Originální tvář Selle SMP
Jestli dnes můžeme o některé značce sedel jednoznačně říct, že má na první pohled jiný design, pak je to italské Selle SMP. Tato rodinná firma píše svoji historii už od roku 1947, kdy Martino Schiavon začal v Padově ručně vyrábět sedla pro jízdní kola. Firma se postupně přestěhovala a dnes má ve městě Casalserugo nejen vlastní továrnu na výrobu sedel, ale především laboratoř pro jejich vývoj. Vlastní tvář s výrazně dolů sklopenou špičkou připomínající zobák nebo legendární letadlo Concorde, a především pak středový otvor dělící sedlo na dvě poloviny jsou to, co odlišuje Selle SMP od ostatních.
Respektive je to právě tvar a středový kanálek, co ostatní značky začaly ve větší či menší míře přebírat a kopírovat, aby snížily tlak sedla na měkké tkáně v rozkroku, a tudíž nic nebránilo jejich prokrvení. Fyziologické poznatky hrají při vývoji sedel hlavní roli a zjednodušeně by se dalo říct, že kde nic není, nemá tam ani co tlačit. Jenže to není tak jednoduché a každý cyklista má jinou postavu, jiný rozestup sedacích kostí, jiný úhel posedu, jinou disciplínu a mohli bychom pokračovat. Tohle všechno se značka snaží zohlednit jak při výrobě sedel, tak při následném výběru, jejž se snaží zákazníkům usnadnit.
Selle SMP v současnosti nabízí přes sedmdesát modelů sedel, všechna vyrobená v Itálii a z italských materiálů, takže logo Made in Italy je něco, na čem si zakládají, ať už jde o komfortní modely pro rekreační využití nebo špičkové karbonové kousky pro náročné závodníky. Ti samozřejmě prověřují tato sedla na nejvýznamnějších podnicích World Tour, ale i pro ně platí, že musí mít model odpovídající jejich tělesné konstituci a osobním preferencím. Stejně jako pro profesionály, tak i pro běžné zákazníky Selle SMP vyvinulo vlastní konfigurátor pro výběr odpovídajícího modelu sedla. Jednak si jej lze najít na stránkách www.sellesmp.com v sekci saddle finder nebo navštívit některou ze čtrnácti prodejen Cyklopoint, jelikož dovozce značky Merida je zároveň distributorem těchto sedel. V prodejnách totiž disponují jak speciální stoličkou s gelovým měřičem rozchodu sedacích kostí, tak širokou nabídkou sedel, včetně testovacích modelů. Zákazník se posadí na stoličku, v gelu se vytlačí dva nejvýraznější body, které zesvětlají a prodejce pak změří jejich rozteč. Tím získá údaj pro aplikaci, v níž doplní celou další řadu dat. Je to pohlaví, věk, e-bike či klasické kolo, typ kola (MTB, silnice, triatlon, trekking, městské či gravel) a následně kategorie (např. XC, trail enduro, sport). Dále časová frekvence využívání kola, preference tloušťky polstrování a nakonec zmíněná rozteč sedacích kostí změřená na stoličce. Z nabídky sedel pak konfigurátor vybere ta nejvhodnější. Samozřejmě, že vlastní praktická zkušenost je nepřenositelná, to u sedla platí obzvlášť, takže barevně odlišená speciální testovací sedla jsou tím nejlepším řešením, aby si zákazník mohl vyzkoušet, jaké to je, když v rozkroku není žádný tlak a vše se odehrává pod sedacími kostmi.
Kategorie sedel jsou v několika modifikacích, takže si určitě vybere každý. A to jak od rekreačního uživatele, tak po profesionála. I přes italský původ a všechny fyziologické poznatky ale nejsou sedla pouze z cenových výšin, kde se kolem patnácti tisíc pohybují karbonové topmodely. Startují už na pětistovce za dětské modely a trojnásobku za dospělé kousky. Pokud chcete sedlo, které udalo vývojový směr celé řadě dalších značek, tak proč jej nevyzkoušet.
(už)
Čtyřka s DT Swiss Nájezd 3850 kilometrů, osazeno na celoodpruženém kole, hodně výkonný jezdec s váhou zhruba osmdesát kilogramů a po dvou…
Continental Kryptotal Už jsme se loni zmínili o tom, že značka Continental přišla se zcela novou řadou plášťů, které rozhodně nejsou jen…