Američtí mágové ve vymýšlení všech možných i nemožných adaptérů a přechodek mezi komponenty jednotlivých značek mají hodně široký CNC sortiment a zhruba před rokem do něho přibyla i vlastní teleskopická sedlovka. Wolf Tooth s tímhle komponentem rozhodně neobjevili Ameriku, ale na druhou stranu to vypadá, jako by si Resolve vyzobala to nejlepší ze současných provedení, protože nabídne celou řadu technických vymožeností v jednom kousku.
Klasikou jsou v současnosti dva nejčastěji používané průměry 30,9 a 31,6 milimetru, na štíhlých 27,2 zde zapomeňme. Oba jsou se sériovým zdvihem 125, 160 nebo 200 milimetrů a teď pozor, s možností interní změny zdvihu přidáním jedné nebo vícero 5mm redukčních vložek. To je dost zásadní údaj pro ty, kdo laborují s velikostí rámu a maximálním zdvihem sedlovek a nehodlají se ochudit zbytečně ani o milimetr. Tomu jde naproti i hlavice sedlovky nebo „prstenec“ kolem gufera, protože prstenec je extra nízký (14 mm) a rovněž nízká hlavice se zámkem sedla dosedne až na gufero, takže sedlové ližiny jsou jen 32 mm nad hranou sedlové trubky rámu, respektive objímky. Celková délka je pak s ohledem na zdvih ve vynikajícím poměru, testovaná dvoustovka má celkovou délku těla až po spodek hlavice 485 mm, k ližinám sedla je to jen 18 mm a dole ční už jen 20 mm dlouhý nosník ovládacího táhla s opěrkou bovdenu. Spodní táhlo pak funguje se vsunutým válečkem v němž sedí koncovka lanka. Regulace předpětí a montáž je tudíž se zajištěním lanka až v páčce naprosto jednoduchá. Spodní konce sedlovky v rámu je pak odlehčený zeštíhlením profilu mezi hlavními opěrnými částmi. A když jsme u toho „hardware“, tak ještě zmíním celou škálu servisních možností, protože tenhle kousek lze plně servisovat doma, tedy pokud jste šikovní a máte odpovídající nářadí, výrobce totiž doslova chrlí návody pro všechny operace. Jednak je to interní změna zdvihu až o 35 milimetrů u každé verze (125, 160 a 200mm zdvih), pak klasický servis s možností výměny vodicích „kamenů“, ty dodává hned ve čtyřech tloušťkách pro doladění stranové vůle a klasický servis s výměnou těsnicích kroužků a oleje. Navíc je možné u jedné sedlovky vyměnit vnější spodní plášť a tudíž třeba při přechodu na rám s jiným průměrem sedlové trubky využít svoji starou „resolvku“. A co by mělo být největší vychytávkou? Jde o automatický samoodvzdušňovací systém, protože sedlovka nemá uzavřenou vyměnitelnou patronu, ale systém, kde dokonce ani není olej oddělený po vzoru odpružených vidlic mechanicky nějakým plovoucím pístkem od vzduchu. Když se zavzdušní patrona nebo odejde její těsnění u uzavřených systémů, musíte koupit patronu novou, tady lze vše oservisovat. Systém je schopen se sám odvzdušnit jakmile je sedlovka snížená na maximum a chvilku si v téhle pozici pobude, tedy v podstatě v každém sjezdu. Poměr celkové délky a hmotnosti (568 g/ 200 mm zdvih, 31,6 mm průměr) je na skvělé hodnotě a k tomu je třeba připočítat 36 gramů na páčku s průmyslovým ložiskem, krásně drsnou ovládací plochou a možností volby dvou délek páčky, kdy my jsme jezdili tu kratší (48 mm osa čepu-konec páčky) a bohatě to stačilo, zatímco verze „light“ je delší pro menší odpor na páčce.
Dost ale teorie, nasedáme na sedlovku co už má něco za sebou, takže lehkou stranovou vůli doprovází nepatrná předozadní, ale s ohledem na hodnotu zdvihu je to zcela v normě, protože tohle po čase postihuje všechny sedlovky a tady to lze výměnou vodicích kamenů či kluzného pouzdra snadno vyřešit. Sedlovka má na elkovém rámu ještě dostatečnou rezervu pro vysunutí výš i na jezdce přes 190 centimetrů a totéž lze s ohledem na celkovou délku tvrdit i v opačném směru. Pístnice vyjede krásných 200 mm nahoru a po stisku páčky se střední mírou odporu naprosto hladce zajíždí do libovolné požadované pozice. Maximální zasunutí provází hlasité kovové ťuknutí a totéž platí i pro opačnou pozici sedla, dorazy jsou prostě slyšet, ale není to závada, výrobce to bere jako prosté ohlášení finálních poloh a zvyknete si rychle. Vysunutí přitom není nijak brutálně rychlé ani při plném stisku páčky, do rozkroku vás tedy sedlo rozhodně nekopne. Tlak lze sice nastavit dle preferencí a zatímco maximum je 260 PSI, kdy je cítit jen nepatrně větší odpor při stlačení dolů, minimum, kdy nám sedlovka chodila bylo 50 PSI. To už se jí ale nahoru nechtělo tak svižně, zato dolů jela skoro sama, optimum tak nakonec bylo něco málo přes 200 PSI. Ventilek ovšem vyžaduje demontáž sedla a vyšroubování krycího víčka, případně musíte mít sedlo s hodně velkým středovým otvorem. Demontáž sedla je pak nutná i pro rozborku, protože „prstýnek“ kolem gufera není šroubovací, takže se naštěstí nepovoluje jako u řady konkurentů, ale je třeba odšroubovat matici na hlavě sedlovky a stáhnout z pístnice celou hlavu. Na spodním konci je pak seger pojistka, pod kterou je molitanový vzduchový filtr, aby sedlovka nenasála nečistoty. Rozborka je tedy trochu komplikovanější než u některých sedlovek s patronou, zato ale nabídne mnohem víc možností interního servisu a naladění.
K funkčnosti sedlovky za téměř třináct tisíc (plus 1856 korun originální páčka) nemám v podstatě žádnou výtku, tedy pokud nikdo nenamítá něco proti zvuku při dorazech. Chod je opravdu sametově hladký bez zadrhávání nebo výraznějšího odporu, rozměrově je to s celkovou délkou, výškou hlavy nebo hmotností rovněž skvělé a vyzdvihnout musím nastavení sklonu sedla. Spodní ližiny jsou nacvaknuté čepem s gumičkou do hlavice, horní díl kolíbky pak jistí dva imbusové šrouby, takže snadné naladění sklonu a hlavně pevné zajištění, nic se samovolně nesklápí. Samoodvzdušnění nebo naopak problémy se zavzdušněním jsem nezaznamenal, vyjma jediného momentu, kdy kolo viselo dvě noci za předek, ale to odstranila dvě maximální zasunutí, žádné zajíždění o kousek do zdvihu nebo vertikální propružování v maximálním vysunutí se nekonalo. Odpor sedlovky proti vytažení, například při přenášení kola nebo pověšení za sedlo v pozici částečně zasunuté sedlovky, překvapil slušnou razancí. Moji KS sedlovku v podstatě vytáhnu proti tlaku skoro nahoru, tady sedlo drží dole a musím opravdu hodně zabrat, abych překonal podtlak a pohnul s ním nahoru alespoň o dva centimetry.
Celkově tedy hodně dobře fungující sedlovka s nadstandardní možností domácího, byť trochu náročnějšího servisu, laděním zdvihu a hladkou funkcí, spolehlivě kooperující i s jinými ovládacími páčkami, protože neklade nějaký odpor a nevyžaduje delší krok páčky pro rychlejší vysunutí. Cena ji sice řadí mezi nejvyšší třídu, ale tady v konkurenci rozhodně obstojí, ne-li řadu souputníků porazí.
(už)
Když značka Continental inovovala své portfolio gravity plášťů, přineslo to velká očekávání a ta byla beze zbytku naplněna. V testu už jsme…
Možná si vzpomínáte na krátký článek, nebo spíš osobní povzdech v rubrice To nechceš!, věnovaný levnějším předním konusovým nábojům Shimano…