Přesněji Acepac Flite 15, tedy nový patnáctilitrový batoh z produkce náchodské značky Acepac, na nějž jsem byl hodně zvědavý. Flite 15 za 2500 korun je totiž určený pro celodenní biking i v nejtěžším terénu, čemuž odpovídá i možnost nasadit do něj chránič páteře od Sas-Tec.
Tím ale trochu předbíhám, takže se podívejme na materiál, na němž se tradičně nešetřilo a odolný Nylon 6.6 či Nylon Robic v rip-stop úpravě jsou samozřejmostí. Stejně tak masivní přezka na břiše či menší přezky ve tvaru trojúhelníku, které v praxi skvěle fungovaly a rovněž zipům od YKK nelze cokoliv vytknout. Batoh má zádový systém se dvěma pásy 3D polstrování pod jemnou síťovinou a rovněž ramenní popruhy nebo ten bederní disponují díky vyšší polstrované síťovině na spodní straně dobrou ventilací i usazením. Délka zad je 48 centimetrů a batoh vypadá trochu širší, což je dáno i masivnějším břišním popruhem. Ten vychází z dvojice polstrovaných panelů s pružným uchycením k zádovému dílu, navíc s vnějším překrytím praktickými kapsami na zip. Plastová přezka s obousměrně stavitelným popruhem se skvěle ovládá a do bočních kapsiček se vejde i střední telefon. Ramenní popruhy jsou dělené a ergonomicky tvarované, doplněné hrudním popruhem, nastavitelným výškově v pěti pozicích. Ten samozřejmě disponuje píšťalkou a pružným okem pro hadičku vodního vaku, kterou lze protáhnout i pod poutky na ramenních popruzích. Drobných detailů a vychytávek má batoh celou řadu, nebo pro někoho možná až moc. Třeba za krkem jsou ramenní popruhy spojené navzájem systémem LCG (Low Center of Gravity), jenž je jednak drží na ramenou blíže u sebe, ale také by měl bránit batohu ve vyjíždění za krk v extrémním předklonu ve sjezdech, na což jsem byl opravdu zvědavý. Nahoře nechybí otvor pro hadičku hydratačního vaku a už jsme uvnitř.
Hlavní prostor má oddělenou kapsu na vodní vak, samozřejmě vybavenou dvojicí poutek na suchý zip a pod ní ještě kapsu na chránič páteře, jenž není součástí základního balení. Velký úložný prostor zvládne svačinu, větrovku a celou řadu potřeb pro celodenní biking, navíc mu nechybí dvě menší kapsy na zip, jedna potištěná symboly, jak signalizovat letecké záchrance prosbu o pomoc, na což u nás asi nedojde, ale na alpských trailech to bude jiná. Hlavní prostor je dobře přístupný díky dvojcestnému zipu, nicméně jezdce musí vždy projít pod kompresními poutky, schopnými krom stažení objemu nést třeba integrální přilbu nebo síťku pro klasickou přilbu. Menší prostor je určen nářadí a brýlím, kdy všechno lze skvěle rozrovnat do čtveřice menších kapes a zbylého hlavního prostoru. Na čelní straně je pak další kapsa s vertikálně umístěným zipem na boku, ale do ní se vstupuje trochu hůře, na pláštěnku (je součástí balení) nebo na duši je ale ideální. Na bidon, případně na pláštěnku slouží ještě dvě malé kapsy dole na bocích, jedna navíc s pružným gumicukem, jenž může jistit třeba bidon. Úložných prostor až nadbytek, a to lze ještě do spodních popruhů upnout třeba chrániče nebo bundu. Případně bikepackingovou řídítkovou brašnu Bar Bag od Acepac a na čelní stranu do poutek pak pasuje menší řídítková brašna Bar Dry Bag. Samozřejmě že reflexní poutko pro blikačku je zde také.
Nadupaný vychytávkami, doplněný o páteřák, nacpaný třílitrovým vodním vakem, nářadím, duší a svačinou na celý den na Trutnov Trails a testujeme. Usazení na zádech je chvilku o hledání optimální výškové pozice batohu, protože na bedrech sedí batoh naprosto dokonale, ale v ramenou mám pocit jakési přílišné svobody a současně širších popruhů. Utahuji ramenní popruhy, přesouvám hrudní co nejníž a spojovací LCG popruh za krkem o stupínek blíž krku, abych měl ramenní popruhy celkově blíž u sebe. Nakonec je lehce povoluji, nechávám bederní popruh stažený docela komfortně a jen lehce přitahuji hrudní popruh. Batoh sedí jak přibitý a přitom mám v ramenou pocit, jako bych tam nic nenesl, nic mě neobtěžovalo a vše byla spíš záležitost beder. Je to prostě o optimálním nastavení, batoh totiž dovolí hodně laborovat, aby si jej jezdec usadil k plné spokojenosti. Drtíme postupně traily, pumpujeme v klopenkách, probíhají lehké úpravy hrudního popruhu, ale jinak nic, co by bylo třeba přetahovat, upravovat nebo co by omezovalo či cestovalo na zádech. Jestliže jsem na začátku laboroval lehce s tvarem ramenních popruhů, díky středovému otvoru se při jízdě s lokty víc u sebe dokáží hezky zúžit, takže nakonec nijak neobtěžují. Flite prostě sedí, uvnitř se nic nehýbe a že by měl tendenci ve sjezdu putovat na zádech někam nahoru, to jsem rozhodně nepocítil. Osobně mi sice lépe sedí model Flux, ale rozdíl bych viděl tak v řádu deseti procent, Flite se prostě taky povedl. Záda netrpí nadbytečným pocením a co musím vyzdvihnout, je kompletní provedení bederního popruhu. Celodenní prověrka tedy na jedničku a patnáct litrů se nakonec ukázalo jako optimálních, takže větší dvacítka by už byla dobrá spíš jen kvůli teplému oblečení při delším podzimním bikování.
(už)
Co může být drsnější než design s lebkami, to je přece známá věc. Čím víc lebek v grafice, tím lépe. Trocha nadsázky, ale pokud řešíte…
Pamatuji si ještě dobu, když se tepová frekvence sportovce měřila přitlačením prstů na tepnu a pohledem na hodinky. Pamatuji dobu, když do…