Značka Marin byla založena již v roce 1986, a to v kalifornském městě San Anselmo. Tento legendární výrobce si za sídlo vybral úpatí hory Mt. Tamalpais, označované jako místo vzniku horských kol. Na českém trhu má Marin své zastoupení prakticky od začátku devadesátých let a jeho kola byla vždy považována za špičku, a to především díky skvělé kombinaci celkové odolnosti konstrukce a nízké hmotnosti. Současná produkce ovšem nespoléhá pouze na úspěšnou minulost, což dokládají například celoodpružené biky s vyspělým systémem Quad Link nebo třeba devětadvacítkové modely v čele s naprosto luxusním titanovým rámem Team Ti 29er. Naším testem prošla cenově podstatně dostupnější devětadvacítka, a sice typ Palisades trail 29er s cenovkou 29 290 korun.
Základem kola se stal precizně provedený duralový rám s atraktivními hydroformingem tvarovanými profily. Pagodovitý průřez spodní trubky plynule přecházející do celé šířky středového pouzdra je u hlavy vybaven prohnutím, které dovoluje protočení vidlice, aniž by došlo ke kontaktu korunky s rámem. Čtyřhranný průřez horní trubky doplňuje mohutná hlava s 1,5“ spodním ložiskem. Matná černá barva je velice decentní a vedle mohutnosti rámu opticky potlačuje také lehký průhyb jinak značně široké sedlové trubky. Naopak zadní stavba se zdá být v přímé konfrontaci s předkem skoro až subtilní, esovitě zakřivené řetězové vzpěry doplňují zcela přímé sedlové vzpěry. Z módních konstrukčních prvků zadní stavbě schází pouze Post Mountúchyt brzdy.
Použitá geometrie se na pohled jeví jako devětadvacítková klasika, ovšem s prioritou v co největším slopingu, díky němuž vypadá bike hodně sportovně.Průhyb sedlové trubky pak poskytuje dostatek prostoru zadnímu plášti tam, kde mívá řada devětadvacítek problémy. V tomto případě si výrobce mohl dovolit nazout pláště Continental XKing o šířce 2,2“, které se i po nabalení nějakého toho bahna do zadní stavby bez problémů vejdou.
Provedení laku a stejně tak propracování nápisů či log nemá chybu. Marin je perfekcionista, což dokreslují třeba i nic nevážící duralové šroubky pro montáž košíků na láhev nebo třeba krásně zpracovaná rychloupínací podsedlová objímka s gravírovaným logem. Ostatně vše, na čem je v případě testovaného biku nápis Marin, snese ta nejpřísnější kritéria, to platí o představci, řídítkách nebo sedlovce.
Výrazný sloping, kraťoučký představec, řídítka s téměř freeridovou šířkou 710 mm a sedlovka s pouze lehce dozadu přesazeným zámkem, to vše se podílí na vynikajícím prvním dojmu z tohoto kola. Posed není extrémně zkrácený, ale je nastavený přesně tak, aby poskytl jezdci výkonnostní pozici s ideálním přenosem síly a současně co nejlepší ovladatelnost.Přestože se tedy v mnoha ohledech jedná o klasickou devětadvacítku, vrozená negativa použité koncepce jsou v nejvyšší možné míře eliminována. V praxi to znamená, žePalisades trail 29er zatáčí naprosto precizně a dovolí vychutnat si i techničtější zatáčkovité pasáže. Široká, správně vysoko umístěná řídítka a poloha jezdce situovaná nad těžiště kola, to jsou nesporné výhody. I v ostrých zatáčkách má proto testovaný bike velice blízko ke sportovní šestadvacítce. Přitom z hlediska celkové jízdní stability a klidného vedení stopy ve vyšších rychlostech je přesně tím, co od standardu 29“ uživatel očekává.Palisades trail 29er totiž s naprostým přehledem přejede většinu terénních nerovností a nevyžaduje po jezdci citlivou práci s těžištěm. Ve výjezdech, a to i těch hodně prudkých, je projev tohoto kola naprosto suverénní, přitom totéž se dá říci i v opačném směru, sjezdy totiž zvládá na jedničku. Výhodou byla i poměrně citlivá pružinová vidlice Rock Shox a na zahlazování nerovností se pak vedle samotných velkých kol nemalou měrou podílely také skvělé pláště. Jejich vzorek navíc nabídl poměrně univerzální vlastnosti, na asfaltu nepůsobil přílišným valivým odporem a v lehce rozmočeném terénu se do podkladu zakusoval se ctí, aniž by trpěl nadměrným zanášením. V případě jízdních vlastností tedy nemůžeme říci jediné negativum, dokonce i akcelerace byla vzhledem k nemalé celkové hmotnosti 13,05 kilogramu spíše lepším průměrem, na čemž měla zásluhu i velice dobrá tuhost rámu. Na devětadvacítku pak byla spíše až nadstandardní ochota k nadhození předku, třeba při nájezdu na větší terénní nerovnost.Ve všech zmíněných ohledech byl devětadvacítkový Marin jedním z nejzdařilejších zástupců své cenové kategorie.
Z osazení se vedle dobré funkce vidlice, jíž k celkové tuhosti bez problémů stačila standardní rychloupínací osa, v dobrém světle předvedly kotoučovky Avid a především přehazovačka Deore XT, doplněná o páčku zvyšující tuhost předpínací pružiny ramínka. Tento zdánlivý detail je v technickém terénu, kde je vyšší riziko spadnutí řetězu, skutečnou výhodou. Snad jediné, co v našich očích za celkovým osazením trochu pokulhávalo, byly kliky s osou Octalink, o třídu vyšší provedení Deore by se nám zde líbilo více. Naopak pochvalu zasluhují například náboje s průmyslovými ložisky, které by měly nabídnout vysokou životnost.
Za necelých třicet tisíc je Marin Palisades trail 29er rozhodně dobrou volbou, navíc si můžete být jisti, že jej nepotkáte na každém rohu.
Plusy: ovladatelnost (vzhledem k 29“ koncepci), tuhost a zpracování rámu, schopnosti ve výjezdech
Minusy: levnější kliky
Rám: 6061 Alu, Triple Butted Hydro-Edge
Vidlice: Rock Shox XC 30 TK, 100 mm
Kliky: Shimano M522 42x32x24
Brzdy: Avid Elixir 1 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore XT Shadow Plus
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano Deore 11-34 (10)
Náboje: Marin Cartridge Bearing
Ráfky: Alex SX44
Pláště: Continental XKing 2,2”
Řídítka: Marin
Představec:Marin
Sedlovka: Marin
Sedlo: WTB Silverado Sport
Pedály: Alloy Mountain
Hmotnost: 13,05 kg (vel. 19“)
Cena: 29 290 Kč
V současné překarbonované době dokáže ocelový retro rám zapůsobit leckdy mocnějším dojmem. Zcela určitě to platí pro edici ocelových rámů…
Vlně elektrokol neunikla ani značka Rock Machine, takže jsme se rozhodli nechat se při jízdě hýčkat jejich pánským modelem se zadním…