhle nosné systémy totiž lze připevnit i vícefunkční brašny, z nichž se může v okamžiku stát funkční batoh, ale to zase jindy.
(už)
První letošní odtajněnou novinkou domácí značky je jejich celoodpružený trailbike Power Stream. Jestli myslíte, že vás e-bike neunaví a že…
Japonský Panaracer si své roky slávy odbyl hlavně v devadesátých letech, kdy jeho speciální přední Dart a zadní Smoke, byly jedněmi z…