CubeReaction GTC Race je klasickým zástupcem své třídy, je rychlý, dobře ovladatelný a nabídne i nemalou porci jízdního komfortu. Takže ideální vybavení pro výkonnostní či přímo závodní cross-country. Za pětačtyřicet tisíc korun snad ani nelze chtít více, tento bike disponuje luxusně provedeným karbonovým rámem, vynikající vidlicí a komponenty Sram X.0.Použitá grafika navíc zdařile doplňuje tvarování rámu, ne náhodou získal právě tento model hlavní cenu v soutěži RedDot design award.
Přestože se nejedná o topmodel mezi karbonovými hardtaily Cube, mohl by jím daný rám s přehledem být. Provedení všechjeho detailů totiž zaslouží pouze superlativa, v dané cenové relaci takto dotažený karbon jen tak nenajdeme. Klidně bychom si na tomtéž rámu dokázali představit i stotisícový bike.Monocoque technologie zde využívá mohutné profily, dolní trubka svou šířkou plynule přechází ve středové pouzdro s Press Fit ložisky a dále v řetězové vzpěry zadní stavby. Celá partie středového pouzdra nabídne již od pohledu maximální tuhost, čemuž napomáhá i výrazné dolní rozšíření sedlové trubky. Tvarově zcela plynulý přechod ovšem nabízí i napojení sedlových vzpěr na horní trubku. Namísto často používané monostay konstrukce jdou ale odshora obě vzpěry samostatně, ovšem s plochým propojením zvyšujícím celkovou tuhost. K typickým detailům patří „utopená“ objímka sedlovky či vedení řadicích lanek vnitřkem spodní trubky. V duchu posledních trendů jde 1,5“ spodní ložisko hlavy či Post Mount uchycení zadního brzdového třmenu. Pod převodníky pak nechybějí nalepené duralové plíšky, jako ochrana před poškozením od zasukovaného řetězu.
V případě komponentů padla volba téměř kompletně na americký Sram, jenž dodal jak vidlici Rock Shox Reba RL se 100 mm zdvihu a ovládáním lockoutu na řídítkách, tak i díly řazení X.0. Na klikách Sram pak mile překvapil velký převodník se 44 zuby. V případě brzd, pokud už výrobce nezvolil kompletní Sram, bychom čekali možná spíš německou maguru nežli italskou formulu. Nicméně model Formula RX „Tune“ nabídl vysoký výkon ve spojení se širokou možností regulace. Vedle nastavení vzdálenosti páčky od řídítek lze totiž vyladit také moment dosednutí destiček na kotouč. Kotouče s modře anodizovanými duralovými unašeči jsou přímo pastvou pro oko, namísto předního 180 mm by ale stačila 160mm klasika.
Zapletenákola Sun Ringlé Radium s atraktivními bílými nábami na průmyslových ložiscích jsou vhodnou oporou pro sportovní jízdu. Pláště o šířce 2,25“ na závodně zaměřeném XC stroji jsou německou specialitou a podle nás by zde byly vhodnější klasické dva jedničky.
Z dalších dílů potěší luxusní představec a řídítka Syntace. Plusem je i sériové vybavení kola rohy, i když jejich červené špunty se zbytkem zrovna neladí. Přitom všechny ostatní detaily jsou dotaženy k dokonalosti, modrá anodizace nechybí třeba na zámku sedlovky a k představci jsou přiloženy také modré přední půlobjímky, jejichž instalace závisí pouze na vkusu majitele. Německou preciznost dokládá namazání vnitřku sedlové trubky speciálním „grip“ mazivem zabraňujícím nežádoucímu zasouvání sedlovky.
Jízdní vlastnosti jsou přesnou odpovědí napožadavky rychlých XC jezdců, což podtrhuje také celkem příznivá celková hmotnost 10,9 kilogramu. Dominantními znaky jsou velice dobrá akcelerace a příjemná stabilita, jež ovšem není na úkor ovladatelnosti.Použité pláště Schwalbe Rocket Ron s poměrně univerzálním vzorkem ale ochotu zrychlovat lehce potlačují, užší provedení by celkovou hbitost kola navýšilo. Na druhou stranu šířka 2,25“ dovoluje huštění na nižší tlak, s čímž logicky roste komfort. Takže pokud se někdo pouze vozí terénem při celodenních vyjížďkách, tak ten jistě použité pláště uvítá, závodník je ale časem možná vymění.
Celková tuhost rámu je nahodně dobré úrovni, i když zdaleka není absolutní.Přenos síly je v praxi zcela bez připomínek, současně ale lehký karbonový rám z jezdce nevytřese duši. Dokáže totiž pohltit, nebo lépe řečeno spíše otupit, celkem znatelnou část otřesů, při čemž mu vpředu skvěle pomáhá RS Rebas pozitivní i negativní vzduchovou komorou a se samostatným nastavením tlaku v každé z nich. Díky tomu lze dosáhnout opravdu perfektní citlivosti a současně optimální progresivity chodu.
Zaměříme-li se na posed, tak ten je čistě výkonnostní, ovšem ne nepohodlný. Rovná řídítka však k tomuto rámu byla rozhodně správnou volbou.Cube ve vyšších rychlostech perfektně drží směr a ve sjezdech je příjemně předvídatelný, pokud se s ním však vydáme na úzké pěšiny, nechá se velice čistě vést zvolenou stopou. Jako ryba ve vodě se cítí nejen na rychlých úsecích klasických polních a lesních cest, ale i v prudkých výjezdech, kde přijde nejvíce vhod sportovní posed.
Na brzdy jsme si museli chvilku zvykat, ovšem po krátkém zajetí nám padly do ruky a nabídly dobrou dávkovatelnost. Řazení fungovalo spolehlivě a přesně, nicméně pro zastánce Shimana a jeho preciznosti jsou v nabídce také varianty s osazením Deore XT.
Shrneme-li všechny naše dojmy, tak Cube Reaction GTC Race je závodně koncipovaný bike s naprosto luxusně provedeným rámem a vyváženým osazením, navíc za hodně lákavou cenu.
Plusy: provedení rámu, jízdní komfort, velký převodník se 44 zuby, cena
Minusy: zbytečně široké pláště
Rám: GTC Twin Mold Monocoque Technology
Vidlice: Rock Shox Reba RL 100mm, PopLoc
Kliky: Sram Alloy Z-Piece 44x33x22
Brzdy: Formula RX Tune 180/160 mm
Řazení: Sram X.0
Přehazovačka: Sram X.0
Přesmykač: Sram X.0
Kazeta: Sram 11-36 (10)
Kola: Sun Ringlé Radium
Pláště: Schwalbe Rocket Ron Kevlar 2.25”
Řídítka: Syntace Duraflite 2014
Představec: Syntace F149
Sedlovka: RFR Prolight 31,6mm
Sedlo: Selle Italia X1
Hmotnost: 10,9 kg (vel. 20”, s pedály)
Cena: 44 990 Kč
Mezi koly domácích výrobců je jen málo modelů, které mají téměř historický název. Šumava je přitom krosem, jenž brázdí cesty už patnáct let…
Indonéská firma Polygon letos sice přišla se zcela novým systémem zavěšení zadní stavby na svých kolech, ovšem původní verze virtuálního…