Pamatuji si ještě dobu, když se tepová frekvence sportovce měřila přitlačením prstů na tepnu a pohledem na hodinky. Pamatuji dobu, když do pražské Dukly cyklistům zakoupili první sporttestery. Byly pěkné, ale trenéři příliš nerozuměli tomu, co dělat s daty, která hodinky poskytly, jak je v praxi použít. Do té doby se nejen u nás jezdilo a trénovalo pouze podle pocitů závodníka, v horších případech podle pocitů trenéra. A běda, pokud některý závodník skuhral, že už opravdu nemůže, a trenér se rozhodl, že může. Často byl pasován do švejkovské role mezi bandu simulantů. Přišly kvalitnější sporttestery, tepové frekvence se trenéři naučili vyhodnocovat, někteří se vzdělali, a celý cyklistický svět jel podle tepů. Závodníci celé etapy sledovali, jak jim buší srdce. Bylo jen otázkou, kdo přijde na to, že při cyklistice se dá změřit výkon změřením tlaku nohou na pedály. A přišlo to v podobě wattmetrů. A jeden takový, zabudovaný do těla pedálů Garmin Rally RK200, nám byl zapůjčený dovozcem této značky. Už na začátku se musíme zmínit, že se jedná o hračku v ceně 29 000 Kč.
Tak je tedy namontujeme
Rally pedály si můžete pořídit ve verzi RK, to jsou ty zapůjčené v nášlapném systému Look Keo. Můžete ale mít i systém Shimano nebo pro „espédéčka“. Můžete si ale pořídit i verzi, kde je snímač vašeho výkonu pouze v jednom pedálu. Ta je samozřejmě levnější.
Pedály Garmin RK200 vypadají jako obyčejné pedály, a tak se může stát, že pokud vám i s nimi někdo ukradne kolo a nebude o existenci Rally pedálů tušit, vůbec ho nenapadne, jaký poklad se na kole skrývá. Že si upíná nohy do pedálů za třicet tisíc. Nebo klidně kolo prodá do bazaru za pět tisíc. To by bylo pro kupce kradeného kola překvapení. Na pedálech rozhodně není patrné, že jsou uvnitř doslova narvané elektronikou. Do kliky se namontují pomoci běžné patnáctky stranového klíče. Na nášlapné straně je obligátní šroub na nastavení vypínací síly a na zadní boční zadní straně pedálu je indikátor tohoto nastavení. To proto, abyste měli oba pedály nastaveny stejně. Pedály jsou ale výjimečné tím, že na vnitřní straně osy pedálu je dioda, která nám může různobarevným blikáním oznámit nějaké chybové hlášení, případně upozorní na potřebu výměny baterie. Ano, samozřejmě musí být v pedálu baterie. Ta v nich vydrží kolem 120 hodin tréninku. Bez baterky, bez energie, prostě nic měřit a vysílat neumí.
Čím snímat data
Samozřejmě, že k pedálům potřebujete zařízení, na kterém se budou zobrazovat měřená data a kde se data uloží na vaši domácí nebo odbornou analýzu. Já měl k dispozici cyklocomputer Garmin 1030 Plus, který již sám o sobě je technologický zážitek, protože se jedná o ten nejlepší, který Garmin dává na trh. Párování asi znáte, a tak jen stručná poznámka, že spárování computeru s pedály je okamžité. Mně vůbec všechna možná zařízení od Garminu při párování připomínají výrobky Apple. Prostě se to zapne a ono si to všechno začne samo mezi sebou povídat. Samozřejmě, že každý si při nastavení cyklocomputeru do něj zadá svá základní data, a tak v případě pedálů stačí jen doplnit délku klik, které na kole používáte. Data do počítače nebo telefonu budete ukládat pomocí aplikace Garmin Connect a zde také po večerech budete sledovat množství údajů, které z pedálů vylezou. Z čehož bude mít vaše přítelkyně, toužebně vás očekávající v lůžku, asi velkou radost. Ona sní o vašem mužném, padesátikilovém, vrchařském těle, o vašich vyhřezlých žebrech, vy si v kuchyni počítáte watty.
Nasednout a rozjet se
Již po několika otočení pedálů se celý systém nastartuje a vy na displeji cyklocomputeru Garmin můžete sledovat množství údajů, které do něj pedály vysílají. Je samozřejmé, že si můžete zobrazení dat na displeji cyklocomputeru navolit. Určíte si, jaká, kolik a v jaké velikosti. Můžete tedy na jedné obrazovce zkombinovat rychlostní data s watty z pedálů. A to je skvělé, protože nikoho příliš nebaví za jízdy listovat mezi displeji.
Co vše nám pedály řeknou a napoví?
Jak je již v podtitulku uvedeno, pedály vám dodají třicet různých údajů. Základním údajem je váš výkon, který se, jak si jistě ze školy pamatujete, vyjadřuje jednotkou watt. Výkon je množství práce vykonané za jednotku času. A práce ve fyzikálním smyslu vyjadřuje dráhový účinek působení síly na těleso. V našem případě se tedy jedná o mechanickou práci, což je šlapání na kole. Uvnitř pedálu je čidlo, které je schopno změřit sílu, kterou
do pedálu nohou tlačíme. Fyzika na kole je samozřejmě o mnoho složitější, ale jen pro představu a oživení to takto vysvětlit stačí. Pak už si to součástky a čipy jen přepočítají a vyhodí vám to čísla na displej. Jako třeba momentální výkon, který je pro vás nejdůležitějším zobrazeným údajem, a stejně tak průměrný výkon za dosud absolvovanou vzdálenost při tréninku. To jsou údaje, které cyklisté především sledují a mnohdy si je porovnávají s údaji profesionálů, a jsou v šoku, když na profesionální údaje nejsou schopni se dostat, ale jsou od nich na hony vzdáleni. Ale uvědomte si, že profík bere za svou práci peníze. A kdo má za něco slušné peníze, tak je zpravidla výjimečný.
Zajímavým údajem je vyvážení levé a pravé nohy. To mě speciálně hodně zajímalo. Z důvodu, že v mladších letech, když jsem závodil na velodromu, tak má nástupová a startovací noha byla levá. Říkali o mně, že kdyby se jelo mistrovství světa na třicet metrů s pevným startem, tak tím mistrem asi budu. Ale bohužel po těch třiceti metrech jsem se skoro zastavil a byl jsem zralý na krátký zotavovací spánek, případně na odvoz na ARO. Dal jsem tehdy do startu doslova svůj život. Ale do cíle jsem se samozřejmě nějak
vždy dostal. Projeví se tedy má levá noha při běžné jízdě? Vydává má levá noha běžně větší výkon než pravá? Vůbec poprvé v životě jsem si byl schopen to změřit. Byl jsem zklamán, neprojevilo se to nijak. Mé nohy tlačily při běžné jízdě do pedálů se stejnou silou v toleranci asi 1 procento. Jiné to ale bylo při pevném startu. Levá noha vydala o 25 % větší výkon než pravá, pokud jsem s ní odstartoval. I když jsem pravou přemlouval, ať se víc snaží. Marně. Výkon to byl samozřejmě obecně již velmi slaboučký, ale rozdíl tam pořád je. Konzultoval jsem vyvážení nohou s MUDr. Karlem Martinkem, se kterým se dlouho znám a který trénuje množství cyklistů, včetně bikera Ondřeje Cinka, přes portál www.cyklotrenink.com. Pedály Garmin jeho svěřenci ve velké míře používají a jejich data Karlovi předávají k vyhodnocení. Potvrdil mi, že běžně se rozdíl výkonu mezi levou a pravou nohou pohybuje v rozmezí například 48,5 % proti 51,5 %. S nějakým velkým rozdílem se setkal opravdu výjimečně.
Výborné je, že pedály nám měří i kadenci. Zjistíte z nich okamžitou kadenci, průměrnou a při maximálním tempu. Vtipné mi připadalo, že pedály na vás prozradí, jak dlouho jste jeli ze sedla, jakým výkonem, a to stejné, když
sedíte na sedle. To mi připadalo velmi zajímavé. Až si to jednou zkusíte změřit, budete výsledkem velmi překvapeni, jako já. Nečekal jsem, že jedu tak často a dlouho při svých pohodových jízdách ze sedla.
Je také samozřejmé, že pedály dokážou zaznamenat silovou fázi oblouku, po kterém se pohybují vaše nohy. Zjistíte tedy, že vaše noha zabírá například v poloze 6 stupňů (nula je při poloze kliky nahoře) a končí na 195 stupních. A ještě k tomu vám pedály řeknou, kdy je špičková silová fáze. Ihned mě v té spojitosti napadlo změření rozdílu mezi běžným kulatým převodníkem a excentrickým, který někteří používají. Ale to už by byly opravdu složité výpočty pro laboratoře. Určitě to testováním takto proběhlo a všimněte si, mezi profesionály je excentrický převodník opravdu spíš výstřelkem. Takže to je jasné…
Posledním údajem z těch třiceti zobrazených, o kterém se zmíním, je posunutí středu základny. Lidověji, posunutí kufrů na tretrách. Můžete si tedy polohu kufru na každé tretře perfektně vyladit.
Vyhodnocujeme údaje
Pokud pedály pořídíte a k nim patřičný Garmin cyklocomputer (jaké cyklocomputery jsou s pedály kompatibilní, zjistíte ze stránek Garmin), určitě budete mít o své jízdě i o sobě tolik údajů, že z nich možná budete zmateni. Ale více je lepší než méně. Počítejte s tím, že vyhodnotit trénink není jednoduché a že se to musíte naučit, pochopit a zřejmě si to předem vše nechat vysvětlit. Rozhodně ale nepočítejte s tím, že byste jako samotrenéři měli takové výsledky ve vyhodnocování tréninku jako profesionální trenéři, kteří se s tím zabývají mnoho let. Ti mají nejen znalosti, prošli studiem, ale mají především i obrovské zkušenosti s mnoha různými závodníky. Navíc disponují patřičným softwarem, který jim údaje perfektně zpracovává a porovnává. A k tomu všemu i tak musí trenér použít selský rozum, pocity závodníka (všechno není jen o číslech) a mnoho dalších faktorů, aby mohl sportovci naordinovat správný trénink před důležitým závodem. A samozřejmě, pořád se používají k vyhodnocení stavu sportovce tepové frekvence. Ty nelze, zvláště s ohledem na dlouhodobější sledování sportovce, vynechat, a to především ve spojitosti se zátěžovým laboratorním testem sportovce. Vyhodnocovat watty je výhodné z hlediska krátkodobějších fází tréninku. Ale to jsem zašel do profesionální oblasti. A kdyby se k tomu přidalo použití legálních podpůrných prostředků (občas si tedy někdo šlehne něco nelegálního), tak jsme opravdu v nejhlubších vodách profesionální přípravy sportovce, které si ale každý trenér chrání. Protože celý soubor IT technologií, laboratorních výsledků a měření a dalších prvků sledování přípravy dnes vyrábí šampiony. Pokud daný závodník má vůbec předpoklady šampionem se stát.
Z vyrobeného množství pedálů Garmin Rally si je pořídí drtivá většina těch, kteří nemají s profesionální cyklistikou absolutně nic společného. Mimo televizního sledování cyklistických závodů ze série World Tour nebo Světových pohárů MTB.
Takže nemusíte mít obavy, že i vy, jako laik a hobík, pedály nepotřebujete. Pokud na ně máte peníze a chcete se zlepšit, tak jsou pro vás ideální variantou, jak si v krátkém horizontu porovnávat své výkony. Lance Armstrong měl svůj kopec, kde si před Tour de France ověřoval svou vrchařskou formu. On tehdy neměl žádné zařízení na měření výkonu. Orientoval se jen podle výsledného času. Vy si také můžete najít svůj kopec nebo celý okruh a na rozdíl od Lanceho si můžete pomalu o každém metru své jízdy zjistit parametry svého pohybu. Můžete si své jednotlivé jízdy na stejné trati naprosto přesně porovnávat, vyhodnocovat a
časem si na základě údajů svůj trénink i upravovat. Nemusíte mít obavu, že potřebujete lítat někde po laboratořích, kde vám udělají zátěžový test. To je jen vyšší level vyhodnocení stavu vašeho těla. Nebo můžete data předávat po internetu trenérovi a vše s ním konzultovat. Samozřejmě, výkonnost zvýšíte především ne pomoci pedálů, sporttesteru a trenéra, tu zvýšíte jen poctivým tréninkem. Ale zase, správným tréninkem vyhodnoceným z dat. Je to takový začarovaný pohyb v kruhu, kdy dnes jedno bez druhého nelze. Jedno je ale jisté. Pořádná cyklistická příprava vás bude i s pedály Garmin bolet. Možná ještě více, než jste zvyklí. Ale kvůli tomu si přeci ty pedály pořizujete.
Kdybych ještě závodil, tak si tyto pedály pořídím. Určitě i tehdy, pokud bych pořád aktivně objížděl maratony, na které se musí trénovat, pokud tam nechcete umřít. Stejně jako si je pořizuje neuvěřitelné množství dalších hobíků, protože se snaží své jízdy zefektivnit, i když je pro ně sportovním vrcholem jen třeba ujet kámošovi v kopci.
Pedály Garmin RK200 jsou úžasná věcička, o které se celým generacím ani nesnilo. Vy tedy už o wattech nemusíte jen snít.
(kany)
Velmi jednoduchý, takřka nic nevážící a přitom dobře plnící svůj účel, takový je blatníček Stevens, pocházející od švédské značky Ass…
Pokud patříte mezi bikové puristy, kteří si vyjížďku dokážou představit jen s malým batohem pro vodní vak a to nejnutnější vybavení, pak by…