Kliky značky Aerozine jsme zvyklí vídat spíše na horských kolech, ovšem tento specialista na obráběcí technologie vyrábí i zajímavé silniční kliky. Model X14 – XIV A2D je toho důkazem a spojuje v sobě několik zajímavých technologií, které jsou aktuálně v kurzu.
Základem klik jsou samozřejmě ramena, která jsou z hliníkové slitiny 6066 T6, a jsou dutým výkovkem. To zaručuje ideální poměr vysoké tuhosti při nízké hmotnosti. Nechybí specialita tohoto výrobce, což je systém ALS, jenž dovoluje díky sadě výměnných kónických vložek volit mezi dvěma délkami klik. Otvory v klikách jsou totiž elipsovité a z vnitřní strany do nich lze nasadit vložky se závitem pro pedály, jejichž otočením si jezdec zvolí požadovanou délku. Nejčastěji je to kombinace 170 a 175 mm, ale systém umí i 172,5 mm. Když už jsme u těch technologií, tak na první pohled se zdá, že uchycení převodníků, respektive jejich ramena, kopírují aktuální modely Shimano s rameny v konfiguraci písmene X. Toto „xko“ ovšem nejenže nese oba převodníky spojené nerozlučně na každém rameni, ale navíc je ke klice uchycené systémem Spider-Ring. Klika má tak na vnitřní straně vícehran, na kterém sedí protikusem oba převodníky vyrobené z jednoho kusu. Vše jistí trojice Torx šroubů, jako to známe z klik Sram. Integrovaná osa, v našem případě Cr-Mo, má shimanovský průměr 24 mm, s čímž koresponduje i závitové středové složení s keramickými ložisky, jenž je součástí kompletu. Pro vymezení odpovídajícího rozestupu ložisek je třeba využít přiložené podložky a finální odpor klik vůči ložiskům má na starosti zvlněná pružná podložka. Levá klika má samozřejmě integrovaný samostahovací šroub, takže žádné speciální klíče nejsou třeba.
Tyto kliky si nekladou za cíl být úplně nejlehčí nebo úplně nejtužší, což toto provedení s převodníky 34/50 a ložisky celkovou hmotností 798 gramů naznačuje. Tuhost ramen klik je bez diskuse, ovšem co se týče jednodílného provedení převodníků, v místě ramen je tuhost stoprocentní, ale širší volný prostor ponechává velkému převodníku určitou flexi. V porovnání se standardním uchycením převodníků na ramenech, jež jsou nedílnou součástí výkovku klik, a tudíž má samotný převodník vlastní ramena kratší, je to logické. Přesto ale musíme ocenit dokonalé technické zpracování převodníků ze slitiny Al 7075 T6, které jsou maximálně odlehčené, a přitom nesou výztuhy v důležitých uzlech i náběhy a zvedací kolíky pro řetěz. Nevýhodou je, v případě opotřebení jednoho z převodníků, nutnost výměny obou. Na druhou stranu je zde díky současným trendům možnost snadného přechodu na jediný převodník, aniž by pak na klikách zůstaly volné upevňovací body.
Design je vysoce technokratický a tradiční silniční eleganci zde určitě nehledejme. Tyto kliky jsou odlišné od hlavního proudu a jejich design určitě nezaujme majitele silničky tradiční italské značky. Jejich místo bude na moderním karbonovém či titanovém rámu nějaké trendy značky nebo ještě spíše na gravel stroji. Cena 6770 pak v porovnání s konkurencí není vůbec špatná, takže pro odpůrce nejznámějších komponentových výrobců zajímavá možnost.
(už)
I když máme občas dojem, že všechno na kolo už je vymyšlené, vždycky se najde někdo, kdo dokáže přijít s originálním nápadem. Přesně tohle…
Model Sonora je výkladní skříní technologií německé značky Stevens, podobně jako silniční typ Comet. My jsme otestovali novou generaci…