logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Merida One-Twenty XT-D

Merida One-Twenty XT-D

Merida One-Twenty XT-D

Jestliže jsme předloňské provedení tohoto biku chválili za slušnou obratnost, akceleraci a ovladatelnost, pak model 2012 s opět trochu přepracovaným rámem sází na zcela jiné hodnoty, jako je držení směru, výkon ve výjezdech a stabilita.

Rám modelu na pomezí XC a trail jízdy disponuje 120mm zdvihem na obou osách, což zůstalo zachováno. Přední trojúhelník už druhým rokem ignoruje u meridy tak typický hydroforming do průřezu dvojité hlavně, ale má vejčitý průřez a výrazné zahnutí spodní trubky u konické hlavy. Horní trubka vsadila na trojúhelníkový profil s plynule navazující výztuhou, takže ostřejší design zůstal zachován pouze u profilace trubek zadní stavby, která je téměř beze změny, tedy až na patky s novým postmount uchycením třmene. Vahadlo přepákování na tlumič je mnohem nižší a při pohledu shora působí dost štíhlým dojmem, který se ovšem nijak negativně nepodepsal na jeho jinak vynikající tuhosti. Zadní stavba s jednočepovým zavěšením a přepákováním k tlumiči je už několik let díky své funkčnosti a hlavně výrazné boční tuhosti stejná. Design je překvapivě decentní, s tenkým logem a působí tak trochu unisex dojmem, ale záleží na vkusu.

merida_one_twenty

Komfortní a výkonný kliďas

Důležitější je ale dojem z kola, který začíná posedem. Ten je vzhledem k níže posazeným řídítkům sportovněji orientovaný, takže nic ve stylu enduro, s hlavou v oblacích. Geometrie patří mezi delší, takže ruce jsou nejen níž, ale výrazněji natažené dopředu. Orientace na sportovní jízdu bez nějakých parádiček je tedy jasná. S tím koresponduje i položenější úhel vidlice, takže celkový rozvor 1 145 milimetrů u testované dvacítky rozhodně nenechá jezdce dělat otočky doslova na pětníku nebo předvádět triky ve vzduchu. Pozici na celkem komfortním sedle si jezdec ovšem najde během několika kilometrů a musí počítat s tím, že na rukou nese výraznější podíl vlastní hmotnosti, je to zkrátka XC s maratonem jen lehce říznuté trail zdvihem. Na pohodlnější a živější styly má Merida v zásobě jiné zdvihové kalibry.

Tuhost rámu se kladně podepsala na akceleraci, kterou jen nepatrně mírní delší geometrie. Sladěné odpružení neokrádalo o rychlost, ale počáteční zanoření za jízdy nechalo jezdce pohupovat se pouze v minimálním rozmezí zdvihu, který se zvýšil až s nájezdem na překážku. Vnímavost zadní stavby byla velice citlivá, ovšem i merida_1při méně natlakovaném tlumiči nedocházelo k nežádoucímu propružení. Tedy ideální kombinace pro švihovou jízdu, navíc regulace Propedal celý systém ještě výrazně přitvrdila, takže jsme ji využili snad pouze na asfaltu, jinak jí nebylo ani zapotřebí. Nepatrné tuhnutí zadní stavby při brzdění bylo asi jediným negativem jinak perfektně fungujícího systému. K přední vidlici nelze mít připomínky, její sametový chod prostě vyžehlil vše.

Zatímco odpružení téměř hýří superlativy, trochu kritiky od nás sklidí ovladatelnost, která sice byla v mezích, ale přece jen bychom uvítali o něco kratší geometrii. Výška těžiště a delší rozvor totiž jezdci v ostřejších zatáčkách příliš nenahrávají, takže technické pasáže vyžadují silnější záběr za řídítka a jezdecký um, aby se kolo prosmýklo těžším úsekem se ctí. Totéž platí o změně směru ve sjezdu, kde nelze jen tak přeskakovat z jedné koleje do druhé, ale bike naopak valí jistě svým směrem jako tank a jezdce prostě vede. Ocení to začátečník ve vysokých rychlostech, ale zkušený jezdec by občas potřeboval lehčí a hravější projev, aby využil všechen potenciál, který jinak skvěle fungující odpružení a tuhý rám mají. V prudkých pasážích netřeba mít obavy ze stavění kola na předek, ovšem pozice jezdce více vpředu vyžaduje přesunutí za sedlo.

Ve výjezdech ale komu čest, tomu čest, to je parket, na kterém to tuhý rám a stabilní geometrie roztančí naplno. V sedle i ze sedla lze vyjet takřka cokoliv.K osazení komponenty sady XT, výkonu brzd s většími kotouči a chování plášťů Schwalbe rozhodně nemáme připomínky. Naopak ještě chválíme vedení bowdenů vcelku, merida_3klasický přesmykač i závitové středové pouzdro.

Plusy: chod odpružení, tuhost, stoupání

Minusy: delší geometrie

DALŠÍ ČLÁNKY

Look 920 - test kola

Tato francouzská celoodpružená novinka patřila k jedněm z vůbec nejobletovanějších exponátů letošního veletrhu Eurobike. Aby také ne, jak…

  • Datum: 31. 01. 2012
  • Kategorie: Testy kol

KTM eLycan - test kola

Rakouské KTM jejedním z průkopníků elektropohonu pro čistě terénní použití. Tvrdě testoval své MTB modely doplněné elektromotorem již v…

  • Datum: 31. 01. 2012
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Ředitel, šéfredaktor a inzerce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Adresa

Žirovnická 2389
Praha 10, 106 00

Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2023. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru