V cenové hladině do třiceti tisíc korun patří k těm designově výraznějším strojům model Ultra české značky 4ever. Rám z dvojitě zeslabovaných trubek z duralu řady Al 7005 vypadá na první pohled velmi podobně, jako loňský model, neboť si zachoval všechny osvědčené prvky, které pomáhají k zajištění co nejlepšího poměru tuhost – hmotnost. U verze pro rok 2010 však přece jen došlo k jednomu vylepšení - průměr sedlové trubky byl rozšířen z 27,2 mm na 31,6 mm, což přinese částečné zvýšení tuhosti v této partii.
Rudo-černo-bílý rám vypadá na první pohled luxusně, na čemž mají svůj podíl jeho ladné tvary. Hlavová trubka je z vnějšku zeslabovaná s rozšířením pro misky hlavového složení. Její spoj s horní a spodní rámovou tvoří mohutný blok materiálu, vytvářející na první pohled dojem karbonu. Všechny svary jsou totiž začištěny, takže spojení trubek esteticky působí ladně. Přítomnost zpevňujících odlehčených plátů pod spodní trubkou pak ještě umocňuje celkovou odolnost přední partie rámu.
Spodní trubka velkého průměru má u hlavy svisle orientovaný oválný průřez, který se směrem ke středovému složení mění na podélně zploštělý. Úkolem tohoto průřezu je snáze odolávat silám, vznikajících při šlapání, a tím zvýšit boční tuhost středové partie.
Zadní stavba klasické délky 425 mm využívá služeb trojrozměrně profilovaných patek, jejichž tvar je již lety prověřen, neboť nabízí ideální odolnost při zachování příznivé hmotnosti. Lehce esovitě prohnuté horní vzpěry nesou druhou změnu oproti loňsku – postrádají čepy pro ráfkové brzdy, takže V-brzdám již i ve střední sportovní třídě zřejmě definitivně zvoní hrana. Spoj obou horních vzpěr se sedlovou trubkou je opět hladký a díky začištěnému mohutnému svaru je i v této partii znát dostatek tuhosti.
Geometrie rámu je postavena pro co nejlepší ovladatelnost v terénu. Délka předního rámového trojúhelníku patří u rámu v testované velikosti 17“ spíš k těm středně dlouhým, což spolu s deseticentimetrovým představcem a tradiční délkou zadní stavby přináší mrštnou hbitost a snadné ovládání kola. Sportovní posed na kole je přesně vyvážen pro vysokou míru pohodlí a jezdce umístí do ideální polohy pro svižnou jízdu. Pod představcem je dostatek podložek pro snížení řídítek, takže posed lze upravit do závodní polohy, kdy je možné se ve výjezdu lépe rozložit nad kolem. Nám však pro běžnou jízdu zcela vyhovovala výška nastavená z továrny. Do silového výjezdu ze sedla je vhodné přitvrdit vidlici páčkou lockoutu, aby zbytečným propružováním nepohlcovala jezdcův výkon. Lockout vidlice Rock Shox Tora není úplně tvrdý, vidlice v zavřeném módu poskytuje zhruba centimetr chodu. Pocitově je tak jízda ze sedla mnohem pohodlnější, než kdyby vidlice disponovala zcela tvrdým lockoutem. Tora také spoléhá na ochranu proti průrazu, takže při nečekaném rázu se otevře. K vidlici však máme výhrady, co se týká její hmotnosti 2220 g. V této cenové kategorii bychom již očekávali klidně až o půl kila lehčí vidlici s duralovými vnitřními nohami, tedy minimálně model Recon od stejné značky, nebo třeba RST F1RST či Suntour Axon, které by kolu výrazně ubraly na váze. U této Tory SL Coil nám třeba chyběla i páčka lockoutu na řidítka. Abychom však jen nehanili, musíme zase pochválit sametový chod vidlice, která ve sjezdu jezdci poskytne maximální pohodlí a progresivní nástup ocelové pružiny s olejovým tlumením.
V pasážích, kde přijde ke slovu hrubá síla, se projeví vysoká tuhost rámu, která jezdci dává maximální podporu pro rychlý nástup. Zadní stavba je regulérně tvrdá, ani přes přítomnost prohnutých horních vzpěr nečekejme, že by nám něco odpustila. Zjemnění jízdy by přinesla maximálně vhodná karbonová sedlovka.
V technickém sjezdu se nejvíce projeví hravost a výborná ovladatelnost ultry. Průjezd zatáčky je zcela čitelný a kolo dává jezdci najevo, že on je tu pánem a může si s ním dělat, co uzná za vhodné. Tělo za sedlo se přesouvá snadno, díky čemuž se dají zdolat i dost prudké svahy, kde pomůže vyšší pozice řídítek. Ultra se díky střední délce zadní stavby snadno zvedá na zadní kolo a jezdce ani neomezuje v přibrzdění si smykem. Ke skoku ji není třeba dvakrát pobízet, i když je znát o něco těžší předek díky těžké vidlici. Ta se také podílí na celkové hmotnosti 12,2 kg i s pedály.
Osazení je kompletně v režii japonského Shimana. Líbí se nám použití nábojů z řady SLX i nových brzd Shimano LX v bílé barvě, které potvrdily, že patří do rodiny skvěle fungujících brzd za příznivou cenu. Závodní předpoklady kolu dodávají i pláště Racing Ralph, které mají díky výbornému odvalování na svědomí hbitost kola a ochotu zrychlovat.
4Ever Ultra velmi povedeným strojem, jenž ctí všechny moderní požadavky na odolné, tuhé, rychlé a lehké kolo. Oproti některým konkurentům ve stejné cenové hladině lze spatřovat jeho plus v zajímavém, a pro mnohé jistě atraktivním vzhledu. Kolo jistě potěší nejen bikera výletníka, ale i hobby závodníka, jenž na něm klidně může rovnou vyrazit na XC či maraton. Cena 29 999 je vzhledem k osazení, kvalitě zpracování rámu i dobrému renomé značky zcela odpovídající.
plusy: geometrie, ovladatelnost, vzhled
minusy: těžší vidlice
Rám: Al 7005 Db
Řídítka: FSA HB-XC 180
Vidlice: Rock Shox Tora SL 100mm
Přehazovačka: Shimano XT
Přesmykač: Shimano Deore
Řazení: Shimano Deore
Kliky: Shimano Deore
Kazeta: Shimano LX
Brzdy: Shimano LX
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Mavic XM 317
Pláště: Schwalbe Racing Ralph Evo
Představec: FSA ST-XC-150XT
Sedlovka: FSA SP-SL-280
Sedlo: Prologo Kappa
Pedály: Shimano PDM505
Hmotnost: 12,2 kg (s pedály)
Cena: 29 999 Kč
Při ceně výrazně pod dvacet tisíc korun bylo ještě donedávna určitě lepší sáhnout po horském kole s klasickými V-brzdami. Časy se ale mění…
Sto milimetrů zdvihu zadní stavby většinou pasuje kolo na použití při cross country. U nás ano. Ale v domovině značky Mongoose vypadá běžné…