Čtyřka s DT Swiss
Nájezd 3850 kilometrů, osazeno na celoodpruženém kole, hodně výkonný jezdec s váhou zhruba osmdesát kilogramů a po dvou sezónách rozborka a prověrka. Podívejte se s námi na zapletená kola DT Swiss XRC 1501 Spline One.
Tyhle výplety nahradily původně nejdražší hliníkové modely švýcarské značky a přechod na karbonový ráfek znamenal nejen výrazné snížení hmotnosti, ale současně navýšení tuhosti a výkonu. Ráfek má symetrický profil s výškou 25 milimetrů a vnitřní šířkou 30 milimetrů, tedy moderní parametry schopné pokrýt disciplíny XC až enduro. V podstatě všechny varianty kol XRC, XMC a EXC mají shodné rozměry ráfků a liší se jen jejich bytelností a hmotností. Samozřejmostí je hookless provedení a jezdec si musí tak trochu hlídat doporučené tlaky. Výrobce mu to usnadnil tím, že na ráfku jsou jasně napsané krajní hodnoty šíře plášťů (47-89 mm) a k nim doporučené tlaky. Osmadvacítka přímých zeslabovaných drátů (2-1,6-2 mm) je zapletena do nábojů 240, samozřejmě v boostovém provedení, a v našem případě s ořechem Sram XD. Dvojice ložisek nese osu, další dvě patří ořechu, ovšem nábojové ložisko na straně ořechu už není usazené v těle náboje, nýbrž ve šroubované vnitřní rohatce. Ano, systém Rachet EXP je to, co nás zde kromě celkové tuhosti a výkonu kol zajímalo nejvíc a v souvislosti s nájezdem pak také lehce překvapilo v ne úplně dobrém světle, ale nepředbíhejme.
Kola byla obuta do 2,35“ plášťů Maxxis a vybavena protiprůrazovými vložkami, což spolu se šíří ráfků zaručovalo docela slušnou odolnost vůči defektu i jisté vedení v zatáčkách. To, čím kola překvapí, je tuhost a akcelerace, protože i přes zeslabované dráty jsou výplety díky ráfkům opravdu tuhé a neskutečně jedou. Když přihlédneme k avizované nejnižší hmotnosti 1544 gramů, je to logické. Samozřejmě to má i svoji cenu a 43 tisíc není úplně málo, nicméně dovozce nabízí i montážní OEM verzi s uchycením pro kotouč na 6 šroubů (této varianty se týká náš test) a ta by měla vážit jen o padesát gramů víc a přitom stát skoro o deset tisíc méně. To nezní špatně a vzhledem k jízdním vlastnostem, u nichž jednoznačně kvitujeme špičkový výkon, tuhost a přesné vedení i v zatáčkách, je to zajímavá možnost. S ohledem na přítomnost vložek nemůžeme potvrdit nějakou odolnost ráfku vůči poškození, žádné nenastalo, ale kola si nechala líbit hodně a neprojevilo se to ani na vycentrování výpletu, ani někde na ráfcích samotných.
K ráfkům a výpletu tak nemáme jedinou připomínku, protože jsou tuhé, pevné a v terénu nevydávaly nějaké zvuky nebo rezonance, které by vyvolávaly obavy z křehké konstrukce. Náboje pak nabídly hladký chod ložisek, ačkoliv ten zadní si po udaném nájezdu vyžádal nejen výměnu ložisek, byť spíše z preventivních důvodů, ale hlavně záběrového mechanismu rohatek. Technologie EXP totiž upustila od dvojice pružinami tlačených rohatek proti sobě, ale tu vnitřní nahradila pevným provedením našroubovaným přímo do těla náboje. Šestatřicet záběrových zubů je poměrně jemných a bez možnosti jakékoliv výchylky je vystaveno působení protilehlých zubů pohyblivé rohatky v ořechu s jednou pružinou. Všechno fungovalo hladce a 10° úhel záběru by měl být dle konstruktérů optimální pro výkon i eliminaci nechtěného tahání za pedály při propružení zadní stavby. Sice lze mít ještě tuningové rohatky s 54 zuby (6,7° záběr), ale to je spíš pro ultralehké jezdce a menší úhel záběru prý výrazněji tahá za pedály. Zmíněný 36zubý kousek vykazoval po necelých čtyřech tisícovkách kilometrů nepatrné opotřebení zubů, takže se majitel kol rozhodl záběrový mechanismus vyměnit za nový. Není to laciná, ale zase ne nějak extrémní záležitost, sada rohatek stojí 1220 korun. Bohužel k tomu potřebujete speciální klíč pro vyšroubování té pevné z náboje, takže buď můžete kola poslat dovozci, kde máte jistotu profesionálního servisu, nebo je svěřit servisu, který daný klíč má. Každopádně, preventivní výměna rohatek byla na místě. Dokonce přímo DT Swiss na svém webu upozorňuje, že i přes veškerou snahu udržet maximální kvalitativní standardy, na jaké jsme u této značky zvyklí, se právě u EXP rohatek objevilo několik problémů právě s rychlejším opotřebením. Tím vyzývali majitele kol ke kontrole svých produktů a případnému kontaktu. Tady bylo ale jednodušší bez papírování a posílání rohatky vyměnit, přece jen to nejsou kola za pět tisíc a očekává se od nich špičkový výkon. Mají pro něj všechny předpoklady, jen je třeba pečlivější servis záběrového mechanismu spočívající v pravidelné očistě a kontrole zubů i jejich namazání.
(už)
Continental Kryptotal Už jsme se loni zmínili o tom, že značka Continental přišla se zcela novou řadou plášťů, které rozhodně nejsou jen…
Merida pro příští sezónu kompletně dokončuje redesign svých celoodpružených biků, protože aktuální novinkou je zcela inovovaná One-Twenty…