Continental Kryptotal
Už jsme se loni zmínili o tom, že značka Continental přišla se zcela novou řadou plášťů, které rozhodně nejsou jen nějakou evolucí předchozích modelů. Jde o současným požadavkům naprosto odpovídající kousky, mixující několik typů směsi, provedení kostry i určení od trail přes enduro až po závodní sjezd. Vyznat se ve všech možných kombinacích není zprvu úplně jednoduché a Xynotal, Kryptotal, Argotal a Hydrotal dokážou zamotat hlavu. Nicméně pokud znáte svůj styl, dominantní terén a podmínky, už se dokážete zorientovat trochu lépe.
My jsme do testu zvolili trochu nesourodou dvojici, Kryptotal Re, tedy čistě zadní plášť v provedení s nejtvrdší směsí na běhounu a naopak nejmenší ochranou bočnic a přední, respektive univerzální model Xynotal, ovšem v měkčí směsi, kterou ale provází enduro určení, a tudíž vyšší míra ochrany bočnic. Chtělo by to samozřejmě naopak silnější bočnice dozadu a tenčí dopředu, rovněž přední vzorek je nižší a určen na tvrdý podklad, kdežto zadek je hrubší univerzál, ale poměr tvrdostí směsí je v pořádku. Prostě jsme zvolili dva samostatné pláště do testu, jinak by bylo ideálem nasadit Kryptotal Re dozadu a k němu jeho přední verzi Fr, jak tomu má být. Proto bude i následující test věnován jen zadnímu plášti, konkrétně ve specifikaci Kryptotal-R Trail Endurance. Tedy nejslabší bočnice pro trailové nasazení, nejtvrdší rychlá trvanlivá směs na běhounu a zadní směrové provedení dezénu. To vše v sedmadvacítkovém průměru pro náš mullet a 2,6“ šířce (65-584 mm) za 1779 korun, která na ráfku s vnitřní 30mm šířkou měla vnější rozměr 66 mm. Plášť s kevlarovou patkou ukázal na váze hmotnost 1143 gramů, a jestliže zmiňujeme nejtenčí bočnice, i tak jsou poměrně silné a houževnaté, takže žádný „papír“ pro honění gramů. Tři vrstvy kordu mají každá 60 TPI, takže výsledkem je číslo 180 a předem dodávám, že odolnost proti proříznutí či průrazu pláště byla velice slušná, a to uvnitř pláště nebyla zpočátku ochranná tlumicí vložka.
Nasazení na ráfek Remerx RX2030 bylo jednoduché, stačila jedna montpáka pro konečné přetažení patky, ale nutnost to není. Plášť naskočil do patek přesně hned napoprvé, takže ani tady problém nebyl. Běhoun v zadním provedení nabídne čtyři řady profilů, kdy střední mají výšku 5,5 mm a boční rovněž patří mezi ty vyšší. Není to kulatý plášť, ale díky výšce bočních profilů spíše hranatý, nicméně nejsou boční profily tak výrazné jako třeba u Michelin Wild AM. Hodně se vzorek podobá modelu Maxxis Minion DHR, ale volný prostor mezi profily je zde pocitově menší a guma lépe jede. Odvalování pláště je díky tvrdé směsi a ploše vzorku jeho hodně silnou stránkou, a přitom nemůžu říct, že by směs byla oproti konkurenci nějak tvrdá. Naopak je ve srovnání s některými „soft“ verzemi lehce na hraně a umí se jim přiblížit, aniž by ale na silnici jezdec cítil lepivost okrádající jej o výkon. Životnost směsi a odvalování jsou prostě silnou stránkou téhle varianty, a pokud nepotřebujete vzadu extra přilnavou směs, budete plně spokojeni. Tahle držela i na mokrých kamenech, a to nešlo ani o rychlebskou žulu, ani trutnovský pískovec, ale poměrně nejisté a kluzké křídové opuky. Nejsilnější je ale vzorek logicky na sypkém podkladu, kdy hrabanka byla pro boční profily doslova výzvou a jejich rozměr i tuhost byly ideální pro odkloněné zatáčky či jízdu na hraně. Přitom ale nedochází na kamenech nebo náklonu na asfaltu k nějakému podlamování bočních profilů nebo uklouznutí po jejich hraně. Sklon mají ideální, každý „špunt“ na běhounu má malý vnitřní otvor pro lepší zachycení a částečně se tak celkový průřez blíží plášťům s kruhovým profilem. Na tomhle prostě chcete jet na hraně, a to jak na hlíně, tak v kamenech, vzorek je prostě univerzální a rozhodně se nebojí vystouplých kamenů, prostory mezi profily nejsou tak velké, aby ohrozily základní kostru. Odskočíte, dopadnete, chytne se, zaberete do výjezdu, drží, opřete se do toho v náklonu na hraně a sedí. Jistě, hladké kameny odhalí tvrdost směsi, ale to až na mokru nebo při razantnějším náklonu. Kryptotal se prostě jako univerzál hodně povedl. Současně je ale silnou stránkou pláště samočisticí schopnost, takže přechod zima/jaro byl v blátě zcela bez problémů. Suchý tvrdý podklad, kameny, hrabanka a bláto, všude tady je Kryptotal jako doma a pro mě jedním z nejlepších a nejuniverzálnějších „agresivních“ vzorků, jaké jsem vzadu jezdil. Jistě, pokud chcete lepší adhezi na kamenech, sáhněte po enduro nebo DH verzi s pevnějšími boky a měkčí směsí, ovšem také vyšší hmotností a menší výdrží směsi. Ta trailová je vyloženě dlouhověká a tři stovky kilometrů se na ní nijak nepodepsaly, navíc trailová kostra nabízí lepší tlumení. Pro zátěž na elektrokole celkově ideální volba, i když tam se občas hodí enduro boky spíš, ale jinak bez jakékoliv námitky. Dopředu ale v případě Kryptotalu určitě zvolte měkčí směs, na kamenných plotnách vám to mírou jistoty vrátí.
(už)
Merida pro příští sezónu kompletně dokončuje redesign svých celoodpružených biků, protože aktuální novinkou je zcela inovovaná One-Twenty…
Vozíte na enduro či trailbike chrániče? A vozíte jen kolena nebo současně i lokty? Tedy kolenní i loketní chrániče a v jakém provedení?…