Slovenská značka Mayo je poměrně mladá, ale na devětadvacítky se zaměřila už před třemi lety. V nabídce má nyní čtyři modely, ze kterých jsme otestovali druhý nejvýše postavený, který patří mezi cenově nejdostupnější devětadvacítky na trhu.
V hydroformingu se konstruktéři rámu doslova zhlédli, protože tvarování postihlo téměř všechny trubky. Spodní trubka zaujme masivním profilem s výztuhou pod hlavou, hodně výrazným zahnutím za ní a také před středovým pouzdrem, kde je šířka trubky hodně nadstandardní. Tak trochu s těmito tvary nekoresponduje naopak až subtilní profil horní trubky. Zadní stavba dohání celkovou bytelnost konstrukce na pozici sedlových vzpěr, které jsou rovněž výraznějšího průřezu, ovšem řetězové vzpěry patří mezi klasiku. Ploché můstky zadní stavby jsou u této značky standardem. Rám nectí zažitou klasiku v podobě konické hlavové trubky s větším spodním ložiskem, která je u devětadvacítek hodně rozšířená, ale spoléhá na oversize průměr obou ložisek.
Přestože jsme testovali nejvyšší velikost 21“, posed nebyl pro jezdce zbytečně natažený a kolo rozhodně nepůsobilo dlouhým dojmem. Spíše bychom délku posedu i rámu přirovnali k velikosti o jeden až dva palce menší. Pohodlná pozice na sedle, ovšem ve zcela sportovních mezích, bude vyhovovat jak milovníkům ostřejšího tempa, tak běžnému výletníkovi. Chování kola pak korespondovalo s celkovým posedem. Díky spodní trubce velkého průměru byl rám solidně tuhý, akcelerace patřila s ohledem na hmotnost kol spíše do průměru. Vzhledem k ceně kola to je ovšem více než slušný výkon, takže je to v pořádku. Jakmile jezdec roztočil setrvačníky, bike zapůsobil středně lehkým jízdním dojmem a razil si cestu terénem neomylně kupředu, kam jsme mu nařídili. Vzhledem ke zmíněné střední délce rámu byla ovladatelnost na slušné úrovni a kolo dokázalo hravě zatočit doslova na pětníku. To platilo v nižší rychlosti, s jejím nárůstem bylo znát, že geometrie umí nakonec ve sjezdech udržet kolo na uzdě. Nicméně výraznější točivost ve vyšších rychlostech byla omezena trochu výše posazeným těžištěm, takže do zatáčky bylo třeba trochu výrazněji vzít za řídítka a kolo naklopit. Vyrazit ze zatáčky pod plynem, to geometrie neumožnila v takové míře.
Díky délce rámu nečinilo potíže dostat kolo do vzduchu nebo se odrazit od hrany, tyto vlastnosti byly celkem příjemné. V technických pasážích tedy jezdec rozhodně netrpěl tím, že by se s kolem někudy neprotáhl, nebo nezdolal nějakou překážku. Citlivost vidlice v hodně rozbitém terénu byla sice na výborné úrovni, ovšem zpětný odskok bez možnosti regulace byl občas trochu rychlejší, než bychom chtěli. Rám by si určitě zasloužil kultivovanější zpětný chod vidlice. Úhel vidlice, umožňující hbité zatáčení, pak byl ve sjezdech ještě dostatečně jistý i v prudkých pasážích. Tam nebylo takovým problémem přesunout díky délce rámu zadek dostatečně za sedlo a sjet takřka cokoliv. To samé ovšem platí v opačném případě pro výjezdy a stoupání, kde jsme jen lehce laborovali s přesunem těžiště nad řídítka, aby přední kolo zůstalo v neustálém kontaktu s povrchem.
Jestliže jsme zmínili tuhost rámu a citlivost vidlice, pak celkový komfort tlumení rázů byl ovlivněn u zadní stavby masivností sedlových vzpěr a průměrem sedlovky, takže zadek patřil mezi tvrdší provedení. Pláště s dobrým tlumením a velký průměr kol to spolu s měkčím sedlem vyrovnaly, takže ve finále šlo o rozumný průměr. Pochválit musíme vzhledem k ceně komponentový mix, kdy kromě vidlice se slabším tlumením byly všechny součástky funkční na výbornou, a pláště bychom označili v této třídě za nadstandard.
Celkový projev kola určitě nezklame začínající adepty devětadvacítek, kterým rám nabídne pohodlný posed, dobrou ovladatelnost a poměrně slušný výkon.
Rám: AL 7005 DB
Vidlice: Suntour XCT V3 MLO, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M431, 22-32-44
Brzdy: Shimano BR-M446
Řazení: ShimanoDeore
Přehazovačka: ShimanoDeore
Přesmykač: ShimanoDeore
Náboje: Shimano M629
Ráfky: RemerxMasterdisc
Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,25“
Kazeta: HG50, 11-34/9
Sedlo: SelleRoyalViper
Sedlovka: Zoom
Řídítka: Zoom
Představec: Zoom
Hmotnost: 14,1 kg
Levnější bratříček sjezdové zbraně Demo, tedy model Big Hit, je od letoška nahrazen přepracovanou verzí s názvem Status, která nabídne…
Švýcarské BMC sází u svých modelů na zajímavá konstrukční řešení snoubící se s velice nízkou hmotností a optimální ovladatelností. Loňská…