Francouzský Lapierre patří ke značkám, jejichž modely jsou designově i konstrukčně nezaměnitelné, což platí také o řadě X-Control, představující celoodpružené maratonské vybavení. Stomilimetrový zadnízdvih zde spolupracuje s patentovanou technologií FPS2, spoléhající na virtuální, chcete-li plovoucí, zavěšení zadní stavby. Jenže tento Lapierre nabídne daleko více než jen svižnou jízdu, doplněnou náležitým pohodlím díky skutečně funkčnímu odpružení. Námi testovaná nejvyšší verze řady X-Control totiž i přes svůj nevelký zdvih není ryze výkonnostně pojatým strojem, ale jako by se zde výrobce vracel přímo ke kořenům horské cyklistiky, tedy k požitku z terénu. Tento bike je totiž především o čisté radosti z jízdy a mnohem raději než na maratonskou trať bychom se s ním vydali na celodenní brouzdání náročnějším terénem. Testovaný model za čtyřicet tisíc korun nás prostě bavil a bylo jedno, zda jsme se s ním zrovna pohybovali po úzkých točitých pěšinách, ve sjezdu staré úvozové cesty či v technickém kamenitém výjezdu.
V případě duralového rámu si dovolíme říct, že téměř každý jeho detail je jedinečný, což je u kola ve čtyřicetitisícové hladině naprostá výjimka. Prohnutá horní i spodní trubka využívají trojúhelníkový průřez, přičemž na horní naprosto plynule, tedy s dokonale zabroušeným svarem, navazuje vzpěra, stoupající směrem k podsedlové objímce. Dominantní je ale především masivní zadní stavba, což ještě umocňuje její bílá barva. Je zde znát snaha o maximální tuhost, nepřekvapí proto neskutečně mohutný horní spojovací můstek či výška profilu řetězových vzpěr. To hlavní se ale odehrává mezi zadní stavbou a předním trojúhelníkem, tedy v případě dvojice vahadel s přepákováním k tlumiči. Spodní vahadlo, jež se při propružení pohybuje logicky dozadu, je z přední strany vybaveno zajímavě řešeným dorazem. Horní, precizně frézované vahadlo je oproti zbytku rámu vyloženě minimalistické, nicméně použitá průmyslová ložiska jsou dostatečně rozměrná a měla by tedy disponovat adekvátní životností.
Vzduchový tlumič Lapierre R postrádá seřizování komprese, nastavení odskoku mu samozřejmě nechybí. Zajímavý detail se nachází kousek nad tlumičem, tedy za horním vahadlem. K zadní stavbě uchycená červená duralová šipka směřuje proti tabulce, nalepené na sedlové trubce a ukazuje optimální nastavení zanoření po nasednutí. Stejný účel sice zastane i gumička na pístnici tlumiče, nicméně tento indikátor „sagu“ má jezdec skvěle na očích.
Trochu jsme se obávaliabsence nastavení komprese na tlumiči, tedy prvku zamezujícího nežádoucímu pohupování, již první metry jízdy nás však přesvědčily, že tyto obavy byly zbytečné. V případě správně nastaveného tlaku v tlumiči a odskoku se totiž samotný systém FPS2 s dvojicí vahadel postará o eliminaci většiny negativních jevů. V praxi se při pohodové jízdě tlumič pod vahou šlapajícího jezdce samozřejmě lehce pohupuje, ovšem při výraznějším záběru, tedy při silové jízdě ze sedla nebo do prudkého kopce, zadní stavba najednou značně přituhne a zanoří se pouze ve chvíli nájezdu na překážku. V technickém výjezdu proto nijak neokrádá o vynaloženou energii a přitom zajistí perfektní trakci zadního kola, neustále přilepeného k členitému podkladu.
Se svým zdvihem navíc použitý systém hodně rozumněhospodaří, po prvním osahání se jezdec neubrání pocitu, že má pod sebou schopný 120mm „trail“ bike, jehož hlavním úkolem je nabídnout uživateli ideální ovladatelnost, komfort a celkovou robustnost.Jenže X-Control 310 jede líp než běžný zástupce takové „trail“ kategorie, a přestože se svými 13,5 kilogramy nepatří mezi lehké maratonské stroje, zdá se být vhodně zvoleným kompromisem, prolínajícím se napříč dvěma kategoriemi.
Nejvíc nás Lapierre bavil na klikatících se pěšinách, občas doplněných nějakou tou skalkou či kořeny stromů, kde se nenechal vůbec přemlouvat k odlepení obou kol od země.Bude tedy celkem vhodným vybavením pro singletrackové nadšence, vyžívající se v uměle vytvářených lesních tratích. X-Control totiž nabídnul perfektní obratnost, jež bývá čistě maratonským fullům se 100 mm zdvihu spíše cizí. Svou práci v tomto ohledu samozřejmě odvedl také nepříliš natažený posed se širokými vlaštovkami a kratším představcem. Ten logicky přidal na jistotě ve sjezdech, na druhou stranu v příkrých stoupáních si vynutil výraznější nalehnutí na řídítka a precizní práci s těžištěm.
Za celkovou ochotu akcelerovatbychom sice mohli Lapierru odebrat nějaké plusové body, jež doposud nasbíral především díky své ovladatelnosti a nabízenému jízdnímu komfortu, ale bylo by to trochu zbytečné. Tento bike podle našeho názoru nebyl koncipován pro vyloženě výkonnostní jízdu, ale pro vychutnání si terénu plnými doušky, a přesně to splnil do puntíku.
Uosazení jsme byli zprvu trochu rozpačití z brzd Formula RX, po zajetí ale nabídly kultivovaný projev a adekvátní výkon. Plná spokojenost od počátku vládla také s vidlicí RS Recon Gold TK se 120mm zdvihem. Snad jen ty OEM náboje Shimano M475 s jednodušším těsněním a doslova ohyzdnými upínáky by na tak pěkném kole nemusely být. Jedná se ale naštěstí o drobnost na jinak hodně vydařeném modelu. Lapierre X-Control 310 byl totiž jedním z ne mnoha kol, které jsme po testu celkem neradi vraceli.
Plusy: ovladatelnost, funkce odpružení, vyvážený jízdní projev
Minusy: levné náboje
Rám: X-Control 310 Alloy SuperLite FPS2® 100 mm
Vidlice: Rock Shox Recon Gold TK, 120 mm
Tlumič: Lapierre R Hydraulic Damping Technology
Kliky: Shimano FC-M55224-32-42
Brzdy: Formula RX, 160 mm
Řazení: Shimano Deore(10)
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano Deore11-36 (10)
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Mach1 Neo Disc
Pláště: Michelin Wild Grip‘r/Race‘r 2,1“
Řídítka: Lapierre Raid
Představec: Lapierre Raid
Sedlovka: Lapierre Raid
Sedlo: Selle Italia X1
Hmotnost: 13,5kg (vel. 51 cm, s pedály)
Cena: 39 999 Kč
CubeReaction GTC Race je klasickým zástupcem své třídy, je rychlý, dobře ovladatelný a nabídne i nemalou porci jízdního komfortu. Takže…
Mezi koly domácích výrobců je jen málo modelů, které mají téměř historický název. Šumava je přitom krosem, jenž brázdí cesty už patnáct let…