Nový hardtail této značky vzbudil při svém uvedení na trh před dvěma lety značný rozruch, hlavně nápadnou konstrukcí vlastní pevné vidlice, která v kombinaci se specifickou geometrií dává tomuto biku zajímavé jízdní vlastnosti. My jsme otestovali bike osazený mimo standardní nabídku, nicméně vlastnosti rámu, vidlice a celkový projev budou vždy totožné.
Karbonový rám má všechny moderní vymoženosti, které udávají současné požadavky na tuhost a perfektní přenos energie. Základem je masivní spodní trubka čtverhranného průřezu, jehož rozměr jasně ukázal, že tenká stěna, která při silném stisku rukou lehce propružila, umí v patřičně rozměrném profilu nabídnout maximální torzní tuhost. Kónická hlavová trubka ukrývá dvojici otvorů pro vnitřní vedení řadicích lanek, brzdová hadička je vedena po levé straně horní trubky, která plynulým obloukem navazuje na sedlové vzpěry. Přechod sedlových vzpěr je díky výztuhám rovněž sázkou na jistotu, samotná zadní stavba pak rovněž nepatří mezi ty tenčí.
Partie středového pouzdra je velice zajímavá přechodem spodní trubky do řetězových vzpěr s jakousi boční výztuhou, kdy středové pouzdro vypadá, jako by bylo napojeno zespodu dodatečně. Průměr středového pouzdra C.Y.A. budí respekt nejen rozměry, ale možností implantace snad všech typů středových složení. Díky dvojici redukčních duralových vložek, samozřejmě v odpovídajícím provedení, lze do rámu naimplantovat osy od klasiky až po BB-30, nebo lze dokonce vyrobit singlespeed.
Kromě tvarů rámu zaujme hlavně pevná vidlice, jejíž konstrukce rozhodně nesází na nějakou extrémní pružnost, ale nabídne nekompromisní boční i předozadní tuhost. Na rozdíl od pevných vidlic s pružnějším kruhovým průřezem noh je aerodynamický profil tohoto kousku průhybu imunní. Kónický sloupek vzhledem ke spodnímu 1,5“ průměru rovněž nenabídne možnost absorpce vibrací, takže jakmile se jezdec zapře o řídítka ve spurtu nebo v prudkém sjezdu při brzdění, dostane jedinou odpověď, takřka nulový průhyb a perfektní odezvu od terénu. Citlivost zatáčení a vedení směru je totiž s tímto kouskem někde úplně jindea dokonalý přenos informací o terénních nerovnostech sice není moc komfortní k zápěstím, na druhou stranu je to docela jiný rozměr ovládání kola jak ve spurtu, tak v zatáčkách.
Samotná geometrie rámu nabídne trochu delší sportovní posed s docela vysoko umístěnými řídítky, takže jezdec zase tolik neleží. Pevná vidlice neumístí předek níž, spíše naopak. Kvůli absenci zanoření do zdvihu vyžaduje v zatáčkách trochu zvyku na jeho konstantní výšku. Těžiště je tak ve stejné výšce a občas bylo třeba pro výraznější zatočení nepatrně více bike naklopit. Svůj díl na tom nese i delší rozvor daný hlavně sklonem vidlice, který jednak zajistil delší stopu předního kola, jednak i stabilnější držení směru. Bike tedy vyžaduje pro ostřejší zatočení v nižší rychlosti trochu delší poloměr nebo výraznější naklopení. I přes delší rozvor ale nelze tvrdit, že bychom měli pocit z nějaké neobratnosti. Je třeba počítat s tím, že zadek je mírně obratnější než přední partie, ale celek jel v naprosté harmonii jak v točivých partiích, tak především ve sjezdech.
Zvyknout si na zcela odlišné chování kola bylo třeba hlavně ve stoupáních a v prudkých sjezdech.Rám totiž ve výjezdu doslova nepustí přední kolo do vzduchu, a paradoxně i přes celkem pohodlný posed je cítit naopak přítlak na předek, který dokonale sedí. Jakmile se jezdec zvedne ze sedla, bike okamžitě vyrazí vpřed, bez ohledu na průměr kol. Jakékoliv ztráty energie v rámu bychom tedy hledali marně. Na druhou stranu musíme přiznat, že míra komfortu na sedle byla dostatečná, ale celkově je to hlavně o tlaku v pneumatikách.Rám však pojme dokonce šíři 2,4 palce, takže lze nasadit opravdu komfortní „balóny“.
Na rovině kolo doslova letí, a jezdec proto nemá pocit jakéhokoliv omezení, vyjma přenosu rázů do řídítek. Projet táhlou zatáčku ve vyšší rychlosti je naprosto přirozené, takže s rychlostí narůstá i ovladatelnost. Ve sjezdu je klidnější geometrie výhodou, dostat bike i přes jeho perfektní hmotnost do vzduchu ovšem vyžadovalo silnější pobídku, nicméně hranu lze odskočit výraznějším přitažením řídítek. Perfektní je projev v prudkých pasážích, kde se předek nezanoří, a jezdec se tak může o vidlici směle opřít a sjet hodně extrémní pasáže zcela bez obav.
I přes všechny různorodé dojmy nakonec musíme uznat, že se bike chová naprosto čitelně a vyrovnaně, takže jakmile jsme si zvykli na jeho projev, neměli jsme sebemenší výhrady jak k pevné vidlici, tak k točivosti. Počáteční seznamování a rozpaky tak nakonec přerostly v maximální uspokojení ze zcela nového pojetí jízdy.
Rám: Air 9 Carbon CYA PF30
Vidlice: Niner Carbon
Kliky: Sram X.0
Brzdy: Formula RX 1
Řazení: Sram X.0, 2x10
Přehazovačka: Sram X.0
Přesmykač: Sram X.0
Kola: American Classic 29 Tubeless
Pláště: WTB Nano Tubeless
Kazeta: Sram 1070, 11-36
Sedlo: WTB Silverado Carbon
Sedlovka: Top Fun
Řídítka: Niner Carbon
Představec: Top Fun
Hmotnost: 8,8 kg
Cena: 108 490 Kč
(rám 44 990 Kč)
Jestli lze o některém systému zadního odpružení tvrdit, že má hodně čepů, pak je to rozhodně Equilink na modelu Compulsion. Složitě…
Přestože si při vyslovení názvu Race Bike většina cyklistických nadšenců vybaví především celoodpružená horská kola, v první polovině…