Během loňského jara jsme k dlouhodobému testu převzali kliky domácí značky Gebhardt. Abychom byli konkrétnější – zakázkové kliky XCM malosériového domácího výrobce, a to v nadstandardní délce 180 milimetrů. Do testu jsme získali jak standardní dvojpřevodník, tak jednopřevodník systému narrow wide, tedy s vysokými zuby, zamezujícími padání řetězu. Dlouhodobý test započal již během dubna a nyní, na začátku roku 2017, má sestava klik se zmíněným jednopřevodníkem na kontě těsně přes čtyři tisíce kilometrů. Je tedy čas na bilancování.
Připomeňme si nejprve pár technických detailů testované sestavy. Konstrukce klik vsadila na mohutnou duralovou osu, k níž je levá klika uchycena pomocí dvojice protilehlých šroubů (jako u systému Shimano Hollowtech II). Ostatně i námi použité misky s ložisky Shimano SMBB52 vypovídají o technické příbuznosti, tedy přesněji vzájemné kompatibilitě. Spoj osy s klikami je řešen drážkovaným osazením ISIS. Ke krásným detailům pravé kliky patří duralový, červeně anodizovaný stahovací šroub s integrovaným stahovákem. Samotné kliky, jež je možné zvolit až do délky dvě stě milimetrů (nebo naopak nestandardně krátké verze), zaujmou frézovaným tělem se zpevněním nejzatěžovanějších partií. Nechybí gravírované logo, dále název modelu i konkrétní délka. Frézované odlehčení zadní části vytvořilo zpevňující příčky, jakousi mříž, a výsledek je velmi přesvědčivý. Tuhost klik je totiž v reálu naprosto nekompromisní a nezadá si se supertuhou koncepcí Shimano Hollowtech II.
Zajímavé je provedení unašeče převodníků, vyrobeného ze stejné slitiny jako kliky. Netradiční je především systém „křížového“ uchycení unašeče, pojištěného čtveřicí nerezových šroubků. Samotný testovaný převodník systému narrow wide prošel u značky Gebhardt poměrně dlouhým vývojem a výsledek je přesvědčivý. Jednopřevodník je koncipovaný pro systémy 1x10 a 1x11. My jsme jej zkombinovali s převody 1x10 a na zkoušku i 1x9 a v obou případech fungoval na výbornou. Ale o tom až později.
Systém narrow wide se zde vyznačuje střídajícími se vyššími (širšími) a nižšími (užšími) zuby, přičemž toto nestandardní „ozubení“ je použito z důvodu zamezení nežádoucímu padání řetězu. S ním mnozí závodníci po odložení přesmykače v náročném terénu někdy více, jindy méně bojovali. V případě klik a převodníků Gebhardt však můžeme po našem testu s klidným svědomím prohlásit, že zde tento systém funguje dokonale. Během více jak čtyř tisíc kilometrů nám z převodníku nespadl řetěz ani jednou, a to dokonce ani ve spojení s „devítkovým“ řetězem a devíti pastorky vzadu. V českokamenické dílně tedy udělali maximum pro spokojenost závodníků i hobby jezdců, kteří se rozhodli redukovat počet převodů eliminací druhého převodníku.
Za dobu testu se na klikách vystřídala pětice řetězů, kdy jsme samozřejmě dodržovali klasické servisní intervaly, tedy výměnu řetězu při hodnotě 132,9 milimetru. Pátý řetěz je však na klikách teprve krátce, a lze předpokládat, že až přijde čas i jeho výměny, budou se celkové kilometry blížit pěti tisícům. Devítkový řetěz jsme na klikách ze zvědavosti zkoušeli pouze během jediné vyjížďky, takže do celkového kilometrového proběhu to nijak nepromluvilo.
Výsledek prvního poločasu?
Takže, jaké jsou testované kliky XCM s cenovkou 6962 korun a hmotností 729 gramů? V prvé řadě dokonale tuhé, takže přenos síly je nekompromisní, a spokojeni budou i vyloženě siloví jezdci s výraznou nadváhou. Tester s výškou 193 centimetrů a hmotností pohybující se (v závislosti na ročním období) okolo pětadevadesáti kilogramů byl v tomto ohledu dostatečnou prověrkou.
Jako velmi odolnou musíme hodnotit také povrchovou úpravu klik. Upozorňujeme, že redakční testovací hardtail Apache ani trochu nešetříme a rozhodně nepatří k těm kolům, u nichž by uživatel řešil neustálou čistotu sestavy pohonu. Po čtyřech tisících kilometrech je tedy znatelné poškození povrchové úpravy pouze na koncích klik, kde čas od času přišly do kontaktu s kamenem či schodem. Podobně odolná je i povrchová úprava převodníku a stejně tak u červené anodizace jsme za bezmála rok používání nezaznamenali patrné vyblednutí.
To hlavní, na co jsme byli zvědavi, však byla odolnost převodníku. I v této disciplíně se kliky Gebhardt předvedly ve výborném světle. Po důkladné očistě převodníku, který jsme pro účel testu zvolili se čtyřiceti zuby (vzhledem k již trochu archaickým šestadvacítkovým kolům testovacího biku), nebylo patrné výraznější vymačkání modulu zubu. Není tedy patrné, že by se řetěz při záběru opíral o záběrovou hranu zubů výrazně výše, než tomu bylo u nového převodníku. Stejně tak nebyl patrný zřetelnější úbytek materiálu na boku zubů, a to zejména těch vyšších, u nichž jsme to očekávali. To bylo asi největší překvapení, které svědčí o perfektně zvládnuté povrchové úpravě převodníku i použití odolné slitiny. Takže i v tomto ohledu palec nahoru. Jediné zřetelnější poškození bylo na převodníku viditelné zevnitř, a sice v jediném místě, kde byla pod vyšším (širším) zubem lehce patrná určitá „špona“, svědčící o tom, že zde došlo k trochu tvrdšímu kontaktu řetězu s převodníkem. Vzhledem k tomu, že vůbec netušíme, kdy se toto lehké poškození objevilo, mu nepřikládáme žádnou váhu. Protože s ním rozhodně nesouviselo spadnutí řetězu, což je to hlavní. Toto místo se „šponou“ je patrné také na jedné z fotografií.
Jako vynikající hodnotíme rovněž tuhost převodníku, která si opět v ničem nezadá se Shimanem, jež většinou bereme jako určitý vzor tuhosti a bytelnosti konstrukce. Výsledek poločasu našeho testování tedy pro kliky Gebhardt XCM i převodník typu narrow wide dopadl velmi pozitivně.
(kad)
K našemu titulku by se ještě hodil dodatek: Foukejte luxusně! Oboje totiž splňuje testovaná hustilka Digital Pressure Drive americké…
Řetěz je bezesporu tou vůbec nejzatěžovanější součástkou našeho kola a musí trpělivě snášet nejen samotný tah a rázy, ale i výrazné torzní…