Nová éra One-Sixty a One-Forty
Už vloni jsme něco zaslechli o tom, že značka Merida chystá zcela přepracovaný devětadvacítkový rám pro své celoodpružené trail a enduro modely, které byly až dosud na sedmadvacítkách, jenže to bylo maximum, co jsme zjistili. Nyní Merida představila oba modely v plné kráse. Vzhledem k celkovému provedení, řadě technických detailů a úplně odlišné koncepci odpružení, než na jakou jsme u nich byli dosud zvyklí, se nedivíme, že to přišlo až teď.
Bez čepu je lépe
Asi zásadní změnou je největší průměr kol, i když to díky možnosti nasadit na One-Sixty dozadu sedmadvacítku až tak úplně neplatí. Hlavní je vždy rám a ten spoléhá na zadní stavbu FAST „Flexstay-Adjustable-Size-Tuned“ s čepem uloženým lehce před osou klik a směrem vzhůru orientovaným vahadlem přepákování na tlumič uložený pod horní trubkou. A co další čep? Ten se nekoná, protože delší zadní stavba spoléhá jak u hliníkových tak u karbonových rámů na vlastní pružnost, nahrazující právě zadní čep. Novinka tak sice bude jakýmsi přepákovaným jednočepem, ale ten zadní čep nahradila flexe a tlumič už není plovoucí. Zažili jsme už několik variací rámu One-Sixty a tahle opravdu nejvíce odpovídá současným trendům. Nízko posazená horní trubka totiž využívá teleskopickou sedlovku se zdvihem stavitelným externě v rozmezí 30 až 230 milimetrů, integrované vedení bovdenů je samozřejmostí a navíc vstupují do hlavové trubky skrz horní misku, tedy podobně jako u XC modelu Ninety-Six. Prostor pro bidon je elegantně vyřešen zakomponováním magneticko-mechanického držáku Fidlock částečně do spodní trubky. Jak už jsme zvyklí, nechybí masivní ochrana řetězové vzpěry nebo chránič spodní trubky. Nově také blatníček mezi zadním kolem a hlavním čepem či úložný prostor na nářadí ve spodní karbonové trubce před středovým pouzdrem.
Koncept obou kol je přitom lehce odlišný, kdy One-Forty cílí především na nízkou hmotnost, lehké zdolávání trailů dolů i směrem vzhůru. Čistě devětadvacítkové provedení pak sází na hodně moderní geometrii se 65° hlavovým a extrémním 79° sedlovým úhlem, přičemž zdvihy jsou 150 mm vpředu a 143 mm vzadu. Jenže pozor, i tady lze nasadit dozadu menší průměr kola a získat 153mm zadní zdvih. One-Forty je univerzálem pro dlouhé jízdy v těžším terénu, kolem pro zábavu, prostě trailbike dostupný na hliníkovém nebo karbonovém rámu v několika kvalitativních úrovních výbavy.
One-Sixty už cílí trochu výš, respektive jde o odolnější kousek schopný snést enduro závody nebo dovádění v bikeparku, byť Merida o tomto kole cíleně nemluví jako o závodním enduro speciálu, protože tahle kategorie je zdvihově už nepatrně výš. Nejmenší velikosti XS-M sází na mullet provedení, L a XL pak na devětadvacítky, ale samozřejmě lze mullet vytvořit otočením čepu i zde. Přední zdvih je 170 milimetrů, zadní pak 162 mm u devětadvacítek nebo 171 mm v mullet variantě. Ke změně geometrie přitom výměnou zadního kola nedojde. Sedlový úhel je 79 stupňů, ale hlavový je kvůli větší stabilitě položenější na 64 stupňů. Geometrie je vůbec zajímavou stránkou obou modelů a koncept Agilometer by měl nabídnout jezdcům výběr kola ne až tak čistě podle jejich výšky, ale spíše dle jízdního stylu. Zadní stavba je vždy shodných 437,5 milimetru (One-Forty), nebo 434 a 437,5 milimetrů u One-Sixty v mullet nebo 29“ verzi. Délka sedlové trubky není mezi jednotlivými velikostmi tak výrazně odskočená, zato se mění především rozvor a celková délka rámu nebo reach a výška rámu, tedy pozice hlavy.
Merida tedy rozhodně nezahálela a přináší stroje reflektující současné trendy. Ať už dostupnější hliníkové varianty nebo dražší karbonové, dostupné by měly být na přelomu roku a cenové rozpětí pak 70 -270 tisíc korun pro One-Forty a 84-300 tisíc pro One-Sixty. Nechybí tak jak střední třída komponentů, tak kompletní elektronika, včetně té kontrolující odpružení, můžete se těšit. (foto:Merida)
(už)
Technologie jdou neustále dopředu. Vývoj nelze zastavit. S tím se dá dělat jedině to, že firmy dávají na trh neustále lepší, dokonalejší…
Vyrazit s novou sezónou na oservisovaném, čistém a naleštěném kole je vždycky radost. Tedy ne že bych své kolo nějak pečlivě a často myl a…