Švýcarská značka DT Swiss vloni představila vlastní verzi ideálního výpletu kola. Systém pojmenovaný Tricon se spoléhá na odlehčené příruby náboje a samostatná lůžka pro drát v ráfcích, která jsou vyjímatelná spolu s drátem. Zaplétání pak probíhá 18 nebo 24 ocelovými dráty, kdy odnímatelné příruby nesou tři, respektive čtyři vyvýšené profily s otvory vždy pro tři dráty najednou. Prostřední drát je nejkratší a míří k ráfku přímo, dva boční dráty jsou pak delší a kříží se s vedlejším drátem. Oba konce drátů jsou uchyceny v niplích, takže bylo eliminováno nejslabší místo běžných zapletených kol – ohyb drátu. Díky použití niplů jsou také oba konce pevně uchyceny a tak nemůže docházet ke vzniku vůlí. DT Swiss si od tohoto provedení slibuje nižší váhu s vyšší tuhostí kola. O tom, že svému novému systému věří, hovoří i rozšíření tohoto patentu na další modely pro sezónu 2011.
Prvotní myšlenka o systému zaplétání, které dnes nese název Tricon, přišla už v roce 2000. Inženýři firmy tehdy laborovali se skupinovým uchycením drátů do ráfků po třech, ale k výrobě nedošlo. Druhý pokus se objevil v roce 2006, kdy už náby po prvním prototypu hvězdicového tvaru našly svou budoucí podobu.
Vývojáři chtěli oddělit lůžka ložisek v nábojích od tahu drátů, aby nedocházelo k jejich deformování, a tak je tělo náby třídílné. Na váleček těla s osou a ložisky jsou totiž připevněny příruby pro dráty, které nesou po třech otvorech pro niple. Duralové niple mají namísto tradičních centrovacích plošek hvězdicové osazení pro speciální centrklíč typu Torx, což by mělo zabránit stržení hran. V případě stržení závitu či poškození nináboj či ráfek, stačí vyměnit pouze nipl. Do ráfku se však nešroubuje napřímo, ale na drát se nejprve nasadí vypouklá duralová vložka oblého tvaru, která přesně zapadá do otvorů v ráfku. Díky tvaru otvoru není třeba sundávat plášť, vložka se otvorem prostrčí ve směru od náboje pod náklonem a pak se jen tahem za drát zacvakne. Stěny ráfku tak není třeba zesilovat pro závit, navíc tah drátu se rozloží do větší plochy, takže se snižuje i riziko vytržení z ráfku. Na první pohled se může zdát, že přítomnost insertů musí zákonitě zvýšit hmotnost ráfku, jenže těchto vložek je jen 18 nebo 24 a jejich hmotnost je plně srovnatelná s hmotností materiálu, který by musel ráfek zesílit, pokud by měl být závit vyříznut přímo do jeho stěny. Hmotnost sériových zapletených kol XM 1550 Tricon je slušných 1550 gramů, přičemž přední kolo váží 700 a zadní tudíž 850 gramů. Použití nábojů s patentovanými rohatkami DT umožňuje úpravu nábojů pro různé standarty os, ať už pro běžný rychloupínák, nebo pro pevnou osu 15 mm vepředu či různé pevné osy vzadu, kterých se na trhu pomalu objevuje více variant.
Cena setu těchto kol je zatím dost vysoká, neboť pár vyjde přes 20 tisíc korun, nicméně s posunem technologie i do nižších pater nabídky jistě dojde ke zlevnění a většímu rozšíření kol Tricon. Více technických informací, rozměrů a návod k centrování najdeme na stránkách dovozce.
(mig)
Tato myšlenka se mi honila hlavou, když jsem na Gardě proháněl karbonového „spešla“ S-Works Stumpjumper FSR za skoro sto devadesát tisíc. V…
Možná jste si už i vy zvykli, že ABUS je neskutečným synonymem kvality. Jak jinak by tomu mělo být vpřípadě zabezpečovací techniky a…