Anglický výrobce cyklokosmetiky, maziv a čisticích prostředků pro cyklisty nabízí řadu speciálních maziv do konkrétních podmínek. My jsme vyzkoušeli hned trojici z nich, a to maziva C3 Ceramic ve verzi Dry pro suché nebo Wet pro mokré prostředí a mazivo Dry Lube.
Začněme tedy mazivem C3 do suchého prostředí, a jestliže je v názvu slovo Ceramic, pak to není jen tak. Mazivo totiž obsahuje efektivní aditiva v podobě nitridu boritého, což je keramický materiál schopný odolávat teplotám až 1200° C. Strukturou je podobný grafitu, jenž se svojí tvrdostí vyrovná diamantu. Další složkou jsou fluoropolymery nebo nanokeramické částice, takže vše pro to, aby se na povrchu řetězu vytvořil suchý keramický povlak. A jak už víme z řady špičkových ložisek, ta nejdražší mají v názvu vždycky slovo Ceramic, tedy záruku maximální tvrdosti, co nejnižšího opotřebení a hlavně minimálního tření. Toto mazivo nemá ropný základ, je biologicky odbouratelné a neobsahuje kyseliny ani rozpouštědla, takže je šetrné i ke karbonu. Pokud někdo vozí karbonové kladky přehazovačky, má v tomto případě o starost méně.
Mazivo lze koupit v baleních 120 ml (490 Kč), 50 ml (310 Kč) a 5 ml (40 Kč), přičemž k velkému balení je přiložena miniaturní UV lampička pro kontrolu přítomnosti maziva na řetězu díky jeho UV fluorescenční složce. Řetěz je nutné mazat vyčištěný a osušený, ale pozor, vzhledem k přítomnosti keramických nanočástic je lepší aplikovat menší množství maziva, protože jinak může přebytek nesetřeného maziva způsobit po čase zatuhnutí článků. Mazivo jemně nazelenalé barvy jsme tedy aplikovali na dvanáctkový řetěz testovací sady SunRace, kde díky středně husté konzistenci nezateklo zbytečně rychle a nekapalo na zem, ale optimálně se vstřebalo do mazaných prostor. UV lampa je tady díky nazelenalé barvě maziva tak trochu zbytečná, ošetřený povrch je totiž dobře vidět. Očista řetězu od přebytků, do druhého dne ponecháno v klidu a pak testovacích pětadvacet kilometrů v terénu, během nichž řetěz nevydal žádný ševelivý zvuk, a po vyjížďce ukázal svůj povrch jen s minimem nalepených nečistot. Nebylo tedy nutné řetěz domazávat. Nakonec absolvoval i další tři vyjížďky v terénu, kde mezitím před tou poslední zapršelo, řetěz nakonec bezpečně fungoval dohromady celých 86 km, aniž bychom mezitím domazávali. Stačilo občas jen setřít povrch suchým hadrem od minima nečistot a dál fungovat. Ač tedy mazivo do sucha, zvládne cé trojka jízdu i v občasném dešti a blátě bez nějakého omezení, za sucha prokáže perfektní výdrž.
Mokrá verze C3 Ceramic Wet je určena do mokrého prostředí a dodává se ve stejně velkém balení jako suchá verze, ale stojí u větších balení méně. Konkrétně 120 ml (320 Kč), 50 ml (225 Kč) a 5 ml (40 Kč). Rovněž jde o kapátko, uvnitř je obsah se stejnými příměsmi jako v případě suché verze, ovšem je odbouratelný biologicky jen z 95 % a měl by déle odolávat vlhku a vodě. Mazivo narůžovělé barvy zateklo do očištěného řetězu z kapátka postupně, takže žádná sprška na podlahu. Překvapilo menší lepivostí na omak, než bychom u maziva do mokra čekali, ale tady by zase měl ochranu zaručit keramický film. Z tohoto maziva ale bude uživatel trochu „nešťastný“, protože když přijedete domů po čtyřiceti kilometrech v ranním mokrém terénu, omyjete kolo hadicí a odpoledne vám řetěz stále „nešustí“, ptáte se, co se děje. Nic, jen to prostě funguje na sto procent, nebo spíš na sto dvacet procent, a do mokra tohle mazivo vyloženě patří, aniž by mělo tendenci zbytečně nalepovat nečistoty. Muc-Off prostě svoje „cé trojky“ vypiplal.
Třetím „do mariáše“ je mazivo Dry Lube, jež není z řady Premium, ale Race Quality, což je vidět i na nižší ceně: 120 ml (245 Kč), 50 ml (135 Kč) a 5 ml (35 Kč), takže uvidíme. Toto mazivo do suchých podmínek má bílou barvu a je založené na voskové bázi, přičemž je plně biologicky odbouratelné. Aplikace je jednoduchá, mazivo je dobře vidět na povrchu řetězu, ale zatéká o něco rychleji než předchozí dvě testovaná provedení. Na povrchu řetězu by mělo vytvořit suchou kluznou vrstvu, schopnou odolávat nalepování nečistot. S tímhle vším musíme souhlasit. Během testu, tentokrát na silničce s řetězem Campagnolo, nebyl během slunečných dní žádný problém se ševelením řetězu nebo jeho tendencí lepit na sebe prach. A to jsme to občas vzali po štěrkové nebo jemnější polní cestě, kde bylo prachu dost. Ovšem omytí kola po 75km vyjížďce hadicí znamenalo pro řetěz nutnost jej opět domazat, takže tady je určení do sucha jasné. Mazivo odolává dobře nečistotám, řetěz má tichý chod a za sucha je to velice dobrý prostředek, ovšem mokrý terén, déšť nebo mytí vodou vystaví jeho účinnosti brzy stopku.
Tady se ukázal rozdíl mezi prémiovými mazivy C3, která mají přesah do různých podmínek a opravdu patří mezi špičku, a úzce zaměřeným cenově dostupnějším speciálem, jenž se striktně drží svého určení. Výrobce tedy nijak neklame v tom, co o těchto produktech tvrdí, a přestože jsou maziva C3 cenově na vyšší úrovni, vzhledem k jejich malé spotřebě a vysoké životnosti tato investice má smysl.
(už)
Dostat většinu nákladu, který s sebou běžný cyklo-turista potřebuje na celodenní putování, do podsedlové brašny, to může být zdánlivě…
Silniční pedály řady Keo znamenaly již před dlouhou řadou let téměř revoluci a stanovily nové standardy ve svém segmentu. Jejich platforma…