Německý Ghost pro letošní rok přepracoval profilace trubek duralových rámů a grafickou podobu použitých designů. I nadále útočí lákavým poměrem ceny a kvality, což se týká také námi testovaného modelu SE 6000. Za 22 999 korun tento bike nabídne vyloženě sportovní svezení, nekompromisní přenos energie, vynikající brzdy a skvěle funkční vidlici. Co si přát více? Prohlédněme si ale model SE 6000 podrobněji.
Základem velice dobrého jízdního projevu je duralový rám z tepelně upravené slitiny 7005 s dvojitým zeslabením stěny hlavních rámových trubek. Použití širokých profilů s téměř výhradně kruhovým průřezem se podepsalo na hodně vysoké tuhosti rámu, a to jak boční v okolí středu, tak i celkové torzní.Charakteristická známka kol Ghost je tedy patrná i u sportovních, cenově dostupnějších modelů, tuhost rámu testovaného kola je totiž vyloženě příkladná.
Kvalita jízdysamozřejmě není pouze o tuhosti, ale především o použité geometrii. Ani zde nemá typ SE 6000 žádné rezervy. Délka jeho rámu je příjemným kompromisem mezi čistě výkonnostním a hravějším pojetím jízdy. Tomu druhému pak napomáhají především výše umístěná řídítka a hodně výrazný sloping.
Se sportovním „duchem“
Částka mezi dvaceti a pětadvaceti tisíci korunami již bývá zárukou sportovních vlastností kola a jeho solidní funkce. Testovaný Ghost ale v praxi svým projevem danou cenovou kategorii převyšuje, a to takřka všemi aspekty, snad s výjimkou celkové hmotnosti 12,9 kilogramu v největší testované velikosti. O něco vyšší váha je ale také to jediné, co lze kolu vytknout. Po stránce ovladatelnosti i funkce jednotlivých komponentů patří na špičku své kategorie.
Nepříliš dlouhý rám, vybavený výrazně přesazenou hlavovou trubkou a dostatkem podložek pod představcem, dostává řídítka v sériovém nastavení relativně vysoko. Společně se šířkou řídítek 620 mm se tato skutečnost výrazně podepsala na optimální manévrovací schopnosti. Dostatek prostoru nad rámem poskytl i již zmiňovaný nadprůměrný sloping, doplněný o „berličku“ v podobě útlé zpevňující vzpěry mezi horní a sedlovou trubkou. Jízda v techničtějším terénu je s tímto kolem velice zábavná, reakce na podněty od řídítek jsou okamžité a i ve sjezdech si může jezdec ovladatelnost vychutnat plnými doušky.Jediným omezením je v náročnějších pasážích čistě cross-countryový 100mm zdvih vidlice, který je ale pro běžnou jízdu terénem zcela odpovídající.
Ghost SE 6000 se ukázal jako ideální společník takřka pro jakýkoli terén. Skvěle si vede na klikatých pěšinách i v příkřejších sjezdech, lehce se dá postavit na zadní při nájezdu na nějakou terénní překážku a cizí mu není ani rychlá trať po klasických lesních cestách.Standardní nastavení řídítek není optimální pouze v náročnějších výjezdech, kde je potřeba více pracovat s těžištěm, aby se zamezilo zvedání předního kola. My jsme kolo okleštili o nepatrnou část vrozené hravosti ubráním jedné podložky a otočením představce do negativního sklonu. Díky lehce zvednutým koncům řídítek byla jejich výška stále dostatečná i pro snadné projetí technických pasáží, vrchařské schopnosti kola se ale hodně zlepšily a z Ghosta se tak stal ideální XC univerzál.
Vzduchová vidlice RST F1 si odnesla vynikající hodnocení již z předprodukčního testu a chválu na její adresu si neodpustíme ani tentokrát. Nabízí totiž optimální kombinaci čisté funkce, dostatečné tuhosti, nízké hmotnosti a příznivé ceny. Seřízení zpětného útlumu zespodu pravé nohy funguje na rozdíl od starších vidlic v širokém rozsahu. Toto RSTéčko si proto může své hmotnosti přesně přizpůsobit jak stokilový jezdec, tak bikerka či junior vážící polovinu. Zde použité provedení vidlice bylo vybaveno dálkovým lockoutem z řídítek. Jeho rozměrnější duralová aktivační páčka i červená odjišťovací jsou ve velice dobrém dosahu palce, zvlášť v případě 45° natočení celého lockoutu k řídítkům. I když se může ovládací páčka lockoutu jevit na první pohled jako rozměrnější, po funkční a ergonomické stránce k ní v případě vhodného umístění nelze mít výhrady.
Zaměříme-li se na celkový komfort jízdy, pak předek kola zvládá RSTéčko na jedničku. Vzadu je to již s pohlcováním otřesů logicky horší, těžko lze od kombinace superpevného duralového rámu a sedlovky s průměrem 31,6 mm v tomto směru očekávat zázraky. Preferenci tuhosti a skvělého přenosu energie však považujeme za rozumnou. V případě sedla byl zvolen užší sportovní model, který mohou zájemci o vyšší míru komfortu vyměnit za pohodlnější provedení. Právě z důvodu navýšení schopnosti pohlcovat otřesy byly zvoleny pláště Schwalbe o šířce 2,25“. Ty nabídnou velice dobrou adhezi v téměř jakémkoli terénu, a to včetně bláta a sněhu, kde vyniká jejich odolnost proti zanesení vzorku. Pouze na tvrdém podkladu a asfaltu je nutné počítat s jejich vyšším valivým odporem.
Jako hodně odolnáse během testu ukázala kola s ráfky Alex, designovanými speciálně pro značku Ghost. Jedničku s hvězdičkou si od nás odnášejí brzdy Avid Elixir 5. Ty již po krátkém zajetí nabídly skvělý výkon, podpořený také 185mm kotouči.Brzdy, odpružení, rám, zkrátka vše je na tomto kole díky své funkci ve zdařilé symbióze.
Plusy: tuhost rámu, ovladatelnost, skvělé brzdy a vidlice
Minusy: hmotnost
Rám: 7005 T6 DB
Vidlice: RST First Air Remote LO 100 mm
Kliky: Truvativ Firex 22/32/44
Brzdy: Avid Elixir 5 Disc 185 mm
Řazení: Sram X.7 Trigger
Přehazovačka: Sram X.9
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano 475 Disc
Ráfky: Alex DP 20
Pláště: Schwalbe Black Jack / Smart Sam 2,25“
Řídítka: Ghost Low Rizer Light 620 mm
Představec: Ghost
Sedlovka: Ghost Superlight 31,6 mm
Sedlo: Ghost VL 1376
Hmotnost: 12,9 kg (vel. 22“)
Cena: 22 999 Kč
V cenové hladině do třiceti tisíc korun patří k těm designově výraznějším strojům model Ultra české značky 4ever. Rám z dvojitě…
Při ceně výrazně pod dvacet tisíc korun bylo ještě donedávna určitě lepší sáhnout po horském kole s klasickými V-brzdami. Časy se ale mění…