Tato francouzská celoodpružená novinka patřila k jedněm z vůbec nejobletovanějších exponátů loňského veletrhu Eurobike. Aby také ne, jak po stránce designu, tak i svými technickými parametry učarovala všem, kteří hledají ideální kombinaci plného odpružení, více než dostatečného zdvihu 120 mm a velice nízké hmotnosti, ideální pro dlouhé maratonské tratě v čistě závodním pojetí. Look 920 se již od prvního pohledu tváří jako čistokrevný závodní full, upřednostňující maximální výkon před vším ostatním. Nenechme se ale zmást, i přes nekompromisně „chrtí“ pozici jezdce nabídne svému majiteli i dostatečnou porci čisté radosti z jízdy.
Prvním, co člověka upoutá, je unikátní konstrukce představce A-Stem Direct Drive, dokonale navazujícího na horní trubkua celou čelní partii rámu. Tato designová lahůdka je ostatně použita i u špičkového hardtailu značky, u typu 986, a takřka tentýž konstrukční prvek využívá také značka Mondraker. Look pak toto řešení dotáhl ještě dále z hlediska variability, neboť díky speciálnímu půlměsícovému insertu jde s řídítky manipulovat v předozadním směru v rozsahu jednoho centimetru. I tak lze ale o praktičnosti daného řešení malinko pochybovat, výšková korekce řídítek zde není možná, navíc rám vyžaduje pouze originální A-Stem představec.
Dalším poznávacím znakem novinky je absence čepu vzadu v prostoru nad patkami, kde jej nahrazuje samotná pružnost karbonu.Horní vzpěry mají ve své středové části výrazné zploštění, jaké známe například ze zadní stavby Cannondalu Scalpel. Takže v praxi se po funkční stránce jedná o jednočep s přepákováním, pokud bychom ale v označení systému chtěli být důslední, dal by se zde použít termín „trojčep“. Celá zadní stavba, samozřejmě vyjma celkem minimalistického jednodílného vahadla, jež může být v závislosti na konkrétním provedení karbonové či duralové, je monoblokem s asymetrickou konstrukcí spodních ramen. Po stránce tuhosti výrobce věří své karbonové zadní stavbě natolik, že použil standardní patky a náboj s klasickým rychloupínákem. V místě u převodníků nechybí duralový plech zabraňující poškození karbonu při zasukování řetězu.
V případě předního rámového trojúhelníku vycházel Look z mnohaletých zkušeností s vývojem karbonu. Vznikl proto mimořádně tuhý a zároveň lehký rám, sdominantní, extrémně vysokou hlavovou partií, nepřehlédnutelným slopingem a neskutečně mohutnou spodní trubkou, vybavenou účinnou ochranou proti odletujícím kamínkům.
Do testu jsme si záměrně nevybrali úplný topmodel se sadou Sram XX, ale variantu s osazením X.0 (s cenovkou 149 000 korun), a to ve velikosti S. Digitální váha nám pak ukázala
hodnotu 10,55 kilogramu včetně pedálůLook Quartz, což je vzhledem ke 120mm zdvihu určitě hodně lákavý údaj. Tlumič DT Swiss XR Carbon s velice titěrnou páčkou lockoutu vybízí přímo k pomazlení, k neméně zajímavým komponentům patří třeba také karbonová sedlovka Syntace. Naopak celkem standardním vybavením biku této cenové hladiny jsou kola Mavic CrossMax SLR, což ovšem nijak nesnižuje jejich kvalitu, spíše naopak.
V praxi se model 920 ukázal jako ideální univerzál na hodně rychlé tratě, od klasického cross-country, přes maratony až po o něco techničtější ježdění, kde si toho, i přes svou superlehkou koncepci, nechá až překvapivě hodně líbit. Při rychlé, čistě výkonově zaměřené jízdě působí bike podstatně menšími zdvihy, jezdce neokrádá o výkon žádné citelné pohupování a veškerá vynaložená energie je přeměněna v pohyb vpřed. Look 920 je neskutečné letadlo s až podmanivou akcelerací.Když ale jezdec potřebuje zdvih, má ho k dispozici, a to v plném rozsahu. V reálu však bike působí mnohem více jako závodní stovkový full s příjemnou rezervou zdvihu, jíž má jezdec v podobě jakéhosi bonusu neustále k dispozici. Look 920 přesto, nebo možná právě proto, nepatří k superpohodlným strojům. Ve své zdvihové kategorii náleží tento bike spíše ke „tvrdším“, současně ale k těm vůbec nejrychlejším.
Podobné je totaké s celkovou ovladatelností, která má rozhodně mnohem blíže k čistě výkonnostnímu pojetí jízdy nežli k trail bikům, lačnícím po zatáčkovitých členitých tratích. Nataženější, až aerodynamický posed s pocitově níže umístěnými řídítky není úplně nakloněn trialovým pasážím a klikatým lesním pěšinkám.Typ 920 je čistokrevný Look, tedy nefalšovaný závoďák, postavený za účelem vyhrávat v závodech, ne co nejpohodlněji vozit svého majitele celý den někde po lese.
Silnou stránkou devětsetdvacítky jsou výjezdy, a to jak ty táhlé, taki extrémně prudké, kdy vyjede snad úplně všechno, navíc neskutečně rychle. Ve sjezdech je sice určitým negativem jeho muší váha a na projev je potřeba si chvilku zvykat, optimální vedení směru a využitelnost zdvihu však poměrně brzy zajistí pocit stability a celkové jistoty.
Přítomnost dálkového lockoutu supercitlivé vidliceSID s Dual Air systémem jsme využívali poměrně často, v případě tlumiče nám pak lockout na řídítkách rozhodně nescházel. Při správném nastavení je totiž imunita vůči nežádoucímu pohupování značná, pro úplné zablokování například při delší jízdě po asfaltu je páčka lockoutu v celkem bezproblémovém dosahu. V případě uzamčeného zadního pružní je kolo takřka plně srovnatelné se špičkovým hardtailem, jak váhou, tak i akcelerací.
Náš verdikt zní jednoznačně, pokud na tohle kolo máte a rádi jezdíte v terénu co nejrychleji, pak si ho určitě kupte!
Plusy: celkové zaměření na výkon, akcelerace, schopnosti ve výjezdech
Minusy: nemožnost výškové regulace představce
Rám: Carbon Monocoque, zdvih 120 mm
Tlumič: DT Swiss XR Carbon
Vidlice: Rock Shox SID 120 mm, 15mm osa
Kliky: TruvativX.0
Brzdy: Avid X.9
Řazení: Sram X.0 10 sp.
Přehazovačka: Sram X.0
Přesmykač: Sram X.0
Kazeta: Sram X.0(10)
Kola: Mavic CrossMax SLR
Pláště: Schwalbe Nobby Nic
Řídítka: Syntace
Představec: Look A-Stem
Sedlovka: Syntace Carbon
Sedlo: Fi’zi:k Tundra 2
Hmotnost: 10,55kg (vel. S)
Cena: 149 000kč (karbon. vahadlo)
142 000 kč (alu vahadlo)
Rakouské KTM jejedním z průkopníků elektropohonu pro čistě terénní použití. Tvrdě testoval své MTB modely doplněné elektromotorem již v…
Dvojice krosových modelů Synergy a Avion domácí značky Author prošla pro sezónu 2012 poměrně zásadní inovací, která spočívá především ve…