Na poli elektrokol někdo vynáší do nebe motory Bosch, jiný Shimano či Brose a další zase Yamaha, případně Bafang. Posledně jmenovaný někdo považuje za levnější variantu k těm ostatním, ale jeho rozšíření napříč trhem nelze upřít vysokou oblíbenost. Nicméně Bafang není jen aktuálně nejrozšířenější pohon Max Drive, ale je to i novinka M8000, která má menší rozměry a cílí na silniční kola.
Samotný motor pracuje s trochu nižšími parametry, tedy standardních 36 voltů, ovšem výkon jen 200 wattů. Zvládne frekvenci šlapání 120 otáček za minutu a maximální „krouťák“ je u něj 55 Nm, což je proti osmdesáti newtonmetrům u motoru Max Drive přece jen méně. Nicméně tenhle motor lze naprogramovat jak pro standardních 25 km/h, tak pro Speed Pedelec, tedy 45 km/h. Samozřejmostí je torzní snímač i snímač rychlosti, takže nejde o variantu pracující na bázi PAS, kterou značka rovněž nabízí jako středový motor. To hlavní je zde nižší hmotnost 2,3 kilogramu a hlučnost méně než 55 decibelů. Rovněž „kapotáž“ motoru nahrává jeho elegantnější integraci do rámů, tedy především těch silničních. Tam by se měl s délkou 170,8 mm a výškou 90 mm celkem spolehlivě začlenit. Délka osy na drážkované kliky se svěrnou objímkou je 144,6 mm mm a šířka úchytů motoru v tradičním bafangovském rozměru pak 44 mm, takže žádný macík.
Systém napájí jen 200Wh baterie, určená pro ukrytí v rámu, takže logicky s ohledem na rozměry silničních rámů chápeme její menší kapacitu a tím i velikost 368x75 mm při šířce 53 mm. A zatímco u motoru výrobce doporučuje provozní teplotu v rozmezí 20 až 40 °C, u baterie je rozpětí -20 až 60°C. Displej tentokrát není už tak macatý, na jaký jsme byli u Bafangu zvyklí v jeho nejrozměrnějším oplastovaném provedení, nicméně jde jen o trošku štíhlejšího sourozence v podobném designu. Rozměry 49x77,5 mm, je to solidní obrazovka schopná zobrazit všechny základní cyklo funkce i kapacitu baterie, zajistit podsvícení a umí ovládat i světla. Nemá ale propojení přes Bluetooth ani USB dobíjecí port, prostě jednodušší model, nicméně výrobce slibuje díky kontrastu dobré zobrazení údajů i na ostřejším slunci. Displej pak má samostatné tlačítko pro umístění v dosahu palce s přepínáním mezi pěticí režimů výkonu. Nechybí ani snímač rychlosti na zadní stavbu a celá sada včetně veškeré elektroniky by se měla dostat na hodnotu 4,4 kg. Když k tomu přidáme silniční kolo se spodní trubkou dimenzovanou pro motor a baterii, které by mohlo mít kolem deseti nebo devíti kilogramů, máme elektrosilničku vážící pod patnáct kilogramů. A komu tím prospějete?! Chtělo by se zvolat, ovšem odpověď je jasná všem. Pokud zde máme silniční kola s odnímatelným pohonem Fazua či nábojovými motory, proč by nemohla mít nepatrně slabší středový motor, nasazený nastálo, aby jejich majitel mohl jezdit v kopcích bez větší námahy. Snaha zmenšit motor a snížit hmotnost je ale v tomto případě jasnou ukázkou toho, že bez omezení výkonu a kapacity baterie to zatím stále neumíme, je to pořád něco za něco.
(už)
I domácí Maxbike nabízí několik modelů elektrokol, přičemž v bikovém segmentu má na výběr ze sedmadvacítky i devětadvacítky vybavené…
Elektrické skládačky nemusí být nutně jen vhodným sbalitelným kolem na dovolenou, ale díky menším rozměrům, nízkému nástupu a komfortnímu…