Devětadvacítkymají pro jízdu v terénu celou řadu skalních příznivců, pro jejich použití hovoří především vyšší jízdní komfort a optimální stabilita. Ovšem ani zapřisáhlých odpůrců velkých kol není zrovna málo, k nejčastějším argumentům zaměřeným proti dvaceti devíti palcům patří obecně o něco horší manévrovací schopnosti a vlažnější akcelerace. Námi testovaný 29“ bike legendární americké značky Marin však dokázal, že v případě vhodné konstrukce lze negativa této koncepce utlumit, a těžit tak hlavně z kladů daných větším průměrem kol.
Samotné jméno Nail Trail již náleží ke značce Marin mnoho let. Model s tímto názvem vždycky patřil k nejoblíbenějším hardtailům v nabídce výrobce a jeho devětadvacítková verze je pouze alternativou k 26“ klasice. Bez desetikoruny rovných čtyřicet tisíc sice není zrovna málo, ale za tuto cenu nabídne Marin Nail Trail 29er vedle tuhého rámu také skvěle funkční vidlici a výkonné brzdy.
Pokud se oprostíme od faktu, že pod sebou máme bike s nadstandardně velkými koly, tedy jestli si můžeme dovolit 29“ palců takto ještě označit, pak vše ostatní představuje zažitou klasiku. Především vyšší jezdci, a to i ti dosud navyklí na velikost kol 26“, budou mít již po prvním usednutí z Marina dobrý pocit. Posed není nijak natažený a samotná pozice jezdce odpovídá celkovému zaměření kola na komfort.Rozhodně ne každý devětadvacítkový bike je postaven tak, že i jedinci navyklému na standard 26“ padne rychle do ruky. U testovaného kola jsme si ale skutečně nemuseli na nic zvykat a pomineme-li vrozenou o něco slabší celkovou obratnost patrnou již po prvních ujetých metrech, tak je typ Nail Trail 29er jedním z nejpříjemnějších kol své kategorie.
V případě použití velkých kol je samozřejmě nutné se smířit s určitým okleštěním akcelerace, vyšší obvodová hmotnost se zde prostě nedá zamaskovat. Ovšem díky použití kvalitních plášťů a nepříliš těžkých ráfků se podařilo zrychlení alespoň přiblížit klasickým šestadvacítkám. V praxi proto není model Nail Trail 29er nijak neohrabaným kolem.Ani jezdec navyklý sedlat 26“ XC stroje s výrazně nižší hmotností by podle našeho názoru neměl být z testovaného modelu po stránce akcelerace zklamaný.Vzhledem k devětadvacítkové koncepci, jíž bývá právě horší zrychlení dost často vytýkáno, si Nail Trail 29er počínal v této disciplíně celkově velice dobře.
A podobné je ti i s odezvou na jezdcovy podněty, ať už se zaměříme na zatáčení či třeba nadhození kola do vzduchu. Srovnávat testovanou devětadvacítku v těchto kritériích se standardem 26“ by nebylo fér, ale ve své kategorii patří i v tomto ohledu Marin Nail Trail 29er ke slušně ovladatelným kouskům. Sice jsme se museli občas snažit, abychom se ve vyšší rychlosti vešli do klikatých zatáček, ovšem vzhledem ke svému „přirozenému handicapu“ si Marin počínal celkem suverénně. Ani dostat kolo do vzduchu nebyl tak trochu překvapivě nijak velký problém, a to i přes jeho nemalou hmotnost 13,2 kilogramu.
Při jízdě takřka jakýmkoli terénem se projevila vrozená stabilita, která byla nejvíce patrná hlavně ve sjezdech a ve vyšší rychlosti také na rovinách. Jezdec se s kolem nemusel nijak prát, na pokyn ke změně směru Marin reagoval spíše plynuleji, ale stále dostatečně rychle. To je ovšem vlastnost, jež je pro vyznavače 29“ koncepce více plusem než záporem. Asi jediným výraznějším nepřítelem kola jsou hodně ostré zatáčky a vracečky, v nichž bikel působí přece jen tak trochu neohrabaně. Celkový klidnější projev jsme ale téměř všude jinde spíše uvítali, doma je tento bike především na širších lesních a polních cestách. Pro jízdu „brzda-plyn“, tedy pro akceleraci za každou projetou zatáčkou, bude ale samozřejmě vhodnější volbou klasická šestadvacítková verze modelu Nail Trail.
Po stránce komfortu nemáme tomuto kolu co vyčíst. Velký průměr kol, který z hlediska komfortu hraje sám o sobě zásadní roli, zde navíc doplnila jasně patrná schopnost rámu pohlcovat část otřesů.Zadní stavba, která oproti přednímu trojúhelníku vypadá díky úzkým profilům ramen dost subtilně, zde sehrála nemalou úlohu. Celková torzní tuhost rámu je přitom na velice dobré úrovni, což platilo i v testované největší velikosti. Svůj díl na pohodlí jízdy sehrálo také sedlo WTB Vigo, které i přes opticky spíše závodní tvar nabízí poddajný skelet a především nadprůměrnou masu polstrování.
K vidlici Fox nemámetradičně připomínky, jejích sto milimetrů zdvihu je vzhledem ke klasickému XC zaměření dostačující hodnota. Chod pružení byl již od samého počátku sametový, s maximálním využitím zdvihu.
Vzhledem k ceně kola nás trochu zklamaly použité náboje z „OEM“ řady Shimano M525. Určitě by se nám zde více zamlouvaly třeba náboje SLX se systémem Center Lock. Naopak brzdy nás jedním slovem nadchly. Avid Elixir CR nabízejí širokou možnost nastavení a především dokonalou funkci. Velice spokojeni jsme byli třeba také s obutím WTB Prowler SL, které nabídlo jistý kontakt téměř na každém typu povrchu, od ujeté hlíny až po jemnější štěrk.
Celkově je Marin Nail Trail 29er dobře vyváženým kolem. Skupina jeho potenciálních majitelů je sice výrazně zúžena použitou 29“koncepcí, ovšem právě ve své kategorii patří testovaný bike k tomu nejlepšímu.
Plusy: stabilita, tuhost rámu, komfort jízdy, výkonné brzdy
Minusy: vyšší hmotnost, levnější náboje
Rám: 6061 Aluminum 29er, Triple Butted
Vidlice: Fox 32 F29 RL, 100mm
Kliky: Shimano HollowTech II, 44/32/22
Brzdy: Avid Elixir CR, 160 mm / 160 mm
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano Deore XT Shadow
Přesmykač: Shimano SLX
Kazeta: Shimano 11-34 (9)
Náboje: Shimano M525
Ráfky: WTB Laserdisc Trail 29er
Pláště: WTB Prowler SL Folding, 29” x 2.1"
Řídítka: Double Butted 6061 Alloy
Představec: FSA OS150LX Threadless
Sedlovka: FSA SL-280
Sedlo: WTB Vigo
Pedály: Shimano PD-M520
Hmotnost: 13,2kg (vel. 22“)
Cena: 39 990Kč
Nekompromisně tuhý rám, kompletní sada Shimano Deore XT, skvěle funkční vidlice a osvědčené obutí, to je velice stručná charakteristika…
Koncept nového rámu Specialized Stumpjumper FSR vychází ze závodních modelů Epic, které mají tlumič uložen pod horní rámovou trubkou.…