Ani slovenský nováček neunikl útoku velkých kol a připravil jeden devětadvacítkový model. A hned na začátku musíme uznale říct, že se mu to povedlo více než na výbornou.
Přestože obecně panuje mylná představa, že devětadvacítky jsou jen pro vysoké cyklisty, je tenhle model pouze ve velikosti osmnáct palců. Proti velkým kolům působí rám hodně nízkým dojmem. Díky profilaci dvojitě zeslabovaných duralových 7005 trubek solidního průměru je navíc rám hodně tuhý. Spodní trubka je u hlavy zahnutá a má hydroformingem tvarovanou výztuhu. Horní trubka má vejčitý profil a bowdeny jsou vedeny po její spodní straně. Ramena zadní stavby mají trojúhelníkový průřez a jsou spojena výrazně profilovanými patkami.
Vidlice má delší sloupek, takže aby měl jezdec trochu sportovnější posed, je představec nasazen v negativním sklonu, bike tak působí na pohled hodně sportovním dojmem. To se potvrdilo hned během jízdy a rozhodně nejde jen o záležitost image.
Díky tuhému rámu jede kolo i přes hmotnost skoro 14 kg velmi svižně. Slabší akcelerace je standardem společným pro tuto kategorii, ovšem v rámci ní bychom kolo směle mohli rovnat s již zavedenými zámořskými značkami. Geometrií a ovládáním se totiž směle vyrovná dražším konkurentům, jediný handicap bude hmotnost.
Posed je středně natažený a jezdec má řídítka pohodlně vysoko. Není problém ubrat podložky pod představcem a sportovní dojem ještě umocnit. To hlavní je ale geometrie, která je u devětadvacítek to nejdůležitější. I přes užší rovná řídítka je kolo naprosto skvěle ovladatelné. Menší úhel sklonu vidlice umožňuje hbitě točit a měnit směr. V tomto ohledu se bike vyrovná i některým strojům na klasických kolech. Do zatáčky jej rozhodně není třeba přemlouvat a jediné, co je zde proti živé klasice rozdílné, je nepatrně výraznější odpor na řídítkách, daný větším průměrem předního kola jako setrvačníku. Instalací širších zahnutých řídítek by tak jezdec nakonec ani nepoznal rozdíl proti klasice.
Stroj jde snadno sklopit v ostřejší zatáčce a zároveň se velmi lehce proplétá po klikatých stezkách. Do vzduchu se mu díky delší zadní stavbě sice moc nechce, ovšem přeskočit terénní nerovnost do boku nebo ve vzduchu korigovat směr, to na něm jde naprosto lehce.
Díky zmíněné zadní stavbě se kolo nestaví na zadní ani v hodně ostrých stoupáních, takže stačí nalehnout na řídítka a šlapat na maximum. Naopak v prudkých sjezdech je znát, že vyšší pozice řídítek je zde výhodou, protože strmější úhel vidlice nemá hodně prudké úseky moc rád. Stačí jít ale trochu za sedlo a vše je bez problémů.
Co se týče jízdního komfortu, tuhému rámu velká kola v tomhle ohledu rozhodně svědčí. Vyhladí povrch a jezdci přidají na pohodlí. Sedlovka průměru 31,6 mm totiž nenabídne moc pohodlí, totéž platí i pro tvrdší gripy s pojistkou. V kombinaci s širokými plášti a měkčím sedlem je to ovšem vyvážená kombinace. Díky průměru a délce sedlovky by tohle kolo ve zmíněné velikosti klidně mohl sedlat jezdec o výšce 175 centimetrů.
Kvůli dostatečné tuhosti a obratnosti je přední vidlice SR Suntour Raidon vybavena pevnou 15mm osou. Ta je rychloupínací, takže jezdec není v ničem omezen, ale celku rozhodně přidává na tuhosti. Hlavně v zatáčkách pod brzděním je to cítit nejvíc.
Díky pružině je vidlice hodně citlivá a vnímavá i k drobným nerovnostem. V nižších teplotách je ale cítit nepatrně tužší chod. Na asfaltu ji lze zamknout lockoutem z řídítek, a mít tak výrazně rychlejší stroj. Díky velkým kolům a plášťům Schwalbe se dá bez problémů jet se zamčenou vidlicí i po polních cestách, aniž by to jezdec nějak nepříjemně pocítil. Pláště zde s ohledem na šířku rozhodně nabídnou maximální adhezi na každém povrchu a hodně silné tlumení. Přesto ale nemají vysoký valivý odpor a jezdce nijak neomezují. V zatáčkách je urvat, to takřka nelze. Domácí ráfky Remerx pak jen doplňují dobře fungující komplet na nábojích Shimano.
Nejlevnější kotoučovky z produkce této značky mají dostatečný výkon a dávkování síly vhodné jak pro začátečníka, tak pro ostříleného jezdce, zde není co vytknout. Stejně jako u funkce komponentů SLX a Deore XT, které jsou bez problémů.
Díky ovladatelnosti a skvělým jízdním vlastnostem bude kolo vyhovovat malým, ale i vyšším jezdcům. Kdo chce hodně funkční devětadvacítku za rozumné peníze, tak zde rozhodně nesáhne vedle.
Plusy: ovladatelnost, tuhost, posed
Minusy: hmotnost
Technická specifikace
Rám: Al 7005 DB
Vidlice: SR Suntour Raidon RLD 15 QLC 100 mm
Brzdy: Shimano BR-M575
Kliky: Shimano FC-M542
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano FH-M629/ SLX-15 mm
Ráfky: Remerx Masterdisc
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,25‘‘
Sedlo: Velo Tempo SR
Sedlovka: Zoom
Představec: Zoom
Řídítka: Zoom
Hmotnost: 13,9 kg
Cena: 23 999 Kč
Německý Ghost pro letošní rok přepracoval profilace trubek duralových rámů a grafickou podobu použitých designů. I nadále útočí lákavým…
V cenové hladině do třiceti tisíc korun patří k těm designově výraznějším strojům model Ultra české značky 4ever. Rám z dvojitě…