logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Merida 2013, samozřejmě s novinkama

Merida 2013, samozřejmě s novinkama

Merida 2013

Merida je jednou z těch značek, které si nedovolí každým rokem nepřijít s nějakou tou inovací, ať už v podobě úplně nového modelu, nebo přepracování třeba systému odpružení. Letošní kolekce je novinkami doslova nabitá a zahrnuje jak přepracované systémy odpružení, tak i několik nových modelů. Změn je spousta, ale začněme popořadě podle kategorií.

Hardtaily stálicí

Devětadvacítkové modely Big Nine se rozrostly jednou tolik, co do počtu typů na karbonových rámech, samozřejmě s pevnou zadní osou 142x12 mm a typickým prohnutím horní trubky. Duralové verze s přívlastkem TFS zůstaly zachovány, ovšem přibyla dvojice modelů s přívlastkem Lite, jejichž rám kopíruje karbonový vzor jak prohnutím trubek, tak pevnou zadní osou, jde tedy o mezistupeň mezi karbonovými top modely a dostupnou řadou TFS.

Merida_big_nine_carbon

Merida Big Nine Carbon X0

Šestadvacítkové modely Matts jsou kromě lehkých designových úprav téměř beze změn, řada Matts Lite se rozrostla jen o jeden nový model, odlišný pouze komponenty, a nejpočetnější skupina Matts TFS přináší hlavně designové změny. V nabídce už nebude řada pevných biků pro tvrdší jízdu Matts Trail. Závodní šestadvacítky na karbonových rámech označené O-Nine si, zdá se, jen tak nenápadně proházely design, ale jinak je vše bez nějakých patrnějších změn.

matts_600

Merida Matts TFS 600

Fully plné změn

Kámen na kameni nezůstal u celoodpružených kol, kterým vévodí nová maratonská a XC řada Big Ninety-Nine. Devětadvacítky se zdvihy 100 mm jsou ve třech provedeních na karbonovém a dvou na duralovém rámu. Jde o variaci na původní systém odpružení, tedy jednočep s přepákováním na tlumič, známý z šestadvacítkového vzoru Ninety-Nine, ovšem prvky přepákování i zadní stavby jsou opticky mnohem menší, než jsme tomu byli u Meridy zvyklí. Pevné osy a ryze sportovní geometrie předurčují tato kola pro závodní tratě. Materiálová rošáda u rámů se promítla i u šestadvacítek Ninety-Nine se zadním zdvihem 99 mm, kde původní čtveřice na karbonových a duralových rámech získala dva přírůstky kombinující karbon s duralem. Naopak, po letech mizí oblíbená Ninety-Six, jejíž tvrdší charakteristika neodpovídá současné honbě za vyššími zdvihy.

merida_big_ninety_nine

Merida Big Ninety Nine Pro XT

XC a maratonské modely One-Twenty se zdvihy 120 mm jsou téměř beze změn, tedy jednočepová zadní stavba s přepákováním na tlumič a tato řada krásně vykresluje pestrost výběru pružicích elementů. Merida totiž spolupracuje téměř se všemi výrobci, což je na kolekci vidět, protože jsou zastoupeny jak Fox a Rock Shox, tak i DT Swiss, Manitou nebo Suntour a ojediněle i Magura. U trail biků One-Forty ovšem došlo k zásadní změně, a to přechodu od jednočepu k virtuálnímu zavěšení zadní stavby VPK dávajícímu zdvih 140 mm. Přední rámový trojúhelník je podobný loňskému, ale zcela nová zadní stavba by měla zaručit citlivější pružení při větší imunitě vůči negativnímu vlivu působení brzd. Naprostou novinkou je trojice nejodolnějších kousků pro enduro One-Sixty, které mají zdvihy 160 mm a rovněž zadní stavbu VPK, ale přední rám je zcela odlišný od toho, na co jsme u Meridy za poslední roky zvyklí, a celkový design může směle nést srovnání se zavedenou konkurencí.

Silniční klasika

U silničních kol začněme základní řadou Race Lite, jejíchž pět zástupců zůstalo téměř beze změn. V sekci na aerodynamiku zacílených strojů Reacto s karbonovým rámem a aerodynamickou Flex sedlovkou došlo k osekání nabídky na pouhou čtveřici modelů, ovšem pokrývající jak základní provedení na sadě Shimano 105, tak top kategorii za téměř dvě stě tisíc korun na sadě Di2. Nárůst zaznamenala sportovní třída silniček Ride, zahrnující jak základní verze na duralových rámech s ekonomičtějším i špičkovým osazením, tak trojici karbonových modelů. Pro všechny je společná lehce pohodlnější geometrie a zabrušované svary imitující karbonovou konstrukci.

Merida_reacto

Merida Reacto 909 E

Přepracovaného rámu se dočkal typ Scultura, jehož hlavová trubka má zcela jiný profil, a došlo k zeštíhlení sedlových vzpěr, které přecházejí v horní trubku obloukem kolem sedlové trubky. Nový rám tak nabídne více komfortu a hlavně agresivnější vzhled. Desítka modelů v širokém cenovém rozpětí zahrnuje i jeden dámský kousek s přívlastkem Juliet.

Juliet napříč kategoriemi

Tradiční dámské označení Juliet nesou nejen horská kola s pevným duralovým rámem, kterých je celkem jedenáct a pro všechny je typická snížená horní trubka s výztuhou v napojení sedlové trubky. Celoodpružený model je jediný, a to One-Twenty se zdvihy 120 mm a paradoxně v celé kolekci celkem ojedinělou vidlicí Magura, jejíž tuhost konstrukce dámy nejspíše nedocení. Skupinu kol pro něžné pohlaví uzavírá trojice silniček Scultura a Ride Lite. Dámy tedy mají z čeho vybírat téměř pro každou disciplínu.

Kros, Cyklokros a ostatní

Cyklokrosových modelů bude pro letošek celkem pět, z nichž jen jeden je na ráfkových brzdách, ostatní sází na kotoučovky. Duralovým modelům kraluje jediný zástupce na karbonu, který je osazen kotoučovkami Avid, ostatní vyznavači disků spoléhají na značku Hayes. U hodně oblíbené kategorie krosových kol Crossway pro turistiku zůstalo u levnějších modelů většinou vše bez větších změn, ale pětice nejlepších provedení má nové tvarování rámů s prohnutou zeštíhlenou horní trubkou a tenčími sedlovými vzpěrami. Atraktivnější design rámu by tedy měl přinést i nárůst komfortu. Šestice fitness kol Speeder je odpovědí těm, kdo chtějí na silnici, ale nemají rádi zahnutá řídítka, navíc nejvyšší verze je na karbonovém rámu a u modelu Speeder i8 nechybí kotoučové brzdy. Městské stylovky S-Presso s pevnou vidlicí jsou krosy vhodnými spíše pro messengery nebo na image hledící cyklisty a obě dvě varianty jsou vybaveny kotoučovými brzdami. Celou nabídku pak uzavírá kategorie dětských kol Dakar, která dvanáctipalcovým modelem uspokojí ty nejmenší, a pokračuje až po čtveřici čtyřiadvacítek, kde nechybí ani celoodpružená variace vycházející z dospělého biku Ninety-Six. Označení Hardy patří čtveřici pevných biků pro skákání a freestyle, logo Brad nese čtveřice BMX modelů.

Merida tedy pro letošek výrazně obohatila svoji kolekci řadou novinek a konstrukčních změn, přičemž osvědčené koncepce zůstaly zachovány a nárůst modelů na devětadvacítkách jen potvrzuje vývoj MTB posledních let.

Kompletní nabídku kol Merida 2013 si můžete prohlédnout v našem katalogu ZDE
nebo na stránkách domácího dovozce ZDE

Setkáte se s ním samozřejmě i v našich testech v tištěném vydání Cykloservisu i zde na cykl.cz.

Naše redakce byla pozvána začátkem února na Press Camp Meridy na Mallorcu, odkud Vám samozřejmě přivezeme také žhavé informace.

(už)

DALŠÍ ČLÁNKY

Vyhrazeno pro VIP

Značka Bianchi představuje naprostou italskou klasiku. Při vyslovení tohoto jména si asi většina cyklistických nadšenců nejprve vybaví…

  • Datum: 24. 01. 2013
  • Kategorie: Technika

Vládce bahna

Plášť Kenda KOT (King of Traction) je svým názvem jednoznačně předurčen pro maximální záběr v měkkém terénu. Tedy ne pouze měkkém, ale…

  • Datum: 28. 01. 2013
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru