Když nemáte ideální kombinaci bezdušového pláště a ráfku, kterou lze nahodit běžnou dílenskou pumpou, pak potřebujete kompresor. A ten musí mít zásobník vzduchu, abyste mohli plášti dát pořádný tlakový ráz, takže zapomeňte na nějaké šmrdlátko do autozapalovače někde na závodech. Bombička to možná vyřeší, ale není to úplně optimální a v depu bez kompresoru nebudete chtít vyhazovat peníze za bombičky pokaždé, když přezouváte.
Kvůli všem těmto důvodům se objevují speciální pumpy pro bezdušové systémy, jenž v sobě kombinují klasickou dílenskou pumpu a zásobník vzduchu, který lze natlakovat a pak napustit bezdušák naráz, takže se nahodí na ráfek. Otestovali jsme tedy pumpu Topeak Joe Blow Booster, která by všechno tohle měla zvládat. Jak je u Topeaku zvykem, produkt nepostrádá zajímavý design a dokonalé zpracování. Široká kovová základna poskytne maximální oporu a z ní vychází dvojice válců, kdy štíhlejší je pístem a silnější zásobníkem vzduchu. Píst je dostatečně štíhlý, aby zvládl maximální tlak 160 PSI, tedy 11 BAR, bez nějaké extrémní námahy a zásobník pak tentýž tlak dokáže udržet. Výhodou je, že pumpa zvládá standardní práci bez skladování vzduchu v optimální míře, tedy píst je sice štíhlý pro dosažení vysokého tlaku, ale ne zase tak extrémně, aby bylo maximum dosažitelné příliš lehce na úkor objemu a práce tak trvala zbytečně dlouho.
Horní víko zásobníku kryje masivní plastová hlavice s manometrem, který zobrazuje tlak v obou hodnotách, kdy vnitřní stupnice je v jednotkách BAR a nahoře po obvodu jsou lépe čitelné hodnoty PSI. Dobře vidět je ručička i označené maximum a hlavně pak dvě pozice, kam lze hlavici natočit. Jedna je pro samotné huštění (Inflate) a druhá pro tlakování zásobníku (Charge), takže stačí zvolit, co právě potřebujeme a do této pozice natočit hlavici. Pokud standardně hustíme, univerzální koncovka Smarthead nás nenutí přehazovat vnitřnosti podle průměru ventilku, ale přizpůsobí se po nasazení jednoduše oběma. Nadstandardní délka hadice ( 150 cm) dovolí pohodlně hustit kolo i na stojanu a případnou korekci tlaku lze provést stiskem tlačítka na otočném čepu uchycení hadice a upuštěním. Tolik tedy standardní huštění.
Pro bezdušáky pak přepneme hlavici do režimu Charge a natlakujeme zásobník dle potřeby, nebo nejlépe až do maxima, tedy 11 PSI. Je-li hlavice nasazená bezpečně na ventilku a zajištěná aretační páčkou, stačí pak jen přetočit hlavici do pozice Inflate a plášť dostane najednou takovou porci tlaku, jako ze silného kompresoru. Nahazovali jsme devětadvacítkový bezdušák a do patek se nacvakl i při zašroubované ventilkové vložce a natlakování zásobníku jen na 8 PSI. Pak stačilo jen lehce dohustit manuálně a při sejmutí hlavice z ventilku ušel zbytek tlaku ze zásobníku, který si přece jen ponechává určitou rezervu, kterou už není schopen protlačit do pláště. Každopádně s maximálním natlakováním a vyšroubovanou ventilkovou vložkou dostane plášť díky průchodnosti ventilku ještě více vzduchu v kratším časovém úseku, a naopak jsme museli lehce upouštět, protože plášť měl tlak 1,8, což je na bezdušák zbytečně moc. S touhle pumpou za 4499 korun není problém nahodit i navzájem ne zrovna sourodé kombinace pláště a ráfku, což je velká výhoda. Do týmového auta na závody, do dílny, na dovolenou s bezdušovým obutím, tam všude můžeme jen doporučit.
(už)
Pumpička na silniční kolo musí primárně zvládnout především vysoký tlak, ale objem je tak nějak podružný, protože raději pumpovat o něco…
Kliky značky Aerozine jsme zvyklí vídat spíše na horských kolech, ovšem tento specialista na obráběcí technologie vyrábí i zajímavé…