Výhradní použití originálních náhradních dílů, pravidelně školení mechanici, ale i špičkové originální nářadí a veškeré doplňky, to je jen zlomek toho, co nám dokáže nabídnout Shimano Servis Centrum. Touto prestižní visačkou se může aktuálně pochlubit již šestnáct cyklistických prodejen na našem území. Co znamená takovéto označení prodejny či cykloservisu pro zákazníka? Především jistotu vyplývající právě z originálních dílů i servisních postupů. Napadlo by vás například, že Shimano či s ním provázaná komponentová značka PRO doporučují třeba i originální maziva či kapaliny? I v tomto spočívá výhoda autorizovaného Shimano Servis Centra, tedy že je dodržena dokonalá kompatibilita třeba i z hlediska náplně brzdového systému, případně neustále aktualizované diagnostiky řadící elektroniky Di2 či elektropohonů Steps.
Výhod nabízených služeb autorizovaných Shimano Servis Center je tedy celá řada, včetně toho, že za nimi stojí skutečně silný obchodní partner, s nadstandardním zázemím a širokými skladovými zásobami, společnost PAUL LANGE – OSTRAVA, potažmo mateřská Paul Lange Group sídlící v Německu. Vydali jsme se do jednoho z dvojice pražských Shimano Servis Center, konkrétně do Cykloservisu MTB nacházejícího se v Hlubočepích, bezprostředně u Prokopského údolí. Servis Martina Bolardta je již řadu let vyhlášený svou precizností, která je pro autorizované servisní středisko značky Shimano naprosto zásadní. Martina jsme vyzpovídali, co vše s provozováním Shimano Servis Centra souvisí, jak často musí projít různým školením a jaké bonusy z toho pramení pro zákazníka. Mimochodem, najít si čas pro podobný rozhovor v rozběhnuté sezóně je pro cyklistického mechanika docela složité.
Martine, tvůj Cykloservis MTB je Shimano Servis Centrem již více než pět let. Jaká je idea takového autorizovaného servisního střediska?
Vše je to především o vyškoleném personálu, plus k tomu je zde maximální prodejní i následná servisní podpora dílů od společnosti PAUL LANGE – OSTRAVA. Hlavně jde ale o zákazníka. Tedy o to, aby zákazník cítil, že je na správném místě, kde mu pomohou vyřešit jeho problém. A aby se zákazník nemusel bát mechanikovi svěřit své stotisícové či mnohdy ještě dražší kolo. Vše je o důvěře. Shimano Servis Centrum je určitou zárukou, že budou požadované servisní úkony provedeny správně.
Jak často absolvuješ různá školení?
Každé Shimano Servis Centrum je zaregistrované na portálu Shimano T.E.C., kde školení probíhají online. Například se oficiálně odprezentuje nová komponentová sada a my jsme následně seznámeni s jejími veškerými technickými detaily, tedy dílčími body jako jsou například brzdy, řazení, zkrátka jak a co z hlediska servisu probíhá. Jedná se o videokurz-návod, velmi podrobný, a poté již proběhne test na dané téma. Takto to běží již po řadu let, aktuálně mám za sebou cca tři sta takovýchto kurzů.
Takže fyzicky již nejezdíte na různá školení a prezentace?
Jezdilo se pravidelně na podobné prezentace a technická školení, někdy přímo do společnosti PAUL LANGE-OSTRAVA, jindy školení proběhlo třeba v některé z prodejen Shimano Servis Centrum. Jedno z takových školení proběhlo i tady u nás. Nicméně v současnosti, i v návaznosti na složitosti vyplývající z covidových opatření, se už jde pouze online cestou.
Absolvování těchto kurzů je podmínkou provozování Shimano Servis Centra?
Je to jedna z podmínek – mít absolvované všechny kurzy a mít je absolvované včas.
Takže instruktážní video a následný test?
Ano, je to video, maximálně propracované. Pak přijde na řadu test. Vždy otázka a má odpověď. Pokud bych náhodou odpověděl cca 2x špatně, musím vše opakovat. V průměru je to aktuálně okolo třiceti takovýchto kurzů ročně.
Být autorizovaným servisním centrem Shimano znamená mít skladem obrovské množství dílů.
Samozřejmě se snažíme mít všechny běžně poptávané díly neustále skladem. Zdaleka nejde jen o řetězy, kazety či brzdové destičky, ale i o většinu komponentů používaných sad. Pokud něco nemáme náhodou na skladě, z ostravské centrály PAUL LANGE - OSTRAVA to tady mám druhý den. To se týká třeba komponentů XTR či Dura-Ace, které skladem na prodejně běžně nedržím, protože na ně není taková poptávka.
A pokud požadovaný díl nemají na skladě ani u PAUL LANGE – OSTRAVA?
I to se stane, díl se pak objednává z německého centrálního skladu, tudíž putuje do Ostravy a poté k nám. V takovém případě může trvat dodání nějakých deset až čtrnáct dní, ale zpravidla je to tady dříve. Co je ale naprosto perfektní, to je komunikace s PAUL LANGE – OSTRAVA. Když tam zavolám s jakýmkoli požadavkem, vždy se mi snaží maximálně pomoci, ostatně Shimano Servis Centra jsou i z hlediska expedice zboží logicky řešena přednostně, a to i v případě nově uváděných sad, komponentů či doplňků.
Takže i u případných reklamací je výhodou být autorizovaným servisem Shimano?
Hlavně je to velká výhoda pro zákazníka. Mám totiž možnost posoudit reklamaci sám, být vlastně sám sobě reklamačním technikem. Tudíž mám v pravomoci vyřešit reklamaci se zákazníkem, aniž bych to v daný moment konzultoval se zastoupením Shimano. S tím to vyřeším až následně. Pro zákazníka to znamená řešení případné reklamace v mnohem kratší lhůtě, než bývá běžné. Zákazník nemusí čekat, jak se k danému problému vyjádří mateřské Shimano, to už je má starost. Každopádně se to ale logicky vztahuje pouze na díly zakoupené u nás.
Shimano Servis Centrum je nejspíš i zárukou, že se k zákazníkovi nedostane neoriginálně zabalený komponent, původně určený pro montáž?
Je to přesně tak. Ať už vezmu na sklad řetěz či kazetu, vždycky to má průvodku, originální krabičku, návod – prostě tak, jak by to mělo být. Určitě nemůžu prodávat řetěz nebo kazetu v nějakém neoriginálním pytlíku…
Musíte jako „SSC“ používat také maziva či kapaliny Shimano?
Osobně je používám. Originál maziva, která na trh dodává PAUL LANGE - OSTRAVA, jsou automaticky schválena, abych je mohl používat i já jakožto autorizované servisní středisko. Shimano nabízí maziva na všechno, co nás vůbec napadne – počínaje speciálními mazivy určenými výhradně pro řadící lanka a bovdeny, přes tuhá maziva pro ložiska či závity, až třeba po speciální oleje do vícerychlostních nábojů Nexus.
Používání originálních kapalin, třeba pro hydraulické brzdové systémy, může předejít i různým problémům.
Samozřejmě. To, že některý jiný výrobce nabízí minerální olej do kotoučovek, ještě neznamená, že to bude univerzálně ideální náplň pro všechny systémy na trhu využívající minerální olej. Na druhou stranu, pokud použijeme originál s logem Shimano, můžeme si být jisti, že nebude naleptávat těsnicí O-kroužky a podobně. Použití či nepoužití originální náplně pak může ve výsledku ovlivnit třeba i (ne)oprávněnost reklamace. Kapalina s logem Shimano je pro mě zárukou, že případný problém nemohl pramenit z nevhodné náplně. K tomu všemu ostatně také vedou zmiňovaná průběžná školení.
Klade si Shimano podmínku také pro používání originálního nářadí?
Ano, respektive doporučuje použití originálního nářadí. Sice není nejlevnější, ale je zárukou dokonalé kompatibility s konkrétním dílem či úkonem. Shimano si navíc hlídá, aby v okamžiku, kdy odprezentuje třeba nové středové složení, tak aby s jeho uvedením na trh paralelně nabídlo originální nářadí pro jeho montáž či demontáž. Takže si asi každý dovede představit, kolik různých ořechů, nástavců a klíčů je se současnými středovými či hlavovými složeními potřeba. A stále přibývají.
Totéž asi platí i pro různé diagnostiky elektronických systémů Steps či Di2.
Určitě, v tomhle směru ale perfektně funguje podpora ze strany dovozce. V případě různých nestandardních oprav či úprav je výhodou, že danou problematiku konzultuji s technikem od PAUL LANGE – OSTRAVA a vždycky se společně dobereme řešení. I v tomhle směru je velkým bonusem, že za námi stojí silný obchodní partner.
Velkým tématem je dnes kompatibilita, třeba u řadicích systémů. Orientují se sami zákazníci v tom, co lze a nelze kombinovat?
Někteří ano, ale je to spíše výjimka. Mnohem častěji se stává, že musíme napravovat to, co si lidé sami nakombinují v domnění, že jim to bude spolu fungovat. Nefunguje. A až my tady zjistíme, že to spolu ani nemůže fungovat. Obrovskou výhodou jsou stránky si.shimano.com, přístupné úplně každému. Tam se dá najít prakticky cokoli, co potřebuje uživatel vědět, včetně vzájemné kompatibility konkrétních komponentů. Dříve se to dalo pamatovat, co s čím funguje nebo nikoli, ale dneska je těch komponentů a systémů tolik, že i mechanik či prodejce pracuje s tabulkami kompatibility poměrně často.
Jak je to s instalací vnitřního vedení kabelů elektroniky?
Na všechno jsou dneska přípravky, na natažení kompletní vnitřní kabeláže samozřejmě také.
Lidi asi mají mnohdy tendenci tahat si vnitřní vedení podomácku, či dělat spoustu věcí bez originálního nářadí.
To ano, někdy bohužel. Ale od toho jsme tu my – když to lidi doma při těchto pokusech zničí, tak my to pak zase dáme dohromady. (smích…)
Dnes je módní vedení kabeláže vnitřkem řídítek a představce u silničních kol, včetně hydrauliky. Nakolik je to problematická věc?
Je to věc náročná především časově. Pokud se to udělá správně, funguje vše bez problémů. Když jde o klasické mechanické řazení, tak sestava originálních bovdenů a lanek Shimano je vždy výhodou pro čistý chod i v případě této plné integrace.
Začne-li zlobit řazení Di2, bez diagnostiky se asi neobejdete?
Většinou ne. Musím připojit kolo k diagnostice a načíst všechny komponenty. To mi ukáže jejich stav, změřím tak i kapacitu baterie, ale může se jet postupně také komponent po komponentu, aby se zjistilo, zda je problém v některém z nich nebo ve vedení. Napojuji se přes přehazovačku, což je praktičtější než přes jiný díl celé sestavy. Celá diagnostika pro Di2 se ale postupně vyvíjela podobně jako samotná technologie Di2, dneska je to všechno neskutečně promyšlené. Navíc od samého začátku velmi spolehlivé.
Diagnostika elektropohonů funguje asi stejně.
Přesně tak, na úplně stejném principu – zkontroluje motor, displej a vše ostatní. Třeba i připojené další doplňky jako světla a podobně. Pracuje se s tím hodně dobře. Shodou okolností nedávno vyšel nový kurz na E-Tube Project, tedy na elektroniku Shimano jako takovou, ať už středové pohony či Di2.
Když se řekne diagnostika, máme si v tomhle případě představit nějakou „chytrou krabičku“, nebo jde pouze o software, který máš jako Shimano Servis Centrum k dispozici?
Řekl jsi to úplně přesně, potřebuješ oboje, software k počítači i chytrou krabičku, jak jsi to nazval. Některá nastavení mají ale dneska lidi možnost řešit přes telefon, jejž přes bluetooth propojí s pohonem. Může v tom ale být i určitý kámen úrazu – že někteří uživatelé chtějí třeba jen tak zkusmo zasáhnout do nastavení svého e-biku. Spíš ze zvědavosti, než že by bylo cokoli potřeba upravovat. Možná to dělají i proto, že jsou dnes mnozí zvyklí párovat si telefon s autem a zasahovat do továrního nastavení. A někdy se jim to úplně nepovede a neví si s tím rady, takže pak skončí tady u nás a my napravujeme, co provedli.
Co všechno se může přihodit, že podobným zásahem svůj e-bike „zneprovozní“?
Třeba jim při aktualizaci spadne síť a je problém, pak přijedou s e-bikem, který už nejde lidově řečeno nahodit. Současná přehršel různých aplikací může být problémem, pokud je využívá někdo, kdo jim až tak úplně nerozumí. Ale od toho jsme tu my, abychom to když tak poté zase zprovoznili.
Nebývají někdy problémem také informace z netu, kdy si lidé něco načtou, často špatně...
To se stává. Když to mají načtené dobře a jen to zkonzultujeme, je to vše ok. Pak jsou ale tací, kteří to mají načtené špatně, nebo mají málo informací o kompatibilitě a vymýšlejí blbosti, nejčastěji s mícháním desítkových a jedenáctkových bikových sad mezi sebou. Nejčastějším problémem je, že volí nadměrně velký rozsah kazety, přestože jejich přehazovačka to nemůže zvládnout. Třeba to nějak funguje, ale zdaleka ne tak, jak by to fungovat mělo. Přijdou k nám a chtějí to seřídit, načež já jim sdělím, že daná kazeta k jejich přehazovačce nepatří. V těchto případech je výhodou, když jim danou věc mohu ukázat v tabulkách kompatibility Shimano, takže to skutečně pochopí a snažíme se najít nejschůdnější řešení.
Stává se někdy, že nové kolo je již z výroby osazeno komponenty, které nejsou stoprocentně kompatibilní?
Stává se to, naštěstí ale ne moc často. V takových případech je nejsložitější vysvětlit problém zákazníkovi, který je přesvědčen o tom, že u nového kola musí být přece vše správně.
Zastavme se ještě u náhradních dílů. Jako „SSC“ jste schopni nabídnout třeba i originální kónusy do nábojů?
Samozřejmě, i v tom spočívá idea Shimano Servis Centra. Snažím se mít všechny nejčastěji používané kónusy skladem, případně se objednají, pakliže to není některý z nejčastěji používaných typů. Stejné je to s náhradními dráty do zapletených kol Shimano, kdy vždycky používám výhradně originální drát, s originálním číslem dílu. Ať už u nábojů, kol a dalších věcí, vždy je prvotní nahlédnout do detailního rozkresu dílu a najít si přesný kód požadované součástky, podle něhož se díl následně objedná. Je to ale vždy díl od dílu, některé jsou brány jako jediný celek pod jedním kódem, nikoli jako sestava dílů.
Jak je tomu třeba u silničních pák Dual Control?
To je přesně ten příklad. Dá se většinou objednat samostatně celý řadící mechanismus jakožto jediný díl a samostatně třeba kompozitové tělo – pokud jej někdo při pádu poškodí, a samostatně pak krycí pryžový návlek.
Přejděme k obecnějším věcem. Jakým způsobem se prodejna či cykloservis může stát autorizovaným servisním centrem značky Shimano?
Spíš je to tak, že si dovozce značky Shimano, tedy společnost PAUL LANGE – OSTRAVA, sám vytipuje, kterou prodejnu by rád zařadil do sítě Shimano Servis Center. Na základě referencí, zkušeností, ale třeba i v závislosti na konkrétním regionu. Určitě není možné, aby v jednom městě bylo několik prodejen se štítkem „SSC“ pár metrů od sebe. I tady jde ale primárně o servis pro zákazníka – aby ve svém městě či regionu našel technickou podporu pro komponenty svého kola či elektrokola.
Nabízí Shimano v rámci prodejní podpory třeba i zapůjčení testovacích kol či e-biků pro prezentaci nějaké novinky?
To ano, můžeme udělat pro zákazníky třeba testovací den či víkend, kdy nám dovozce půjčí nejen testovací kola, ale třeba i stany a další vybavení.
Budeme-li chtít na závěr shrnout vše, co zde zaznělo, jaké jsou tedy hlavní bonusy „SSC“ pro zákazníka?
Měla by to být záruka kvality a originality náhradních dílů, ale i originálních servisních postupů. Musíme dělat všechna průběžná školení, abychom si udrželi statut Shimano Servis Centrum. Není to jen o tom, že máme nějakou nálepku na dveřích, je to celé podmíněno zkušenostmi, musíme zkrátka něco vědět i umět.
Děkuji za rozhovor.
Jan Kadečka
Bikepacking je krásná zábava. Jedete si krajinou kam chcete, nebo i nechcete, v beznosičových brašnách na kole máte jen to nezbytné. Žádné…
I když cyklistický svět se zmítá ve výrobních, materiálních a dodavatelských problémech, rozhodně to neznamená, že se zastavily konstrukční…