logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Olympia CSL-X 1,5 - test kola

Olympia CSL-X 1,5 - test kola

Italská Olympia to s karbonem umí, což dokazuje nejen svými silničními modely, ale i MTB kolekcí. Hardtaily Nitro 1,5 a CSL 1,5 sázejí na moderní konstrukční prvky a hodně pečlivé zpracování. V případě testovaného typu CSL 1,5 se jedná o topmodel, jehož rám využívá kombinace tří různých „3K High Modulus“ vláken a konstrukční technologii Tube to Tube. To se promítlo nejen do nízké hmotnosti rámu, ale současně do skvělé tuhosti a solidní míry jízdního komfortu.

Olympia CSL-X 1,5

Námi testovaný bike, jak je ostatně podle loňské sady Shimano Deore XT patrné, patří do kolekce Olympia 2011. Základ kola, tedy karbonový rám vážící necelých jedenáct set gramů, však přechází v nezměněné podobě do letošní nabídky. Je k dostání buďto ve formě samostatného rámového setu za poměrně vysokou sumu 46 tisíc, nebo s kompletním osazením v celé řadě modifikací. V závislosti na komponentové sadě se konečné ceny pohybují od nějakých pětapadesáti až po sto třicet pět tisíc. U každého modelu je pak možné vybírat celkem ze sedmi typů zapletených kol a pěti odpružených vidlic (!!!). Jen pro zajímavost, námi testovaná loňská varianta s téměř kompletním ikstéčkem a vzduchovou rebou stála 66 990 korun. Změny se kupodivu nedotkly ani grafiky, mimochodem hodně zdařilé, nové jsou pouze agresivnější barevné kombinace.

Olympia CSL-X 1,5

Zaměříme-li se na rám, tak je již na pohled patrné, že se nejedná o standardní monocoque, napojení jednotlivých trubek je totiž oproti vrstvení do formy o něco ostřejší. Použitá výrobní technologie ovšem dovolila lépe pracovat s jednotlivými trubkami a jejich finálními parametry. Namáhaná místa by tedy měla být výrazně dimenzována, zatímco ve středové partii hlavních trubek byla jejich stěna minimalizována. Stačí poklep na dolní trubku, případně její silnější zmáčknutí rukou, a odhalíme, že výrobce se při vývoji tohoto rámu skutečně snažil zbavit všech přebytečných gramů. Na druhou stranu zde byla stále jedním z nejdůležitějších parametrů životnost, což dokazuje hmotnost rámu přes jeden kilogram. Pracovalo se ale nejen s průměry trubek a sílou jejich stěny, v případě zadní stavby je znatelný požadavek na kombinaci vysoké boční tuhosti a schopnosti pohlcování otřesů. Technologie „Inteligence FlexX Back Control“ v praxi znamená spojení poměrně mohutně působících řetězových vzpěr s mírným zploštěním středové části a lehce esovitě prohnutých sedlových vzpěr. Komfort jezdce by zde měla zvýšit i klasická koncepce s horním můstkem namísto často používané, konstrukčně podstatně jednodušší monostay vzpěry. Nepřehlédnutelné zploštění sedlových vzpěr pak slibuje, že by zmíněný komfort nemusel zůstat pouze na papíře.

Olympia CSL-X 1,5

Z konstrukčních prvků nechybí 1,5“ spodní ložisko hlavového složení, dále Press-Fit středové pouzdro s integrovanými ložisky nebo třeba Post Mount úchyt brzdového třmenu. Řadicí bowdeny jsou pro maximální stylistickou čistotu vedeny horní trubkou. Z vyložených detailů pak nemůžeme nezmínit třeba praktické zdrsnění krycího laku pod objímkou přesmykače, nalepený ochranný duralový plech pod převodníky nebo třeba vtipně působící, lakem překrytý čárový kód na hlavové trubce.

V případě testované velikosti M vynikly nejen hodně velký sloping, ale i nemalá délka předního trojúhelníku. Údaje o geometrii a především pak samotná praktická zkušenost potvrzují čistě závodní naturel kola. Olympia CSL-X 1,5 usazuje jezdce do nekompromisně výkonnostní pozice, s níž souvisí o něco větší předklon a natažení k řídítkům.Vše je podtrženo ještě 115 mm dlouhým představcem, s nímž souviselo určité zklidnění kola a příkladné vedení přímého směru.

Rychle i pohodlně

Po stránce jízdních vlastností nemáme připomínky, bike je skutečně takový, jak od pohledu i svými parametry slibuje.Geometrie je typickým představitelem závodních modelů s XC zaměřením. Na první osahání se zdá být poměrně klidná, ovšem pokud Olympii vezmeme na točitou pěšinu, jako by kolo okamžitě ožilo. V praxi jezdce nenutí k neustálému soustředění a korekci směru, ale když je potřeba, plní naprosto přesně požadavky.Výhodou je v tomto ohledu především krátká zadní stavba. Představec by sice vzhledem k velikosti rámu mohl být o něco kratší, výhodou je ale trojice centimetrových karbonových podložek pod ním, takže nastavení výšky řídítek má hodně velký rozsah.

Olympia CSL-X 1,5

Z hlediska jízdního komfortu musíme uznat, že zadní stavba skutečně plní svou úlohu, ostrost rázů totižcelkem zdařile zahlazuje.Akcelerace je sice kladně ovlivněna tuhostí rámu, ovšem celkovou chuť zrychlovat bohužel trochu otupují použitá kola, která se podílejí se na celkové váze 11,1 kilogramu. Právě hmotnost kol s ráfky DT Swiss 445, plášti Michelin Country Trail a vyloženě levnými „OEM“ nábami Shimano totiž ubírá kolu na hbitosti. Stejně tak hrubý vzorek plášťů zhoršuje odvalování kol. Je tedy trochu škoda, že jinak perfektní a precizně provedený rám byl u loňského modelu doplněn těmito koly. Nicméně výrobce u letošní verze nabízí především kvalitnější zapletené sety, ať už od Mavicu či Fulcrumu.

Ke vzduchové vidlici Reba SL, s dvojicí vzduchových komor a dálkovým lockoutem, či ke komponentům Deda nemáme sebemenší připomínku. Nejenže vše fungovalo perfektně, ale i designové sladění komponentů s rámem je u Olympie již tradičně dotaženo k dokonalosti.

Plusy: závodní geometrie, tuhost rámu, schopnost pohlcovat otřesy

Minusy: těžší kola

Rám: 3K High Modulus Carbon

Vidlice: Rock Shox Reba SL, 100 mm

Kliky: Shimano Deore XT 42-34-24

Brzdy: Shimano Deore XT 160 mm

Řazení: Shimano Deore XT

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Přesmykač: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano Deore XT 11-34

Náboje: Shimano RM66

Ráfky: DT Swiss 445D

Pláště: Michelin Country Trail 2.0”

Řídítka: Deda BigBar

Představec: Deda Zero1

Sedlovka: Deda RS 01

Sedlo: Selle Italia XFeel

Hmotnost: 11,1 kg (vel. M, s pedály)

Cena: 66990 Kč

Rámový set: 46 200 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Lapierre Zesty 314 - test kola

Francouzský Lapierre umí dělat nejen krásná, ale především skvěle funkční kola. Model Zesty 314, zástupce kategorie All mountain, je toho…

  • Datum: 13. 09. 2012
  • Kategorie: Testy kol

Rock MachineVortex 90 - test kola

Novinka v nabídce domácí značky určená pro sezonu 2013 nese sice již několik let známé jméno, ovšem do vínku dostala zcela jiný rám, navíc…

  • Datum: 13. 09. 2012
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru