V nabídce elektrokol značky Ghost najdeme mimo jiné špičková elektrokola na dvou zcela opačných pólech, a to jak ultralehký hardtail Hybride Lector, tak novinkový full Hybride SL AMR X, jejž jsme v nejlepší specifikaci 7.7+ LC měli možnost otestovat. Bike přitom koncepčně vychází z osvědčené all mountain řady AMR, sází ovšem na aktuální motokrosovou koncepci, tedy devětadvacítkové kolo vpředu a pluskovou sedmadvacítku vzadu.
Promyšleno do detailů
Tvůrci kola zdůrazňují, že celý koncept byl promyšlen od začátku až do konce ve všech detailech, s čímž nelze než souhlasit. Jednak jsou to tvary rámu, které jsou na první pohled jasně čitelné a jen málokdo by nevytušil příslušnost ke značce, ale pak je to i pozice baterie, hlavní čep zadní stavby, napojení zadní brzdy a řada komponentových detailů. Právem tedy tenhle stroj získal významné ocenění za design a inovaci. Pokud by někoho překvapilo, že je to i přes absenci plně integrované baterie, pak i dané semi-integrované řešení má své opodstatnění. Tím je totiž nízká hmotnost, která je jen lehce přes jednadvacet kilogramů, což by s nutností zesílit spodní trubku kvůli plné integraci baterie rozhodně nebylo možné splnit.
Tvary rámu tak nenarostly do obludných rozměrů, ale vše hodně připomíná nemotorový vzor, jen s drobnou nadstavbou v podobě snížení profilu spodní trubky a šasi motoru. Hlavová trubka totiž ostrými tvary i vstupy kabeláže či hadice zadní brzdy skrz plastové krytky přesně kopíruje ostatní ghostovské modely. Přechod horní trubky s širšími ostrými tvary, její zeštíhlení ve středové části nebo napojení na sedlovou trubku, tady jako by se tvůrci nijak neodchýlili od bezmotorového vzoru. Spodní trubka je pak logicky masivnější a sníženým profilem dostává baterii co nejblíže těžišti, mimochodem posazeného hodně nízko, na čemž má velkou zásluhu použití extrémně krátkých 155mm klik. Šasi motoru je protažené dozadu, kde nese na pohled až extrémně široký hlavní čep zadní stavby, která je hliníková, a opět kopíruje bezmotorový vzor. Čtyřčepové provedení, torx šrouby čepů, sedlové vzpěry spojené dolů otočeným můstkem a odlehčené vahadlo svařené v jeden celek. Prostě ghostovská klasika, ovšem s průchodností dostatečnou pro zde nasazený 2,8“ plášť na širokém sedmadvacítkovém ráfku. Mimochodem i nosník zadní brzdy je zde v provedení polovinou spojené s rámem a polovinou přímo s osou zadního náboje. Vše pro dostatek výkonu, ale zároveň možnost zachovat nízkou hmotnost celku. Kabeláž pak vychází ze šasi motoru po čepem zadní stavby, takže podobně koncipované řešení jako u standardních modelů.
Zásadní je zde kromě kombinace dvou průměrů kol a odlišných šířek plášťů také použití pružinového tlumiče. Ten totiž zdobí téměř celou kolekci vysokozdvihých fullů značky a přináší jak výraznější citlivost zadní stavby na rázy od terénu, tak vyšší odolnost a životnost oproti vzduchovým modelům. Přirozeně, že za cenu pár desítek gramů navíc a nutnosti zvolit pružinu odpovídající hmotnosti jezdce. A jestliže je vpředu větší kolo než vzadu, totéž platí pro zdvihy odpružení nabízející vpředu 160 mm, kdežto vzadu je to jen 140 mm. Dalším prvkem výbavy cílené na elektrokola je sada Sram EX1, kombinující osmirychlostní kazetu s rozsahem 11 až 48, a tím pádem i širší řetěz se 34zubým převodníkem. Čtyřpístkové brzdy, dlouhá teleskopická sedlovka se zdvihem podle velikosti rámu, špičkové gripy, kvalitní směs plášťů i ochrana bočnic, prostě samá pozitiva už na první pohled, takže vzhůru do terénu prověřit, zda je tomu tak i v reálu.
Výzva nejen nahoru
Elektrokolo má primárně pomáhat hlavně ve stoupáních, ale tady se podařilo namixovat geometrii, která nadchne i cestou dolů. Testovali jsme velikost L, kde je to s délkou sedlové trubky na 190cm jezdce už natěsno, ale délka horní trubky naopak pasuje celkem spolehlivě. Komu je ale milejší moderní delší geometrie pro vyšší rychlosti, zvolí spíše XL, naopak my jsme ocenili perfektní vyváženost obratnosti v technických pasážích s jistotou vedení směru.
Posed a kolo celkově padnou okamžitě do ruky, ale nečekejme zde moderní nízkou pozici řídítek pro závodní enduro. Tady jsou ruce jezdce trochu komfortněji výš a posed je tak lehce napřímený. Někdo možná sáhne po řídítkách s menší hloubkou, ale za nás to bylo velice příjemné jak pro výjezdy, tak hlavně prudší sjezdy. Zmíněná univerzální geometrie hned od začátku láká jezdce zkoušet různé parádičky, krátké výjezdy i sjezdy, kde zadní kolo dokonale drží na povrchu a utrhnout jej vyžaduje hodně úsilí. Samozřejmě to vše podtrženo asistencí pohonu, kde jsme si Eco režim nechali spíše jen na delší stoupání, a pro hrátky v terénu přepli levou řadicí dvojpáčkou, určenou pohonu, na režim Trail nebo agresivnější Boost. Zatímco na Eco není problém najet výrazně přes sedmdesát kilometrů, Boost po třicítce v terénu s kilometrovým převýšením baterku dokonale vyšťaví. Tady jde ale o zábavu a té si jezdec užije nadbytek.
Ve výjezdech geometrie není nepřátelská a navíc lze kolečkem na korunce snížit zdvih vidlice, takže předek sedí ještě pevněji na podkladu. Pohupování zadní stavby se díky pružině nelze zbavit jinak než aktivací páčky lockoutu, ale díky síle motoru to zase tak často neřešíme. Na skoro metrák jezdce byla pružina s hodnotou 450 trochu měkká a 35% SAG byl už lehce za hranou, ale 550 pružina toto vyřeší. Otazníky vyvolávala před výjezdem spíše délka klik, ale tenhle parametr byl znát spíš jen v případě, kdy jsme jeli bez motoru nebo na Eco režim, kdy byla nepatrně cítit absence větší páky klik. A když už tedy řešíme nějaké ty výkony směrem vzhůru, zadní stavba zde přece jen nenabídla nějak omračující tuhost, což v kombinaci s pluskovým pláštěm bylo asi jediné omezení, které jsme zde vyšťourali. To ale platí pro jízdu po cestě, kde má jezdec čas vnímat i ty sebemenší detaily. Řazení na osmičce vzadu jezdec musí zažít, aby cítil to výraznější odstupňování mezi převody, ale zatímco bez motoru bychom některé převody hledali, tady je to tak nějak přirozené. V terénu je ochota stoupat, adheze zadního kola a výkon motoru je dokonalým zdrojem zábavy, kterou bychom dříve zažili jen ve sjezdech. Výjezdy jsou zde výzvou a jezdec si je patřičně užívá, navíc bez nějakého omezení prostupnosti terénem, což je zásluha krátkých klik.
V opačném směru si dovolíme projev kola vynášet hodně vysoko, protože velké a malé kolo vám nabídnou takovou porci jistoty, že to navíc ještě s podporou nízkého těžiště a vyšší pozice řídítek pošlete doslova kamkoliv. Kolo má tak úžasné „flow“ i perfektně sladěné odpružení, že je radost sklápět jej z jedné zatáčky do druhé a nízké těžiště vás pak v plné rychlosti překvapí tím, že už máte občas naloženo až příliš a měli byste přibrzdit. Utažená zatáčka mezi stromy pak není žádný problém, takže je to jen o překonávání výzev a rychlostí. Čtyřpístky Code poskytnou v tomto ohledu špičkový výkon, byť našemu naturelu „gumovější“ krok pák s vyšším odporem až tak úplně nesedí. Co ovšem sedělo dokonale nám i terénu, to byl vzorek plášťů a kombinace širšího střihu předního pro danou šíři ráfku. Tady nelze nic vytknout a adheze jsou spolu s jistotou v každém terénu perfektní. Jakmile to pošlete do vzduchu a dopad není zrovna „košer“, gumy to spolu s odpružením vyžehlí za vás.
Kolo prostě svádí k terénnímu dovádění a jen ta hmotnost motoru a baterie navíc vás občas ve sjezdu zamrzí, aby to naopak všechno mnohonásobně „vyžehlila“ v prvním stoupání. SL AMR X ve své Hybride verzi a navíc top provedení opravdu nesnese moc kritiky, protože je v každém případě opravdu zábavným elektrokolem, které dokáže posunout jezdcovy limity v obou směrech.
Technické specifikace:
Rám: Hybride SL AMR LC, karbon/alu, 140 mm
Vidlice: Rock Shox Lyric RCT3 Dual Position Air, 160 mm
Tlumič: Rock Shox Super Deluxe Coil RCT
Kliky: Ground Fiftyone, 34 z., 155 mm
Brzdy: Sram Code R, 200 mm
Řazení: Sram EX1, 1x8
Přehazovačka: Sram EX1
Kola: DT Swiss H 1700 Spline, Boost, 29/27,5“
Pláště: Maxxis Shorty 3C Maxx Terra Exo, 29x2,5“
Maxxis Minion DHR II 3C Maxx Terra Exo, 27,5x2,8“
Kazeta: Sram XG 899, 11-48
Sedlo: Ergon SME30
Sedlovka: Kind Shock LEV
Řídítka: Ground Fiftyone, 780 mm
Představec: Ground Fiftyone Team
Motor: Shimano E8000
Baterie: Shimano 504 Wh
Hmotnost: 21,38 kg
Cena: 174 990 Kč
Ač to zní trochu podivně, v našich končinách není elektrokolo jako nákladní a dopravní prostředek tolik zaběhnuté, v západních zemích je to…
Přesně takové bude nejspíš využití nikoliv hudebního, ale bikového sterea, napájeného ne ze sítě, ale z pětistovkového akumulátoru. Řeč je…