Slovenská značka nemá sice.extrémně nabitou kolekci kol, ovšem elektrokol má v nabídce požehnané množství. A jejich cenově dostupný dámský kros, ovšem s kvalitním pohonem, nám dělal společnost během prvních jarních dní.
Postavit elektrokolo dnes dokáže kdejaký „elektrikář“, ovšem aby to mělo hlavu a patu i z pohledu cyklisty, to už je horší. Model Basic to ovšem splňuje kombinací duralového rámu v jednoduchém provedení, se samolepkami neskrytými pod lakem, plochými patkami, s velice povedenou geometrií. Klasický dámský tvar rámu je v záplavě city biků či modelů s trubkou extrémně nízko poměrně světlou výjimkou. Nechybí mu výztuha pod hlavou, docela příjemně nás překvapila i celková tuhost, která je vzhledem k baterii na nosiči hodně důležitá.
Posed patří někam do středu mezi klasické krosy a městská kola s řídítky výrazně nahoře. Dámy tedy budou mít dostatek pohodlí, ale zároveň nebudou sedět jako na křesle. Jediná velikost 18“ pak bez problémů dostačuje i výškám 175 cm, díky dlouhé sedlovce. Mimochodem o průměru 27,2 mm, takže další plus pro tlumení rázů, navíc v kombinaci s měkkým sedlem docela příjemného tvaru. Vzhledem k ceně není přední vidlice vybavena tlumením odskoku, ale na silnici či polní cestě to, až na větší rázy, nijak nevadilo. Občasný „kopanec“ do řídítek po projetí většího výmolu se dal skousnout, naopak chválíme výraznou citlivost vidlice, která i lehčí cyklistce nabídla výrazný komfort.
Ovladatelnost kola je samozřejmě ovlivněna použitím elektropohonu, takže váha baterie na nosiči dá v zatáčkách pocítit, že kolo má lehčí tendenci jet přímo, ale to je typická vlastnost elektrokol s tímto provedením baterie. Na druhou stranu, ovladatelnost kola samotného patří mezi ty, které nezklamou jak začátečníka, tak zkušenějšího cyklistu, zkrátka kolo padne okamžitě do ruky. S tím souvisí i projev komponentového osazení, kdy řazení v rukojeti i chod brzd sice nenabídly preciznost středních a dražších sad, nicméně vše fungovalo zcela bez problémů a v dané kategorii naprosto spolehlivě. Snad jen dozadu bychom uvítali kazetový náboj, vzhledem k zatížení zadního kola, ale s přihlédnutím k ceně to lze omluvit.
Zvolili jsme kolo osazené dražší verzí pohonu s napětím 36 V, 10Ah baterií a Start-Up systémem, tedy pomocí motoru při rozjezdu, bez nutnosti šlapání. Vše je propojeno kabely vedenými v ochranné bužírce po vrchní straně rámu a vidlice, ovšem nijak výrazněji to design kola nenarušuje, naopak pro servis je to výhoda. Displej na řídítkách má pouze informační diody a trojici tlačítek. Zapnutí systému se provádí klíčkem na baterii, který musí být během jízdy stále „v zapalování“. Rozjezd bez šlapání zajišťuje tlačítko „auto“, které motoru v předním náboji vydá impuls, aby poháněl kolo maximálně do rychlosti 6 km/h, pak už je třeba šlapat, a díky snímači otáčení klik se spustí asistovaný pohon. Ten umožní jet rychlostí až 25 km/h, dle platných předpisů a samozřejmě zvoleného modu účinnosti. Trojice modů se přepíná tlačítky „plus“ a „minus“ na ovládacím panelu. Velikost tlačítek je sice menší, ale stačí poměrně lehký stisk, takže je to bez problémů. Čtveřice diod na ovládacím panelu indikuje stav nabití baterie, případně lze zjistit její kapacitu ještě tlačítkem přímo na její zadní straně.
Jízda bez motoru byla téměř stejná jako na klasickém kole, ovšem s vyšší hmotností, takže bez nějakých rychlejších rozjezdů. Na rovině zcela bez problémů a komfortně, do stoupání je už hmotnost znát. S motorem je to ovšem jiná káva, dle zvoleného modu jsme si pak užívali pomoci vždy do určité míry rychlosti, po jejímž překonání už jede cyklista takříkajíc „za svoje“. Nakonec stejně zvítězila nejvyšší míra asistence, na kterou jsme během prvního testu najeli zhruba třicet kilometrů, a to jsme kolo prověřili do hodně ostrého stoupání, které je běžně standardem na malý převodník. Na středně těžký převod motor pomohl, bez zadýchání jsme byli nahoře. Zkrátka elektro - klasika. Na rovině pak bylo možné pohon vypnout tlačítkem „minus“ a jet bez motoru, pouze s rozsvícenými indikačními diodami baterie. Obě brzdové páky jsou propojeny s řídicí jednotkou, takže okamžitě vypnou motor, což je hodně důležité. Nevýhodou je nemožnost vypnout celý systém za jízdy stiskem tlačítka, ale je nutné otočit klíčkem, což je dost krkolomné.
Vzhledem k maximální příjemnosti asistence motoru to však stejně nikdo řešit nebude a nechá si stále pomáhat, aby si jízdu užil bez výraznější námahy. A o tom vlastně elektrokola jsou
Plusy: komfort, ovládání, výdrž baterie
Minusy: vypnutí klíčkem
Rám: Al 6061
Vidlice: Suntour M3000
Kliky: Prowheel, 28-38-48
Brzdy: Saccon
Řazení: Shimano STEF-51
Přehazovačka: Shimano TX-31
Přesmykač: Shimano TZ-31
Ráfky: M.A.T.E. DWR 30
Pláště: Kenda K-935, 38C
Motor: 36 V, 250 W, přední náboj
Baterie: Li-ion, 10,5 Ah
Hmotnost: 23,6 kg
Cena: 23 799 Kč
Francouzský Lapierre patří ke značkám, jejichž modely jsou designově i konstrukčně nezaměnitelné, což platí také o řadě X-Control,…
CubeReaction GTC Race je klasickým zástupcem své třídy, je rychlý, dobře ovladatelný a nabídne i nemalou porci jízdního komfortu. Takže…