Postupná evoluce silničních sad Shimano v posledních několika sezónách těží hlavně z poslední generace prestižní Dura-Ace, jež udává trendy mezi čistě závodním materiálem. Pozvolné prosakování technologií a jednotlivých konstrukčních prvků z top sad na ty cenově dostupnější se pro loňský rok promítlo do nové „stopětky" a pro sezónu 2016 do kompletně inovované sady Tiagra.
Právě duchovní nástupce kdysi populární řady RX100 je pro mnoho uživatelů oním zlatým středem, nabízejícím i běžným smrtelníkům precizní funkci ve velmi pohledném balení. Poslední generace sady Tiagra šla ale v našich očích ještě o nemalý kus dál, a byť i nadále těží z „pouhých" deseti pastorků, tak jako celek působí až nečekaně dospěle, a z hlediska funkce, ergonomie, celkového zpracování či designu ji není co vytknout. Pokud by člověk nestudoval podrobně loga, dokonce by novinku mohl při zběžném prohlédnutí zaměnit za Ultegru - až natolik se designérům Tiagra povedla. Tvar klik, pák Dual Control i obou měničů ve spojení se šedou povrchovou úpravou působí skutečně luxusně a tento dojem je ještě umocněn špičkovou funkcí dílů či tuhostí klik. Pro běžného hobby silničáře bude novinka skvělým společníkem, a to i v případě občasného nasazení v závodech některé z domácích amatérských lig. Určitý hmotnostní hendikep oproti top sadám zde není nutné řešit, z hlediska poměru cena/výkon tato řada téměř nemá konkurenci. Upřímně, vlastně by nás asi nikdy v minulosti nenapadlo, že cenově dostupná sada bude někdy takhle skvěle fungovat i vypadat. Tak proč platit více, chtělo by se napsat...
My jsme novou Tiagru vyzkoušeli hned na několika kolech různých značek během testovacích kilometrů, přičemž nejvíce praktických zkušeností jsme nasbírali v sedle modelu Author Ronin. S novinkou jsme tak absolvovali dohromady téměř tisícovku kilometrů, takže by naše hodnocení mělo být dostatečně objektivní.
Byť se jedná o úplně novou generaci sady Tiagra, tak některých komponentů se samozřejmě inovace dotkly více a jiných méně. Nejviditelnější změny jsou patrné u klik či pák Dual Control, u nichž již není tažen řadicí bovden vnějškem, ale je ukryt společně s brzdovým pod omotávkou. Z našeho pohledu se ještě zlepšila ergonomie pák a jejich anatomické vytvarování. Jinými slovy – padnou do ruky jako ulité a řazení či brzdění s nimi je vyloženě radost, na čemž má mimo jiné zásluhu i krátký krok řazení. Tvarově jsou nové „dualy" identické s vyšší sadou 105 a nejspíš i vnitřní mechanismus bude v podstatě tentýž, tedy s výjimkou počtu poloh v závislosti na množství pastorků. Perfektně zvládnutá ergonomie řadicích pák je dlouhodobě silnou zbraní japonské značky a totéž platí o životnosti mechanismu. Na druhou stranu, řadicí bovden vedený vnějškem jsme u předešlých generací pák Dual Control měli rádi – hlavně pro velmi snadnou servisovatelnost a rovněž pro jeho vedení v té nejideálnější linii, bez závislosti na ohybech řídítek. Je ale pravda, že bovdeny schované pod omotávkou působí čistěji a v době integrace snad úplně všeho jsou tak nějak logické. „Dualy" sady Tiagra budou i nadále nabízeny v provedení 2x10 i 3x10.
Nyní už k měničům. Zatímco u přehazovačky došlo spíše k drobným optickým úpravám, byť určitá redukce materiálu na jeho těle je patrná, tak z hlediska funkce se mnohem větší změny dotkly přesmykače. Jeho ocelové chromované vodítko je sice prakticky totožné, ale provedení paralelogramu je výrazně odlehčené, a především na něm najdeme značně prodloužené ramínko, na němž je uchyceno lanko. Prodloužení daného ramínka zásadně upravuje pákový poměr a snižuje ovládací sílu, již musíme vyvinout za řadicí páku. Tato zdánlivá drobnost je z našeho pohledu jednou z nejdůležitějších inovací silničních sad posledních několika let, z níž si už vzalo inspiraci třeba i konkurenční Campagnolo. A vlastně se tak ovládací síly na levé a pravé řadicí páce podařilo téměř vyvážit.
Designovou lahůdkou jsou kliky poslední generace sady Tiagra. Ty skutečně jako by na první pohled z oka vypadly luxusní ultegře, byť 3D provedení převodníku zde není technicky tak unikátní jako u top sad. Každopádně, asymetrické provedení „čtyřpacky" by mělo nabídnout dokonalou tuhost v těch nejzatěžovanějších místech, esteticky jsou kliky bezchybné. Značně široký převodník, plynule navazující na pravou kliku, však není žádnou jednoduchou atrapou parodující dražší sady. Jinak řečeno se nejedná o nějakou plastovou nástavbu připojenou k převodníku, ale o výrobně poměrně složitý převodník. Což se sice bohužel jednou prodraží při jeho výměně, ale jako celek vypadají kliky díky jednolitému kompaktnímu designu parádně. A byť jim samozřejmě chybí dutá konstrukce, tak je tuhost při záběru vynikající. Podobná chvála směřuje k čistotě řazení, k provedení náběhů a zvedacích čepů. V těchto ohledech je Shimano skoro nedostižné a i relativně levná sada funguje srovnatelně s těmi nejdražšími. Stejnou precizností a rychlostí změny převodů se může pochlubit i přehazovačka, potažmo páky Dual Control.
Naopak komponentem, který na první pohled nedoznal žádných výraznějších změn, vyjma nové povrchové úpravy, jsou brzdové čelisti. Ale v reálu i brzdy nesou stopy evoluce, jež má zajistit vyšší výkon a především lepší dávkovatelnost. Lehká úprava tvaru čelistí, byť téměř nepostřehnutelná, společně se zcela novou směsí špalků skutečně v reálu nabídnou skvělou modulaci účinku a i při minimálních ovládacích silách skvělý výkon. Tedy opět o krok blíže k top sadám značky.
Pokud tedy zvažujete pořízení nového silničního kola a díky finančnímu limitu jste nuceni akceptovat „jen" sadu Tiagra, vůbec nemusíte litovat. Tato řada je totiž ve své nové generaci naprosto dokonalá!
(kad)
A to doslova. Přesně taková je šíře nabídky domácího výrobce cyklistických brašen, nosičů a s nimi souvisejících doplňků značky Sport…
Gripy značky Ergon staví na dokonalé symbióze s dlaní jezdce, aby mu zaručily pohodlný a přitom jistý úchop. Ne každému může být…