Zapletené kolo jízdních kol v historii dlouho vypadalo pořád stejně. Když zavedený styl s trojitým zapletením drátů v devadesátých letech narušily karbonové loukotě Spinergy a Spengle, biky to hodně oživilo. V poslední době se však výrobci opět navrátili k zavedené drátové klasice a designových výstřelků se mnoho neobjevilo. Tedy pokud nepočítáme použití duralových drátů či kompozitových lanek, neboť se stále jedná o variaci na to samé.
Svěží závan designového odlišení od tradice však přinesla americká značka Crank Brothers, která své dobré jméno staví nejen na funkčnosti, ale také na zajímavém a netradičním vzhledu. A to je přesně případ zapletených kol Cobalt. Prvotním impulsem pro jejich vznik bylo použití plného ráfku pro bezdušové systémy, který by postrádal otvory pro niple. Uchycení drátů tak muselo být vyřešeno jinak. A nebyli by to designéři Crank Brothers, kdyby na to nešli po svém. Z ráfků z tvrdého materiálu Al 6061 T6 jednoduše vystupují malé pláty s otvorem, jímž se provleče váleček se závity rovnou pro dva dráty. Těch je celkem 24, upínacích plátů je tedy dvanáct.
V porovnání klasického vrtaného ráfku a plného ráfku Cobalt tak logicky vychází, že plný ráfek bude pevnější a tužší, ale také těžší. Jenže ačkoliv je hmotnost ráfku bez otvorů a navíc s dvanácti plochými úchyty vyšší, než kolik váží nejlehčí ráfek pro niple, k jeho hmotnosti musíme přičíst právě oněch 24 niplů a také vnitřní těsnící pásku. Z porovnání tak ve finále vychází lépe právě plný ráfek Cobalt. Celková hmotnost obou kol 1560 gramů je zcela v toleranci konkurenčních kol Mavic CrossMax a dalších, takže zcela odlišný způsob zapletení rozhodně nepřináší žádný váhový hendikep.
Ráfek má vnitřní šíři 19 mm, což je o dva mm více než u konkurenčního modelu Mavic CrossMax SLR, a ráfky jsou připraveny jak pro bezdušové, tak i tradiční pláště.
Dráty jsou netradičně složeny z delších duralových trubiček, do nichž se šroubují kratší ocelové dráty Sapim rozměru 2.0/1.6/2.0. Tah drátu, který je uchycen dál od středové osy ráfku, působí na delší část ráfku než u klasiky. Vzhledem k tomu, že kola jsme ani po měsíci tvrdého nasazení díky jejich odolnosti nijak významně nerozcentrovali, netroufneme si tvrdit, zda je srovnání ráfku po nehodě snadnější než u klasiky. Rozhodně však není od věci si při koupi těchto kol rovnou opatřit „do foroty“ dva tři náhradní dráty pro případ přeražení například klackem v kole.
Náby mají větší průměr, než klasické náboje třeba od shimana. Uvnitř totiž najdeme osy průměru 17, respektive 25 mm. Přední kolo tak v případě použití adaptéru pojme i pevnou osu průměru 15 mm. Zadní náboj je postaven na čtyřech ložiscích, přičemž ořech je možné vyjmout pouhým vycvaknutím rukou, uvnitř náby není nijak pevně zajištěn. To nás nejdříve trochu překvapilo, ale podle slov zástupce značky snadná demontáž ulehčuje servis, přičemž za jízdy náboj drží pohromadě díky stažení rychloupínákem a patkami rámu. Je tedy pravda, že na kole jsme žádnou vůli nepozorovali a utěsnění se také zdá být dostatečné. Je tedy jen otázkou delšího provozu, zda návrháři ze suchého amerického západu kola dostatečně navrhli i pro naše vlhčí zeměpisné šířky.
Zajímavě působí i dvoudílné páčky rychloupínáku, kdy zavírání se provádí oběma částmi najednou, při povolení se však dá otevřít nejdříve modrá část a teprve poté stříbrná půlka. U nových kol jsme žádné zlepšení oproti klasice nepozorovali, ale pokud by tento systém měl usnadnit demontáž kola třeba v blátě, proč ne.
Akcelerace kol Cobalt se pocitově nijak neliší od podobně těžkých zapletených kol Mavic CrossMax SLR, a nezadají si ani co se stranové tuhosti týče. Rozhodně jim však ujíždí, co se designu týče, neboť kola Crank Brothers jsou vyloženými lapači pohledů. Designové provedení v modré či barvě označené „šampaň“ totiž bajka neuvěřitelně oživí, pro konzervativnější jezdce je tu pak luxusní černé provedení se zlatavými náboji. Vzhledem k tomu, že kola se vyrábí v USA a každý pár nese cedulku se jmény lidí, kteří je zaplétali, nepřekvapí, že kola nestojí úplnou hubičku. Cena páru 19 990 je však zcela srovnatelná s konkurencí v nejvyšších patrech sériové nabídky bez hmotnostních limitů. Lehčí kola se pak zaplétají většinou jen na zakázku.
(mig)
Plusy: tuhost, design, bezdušové provedení ráfků
Minusy: nenalezli jsme
Švýcarská značka DT Swiss vloni představila vlastní verzi ideálního výpletu kola. Systém pojmenovaný Tricon se spoléhá na odlehčené příruby…
Tato myšlenka se mi honila hlavou, když jsem na Gardě proháněl karbonového „spešla“ S-Works Stumpjumper FSR za skoro sto devadesát tisíc. V…