Unikátní tak, jako je unikátní každý knír, to je historie jména francouzské značky Moustache (knír). Ta přitom není zase tak stará, vznikla v roce 2011, ovšem co je v segmentu elektrokolo dnes podložené nějakými historickými kořeny, tedy vyjma značek s klasickou cyklistickou minulostí. Moustache se díky nesvázanosti s nějakým charakteristickým designem od začátku vezou na vlastní vlně, což platilo jak pro jejich vysoká řídítka, která vlastně tvarem podobným kníru dala značce jméno, tak pro design elektrokol.
V tomto směru předvádějí odchylky od mainstreamu hlavně u městských modelů, protože u funkčních terénních elektrokol se přece jen musí více držet zažitých a dnes už v podstatě k dokonalosti dotažených parametrů. Nicméně i tak jsou jejich kola čitelná a v lecčems odlišná od konkurence. Řada Samedi tak má typický tvar rámu a pozici baterie, ale také vlastní tlumič, vahadlo kombinující dural s karbonem a další vychytávky. Podívejme se tedy na topmodel endurové části této kolekce, konkrétně Samedi 27 Race 11 Carbon. Na první pohled lze jen těžko z dálky rozeznat jeho karbonový rám od hliníkových, design tady ctí jednotnost a vlastně i účelnost. Výrobce použil vlákna Toray T700, z nichž je kompletně přední trojúhelník se šasi motoru a výrazně rozšířenou spodní trubkou s horním vstupem pro baterii.
Tato technologie Hidden Power v podstatě jen semiintegruje baterii do rámu, protože spodní trubka je shora otevřená a baterie se po nasazení zakryje rozměrným plastovým krytem. Ta částečně přechází i na boky, takže vytváří dojem celistvé trubky, ale je to v podstatě jen šikovně vymyšlený a hlavně funkční optický trik. Motor Bosch Performance CX je standardně upevněn k šasi, které nese hlavní čep zadní stavby, mimochodem čtyřčepového provedení a s proměnnou tloušťkou profilovaných hliníkových trubek. Čepy zadní stavby a vůbec celkově tuhost jsou silnou stránkou řady Samedi, což jsme měli možnost poznat při testu jednoho z modelů. Tady samozřejmě nechybí pevná boostová osa, horní PM úchyt brzdy a hliníkové vahadlo přepákování na tlumič, překryté přes boční odlehčovací okna karbonovými pláty.
Zajímavé je, že značka si drží už třetí sezónu takřka nezměněný design rámu, kde jen vylepšuje detaily a samozřejmě přidává větší míru karbonu. Na rozdíl od starších modelů je zde vedení bovdenů vnějškem zadní stavby, ale přechod z předního trojúhelníku je elegantněji ukrytý, takže toto řešení má smysl. To, co se na první pohled z boku tváří jako plovoucí tlumič, je při pohledu do prostor otvoru v sedlové trubce jen standardní uchycení tlumiče mezi vahadlem a rámem. Zadní stavba nemá žádný další prvek, jenž by stlačoval tlumič ze spodní strany proti vahadlu. U tlumiče se ale zastavíme, protože se jedná o vlastní kousek, který je vyvinutý, dle tvůrců, přesně pro potřeby elektrokola. Má hned čtyři tlumicí okruhy, tedy nízkorychlostní a vysokorychlostní odskok i kompresi. Co se projevu odpružení zadní stavby týče, naše zkušenosti z testů jej jednoznačně chválí.
Jelikož kolo sází na karbonový rám, nechybí ani vlastní karbonové ráfky excentrického provedení, zapletené pouze osmadvaceti dráty do ložiskových nábojů, vzadu se čtveřicí praporků. Když už tedy pluskové sedmadvacítky, tak rovnou na vlastních kolech a s 2,8“ obutím. Vpředu pak pruží vidlice Fox 36 nabízející 160 mm zdvihu, tedy stejně jako má zadní stavba. Řazení obstarává sada Sram EX1, tedy ryze e-biková přehazovačka, ovšem kazeta není osmirychlostní, jako v případě originálu, ale jedenáctková SunRace s rozsahem 11 až 50 zubů. To spolu se 14zubým pastorkem dává díky zpřevodování klik ekvivalent kombinace s převodníkem 35 zubů. Dodejme ještě, že teleskopická sedlovka nese vlastní logo, stejně jako tlumič, a vše krotí hydrauliky Formula Cura na dvoustovkových kotoučích. Ovládání je pak logicky svěřeno malému displeji Purion, jenž v dosahu palce nabídne jeden ze čtyř režimů výkonu krmeného 500Wh baterií. A hmotnost? Tady výrobce udává 21,4 kg, což zní hodně zajímavě, ovšem samozřejmě to má díky procentuálnímu zastoupení karbonu také svoji cenu, konkrétně 225 900 korun, což je slušná raketa, ale pokud neholdujete karbonu, nabízí Moustache řadu v podstatě shodně vyhlížejících modelů za mnohem přijatelnější peníze.
(už)
Lze dnes ještě vyrobit kolo, které bude jedinečné svojí konstrukcí i myšlenkou, a zároveň nabídne jízdní vlastnosti od hlavního proudu…
V nabídce elektrokol značky Ghost najdeme mimo jiné špičková elektrokola na dvou zcela opačných pólech, a to jak ultralehký hardtail…