Italská Olympia to s karbonem umí, což dokazuje nejen svými silničními modely, ale i MTB kolekcí. Hardtaily Nitro 1,5 a CSL 1,5 sázejí na moderní konstrukční prvky a hodně pečlivé zpracování. V případě testovaného typu CSL 1,5 se jedná o topmodel, jehož rám využívá kombinace tří různých „3K High Modulus“ vláken a konstrukční technologii Tube to Tube. To se promítlo nejen do nízké hmotnosti rámu, ale současně do skvělé tuhosti a solidní míry jízdního komfortu.
Námi testovaný bike, jak je ostatně podle loňské sady Shimano Deore XT patrné, patří do kolekce Olympia 2011. Základ kola, tedy karbonový rám vážící necelých jedenáct set gramů, však přechází v nezměněné podobě do letošní nabídky. Je k dostání buďto ve formě samostatného rámového setu za poměrně vysokou sumu 46 tisíc, nebo s kompletním osazením v celé řadě modifikací. V závislosti na komponentové sadě se konečné ceny pohybují od nějakých pětapadesáti až po sto třicet pět tisíc. U každého modelu je pak možné vybírat celkem ze sedmi typů zapletených kol a pěti odpružených vidlic (!!!). Jen pro zajímavost, námi testovaná loňská varianta s téměř kompletním ikstéčkem a vzduchovou rebou stála 66 990 korun. Změny se kupodivu nedotkly ani grafiky, mimochodem hodně zdařilé, nové jsou pouze agresivnější barevné kombinace.
Zaměříme-li se na rám, tak je již na pohled patrné, že se nejedná o standardní monocoque, napojení jednotlivých trubek je totiž oproti vrstvení do formy o něco ostřejší. Použitá výrobní technologie ovšem dovolila lépe pracovat s jednotlivými trubkami a jejich finálními parametry. Namáhaná místa by tedy měla být výrazně dimenzována, zatímco ve středové partii hlavních trubek byla jejich stěna minimalizována. Stačí poklep na dolní trubku, případně její silnější zmáčknutí rukou, a odhalíme, že výrobce se při vývoji tohoto rámu skutečně snažil zbavit všech přebytečných gramů. Na druhou stranu zde byla stále jedním z nejdůležitějších parametrů životnost, což dokazuje hmotnost rámu přes jeden kilogram. Pracovalo se ale nejen s průměry trubek a sílou jejich stěny, v případě zadní stavby je znatelný požadavek na kombinaci vysoké boční tuhosti a schopnosti pohlcování otřesů. Technologie „Inteligence FlexX Back Control“ v praxi znamená spojení poměrně mohutně působících řetězových vzpěr s mírným zploštěním středové části a lehce esovitě prohnutých sedlových vzpěr. Komfort jezdce by zde měla zvýšit i klasická koncepce s horním můstkem namísto často používané, konstrukčně podstatně jednodušší monostay vzpěry. Nepřehlédnutelné zploštění sedlových vzpěr pak slibuje, že by zmíněný komfort nemusel zůstat pouze na papíře.
Z konstrukčních prvků nechybí 1,5“ spodní ložisko hlavového složení, dále Press-Fit středové pouzdro s integrovanými ložisky nebo třeba Post Mount úchyt brzdového třmenu. Řadicí bowdeny jsou pro maximální stylistickou čistotu vedeny horní trubkou. Z vyložených detailů pak nemůžeme nezmínit třeba praktické zdrsnění krycího laku pod objímkou přesmykače, nalepený ochranný duralový plech pod převodníky nebo třeba vtipně působící, lakem překrytý čárový kód na hlavové trubce.
V případě testované velikosti M vynikly nejen hodně velký sloping, ale i nemalá délka předního trojúhelníku. Údaje o geometrii a především pak samotná praktická zkušenost potvrzují čistě závodní naturel kola. Olympia CSL-X 1,5 usazuje jezdce do nekompromisně výkonnostní pozice, s níž souvisí o něco větší předklon a natažení k řídítkům.Vše je podtrženo ještě 115 mm dlouhým představcem, s nímž souviselo určité zklidnění kola a příkladné vedení přímého směru.
Po stránce jízdních vlastností nemáme připomínky, bike je skutečně takový, jak od pohledu i svými parametry slibuje.Geometrie je typickým představitelem závodních modelů s XC zaměřením. Na první osahání se zdá být poměrně klidná, ovšem pokud Olympii vezmeme na točitou pěšinu, jako by kolo okamžitě ožilo. V praxi jezdce nenutí k neustálému soustředění a korekci směru, ale když je potřeba, plní naprosto přesně požadavky.Výhodou je v tomto ohledu především krátká zadní stavba. Představec by sice vzhledem k velikosti rámu mohl být o něco kratší, výhodou je ale trojice centimetrových karbonových podložek pod ním, takže nastavení výšky řídítek má hodně velký rozsah.
Z hlediska jízdního komfortu musíme uznat, že zadní stavba skutečně plní svou úlohu, ostrost rázů totižcelkem zdařile zahlazuje.Akcelerace je sice kladně ovlivněna tuhostí rámu, ovšem celkovou chuť zrychlovat bohužel trochu otupují použitá kola, která se podílejí se na celkové váze 11,1 kilogramu. Právě hmotnost kol s ráfky DT Swiss 445, plášti Michelin Country Trail a vyloženě levnými „OEM“ nábami Shimano totiž ubírá kolu na hbitosti. Stejně tak hrubý vzorek plášťů zhoršuje odvalování kol. Je tedy trochu škoda, že jinak perfektní a precizně provedený rám byl u loňského modelu doplněn těmito koly. Nicméně výrobce u letošní verze nabízí především kvalitnější zapletené sety, ať už od Mavicu či Fulcrumu.
Ke vzduchové vidlici Reba SL, s dvojicí vzduchových komor a dálkovým lockoutem, či ke komponentům Deda nemáme sebemenší připomínku. Nejenže vše fungovalo perfektně, ale i designové sladění komponentů s rámem je u Olympie již tradičně dotaženo k dokonalosti.
Plusy: závodní geometrie, tuhost rámu, schopnost pohlcovat otřesy
Minusy: těžší kola
Rám: 3K High Modulus Carbon
Vidlice: Rock Shox Reba SL, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 42-34-24
Brzdy: Shimano Deore XT 160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-34
Náboje: Shimano RM66
Ráfky: DT Swiss 445D
Pláště: Michelin Country Trail 2.0”
Řídítka: Deda BigBar
Představec: Deda Zero1
Sedlovka: Deda RS 01
Sedlo: Selle Italia XFeel
Hmotnost: 11,1 kg (vel. M, s pedály)
Cena: 66990 Kč
Rámový set: 46 200 Kč
Francouzský Lapierre umí dělat nejen krásná, ale především skvěle funkční kola. Model Zesty 314, zástupce kategorie All mountain, je toho…
Novinka v nabídce domácí značky určená pro sezonu 2013 nese sice již několik let známé jméno, ovšem do vínku dostala zcela jiný rám, navíc…