Nekompromisně tuhý rám, kompletní sada Shimano Deore XT, skvěle funkční vidlice a osvědčené obutí, to je velice stručná charakteristika modelu Ghost HTX Actinum 7500. Za pětačtyřicet tisíc korun toho tento hardtail nabídne opravdu hodně. Jeho rám navíc patří k tomu nejzdařilejšímu, co lze z duralových trubek vyrobit. Svou jasně čitelnou povahou pak nadchne jak běžné jezdce a závodníky cross-country, tak i jedince, kteří si chtějí terén vychutnat plnými doušky. Ovladatelnost testovaného modelu je totiž ve své kategorii jednoznačně nadstandardní a většinu čistě závodně koncipovaných XC modelů strčí tento Ghost v technických pasážích do kapsy.
Dominantou modelu HTX Actinum 7500 je hodně mohutný rám z duralovýchtrubek, jejichž slitina nese označení 7AC T6 DB SCL. V jednoduchosti je krása, toto tvrzení jako by bylo heslem konstruktérů německé značky. Čistě kruhové profily najdeme u všech hlavních trubek, pouze vpředu u hlavy je použita hydroformní profilace navyšující celkovou pevnost nejzatěžovanější partie. Ke konstrukčním zajímavostem patří konická hlavová trubka se spodním ložiskem jeden a půl palce, nepřehlédnutelné je také nezvykle široké středové pouzdro s integrovanými ložisky.
Hodně výrazný sloping rámu zlepšuje manévrovatelnost v technickém terénu, v případě námi testované dvacet a půlky odpovídala výška napojení horní trubky na sedlovou přibližně devatenáctce. Výztuha v podobě krátké vzpěry je proto díky této konstrukci s hodně přesazenou sedlovou trubkou nezbytná.
Dokonale čisté tvary jsou vlastní celé zadní stavbě, která postrádá jakákoli esovitá zprohýbání a vše sází na maximální tuhost a nekompromisní přenos energie. Velice masivní horní i spodní ramena jsou doplněna o neméně mohutné můstky. Celková šířka zadní stavby umožňuje optimální průchodnost i v případě nasazení širšího pláště, se sériovými 2,25“ zbývá ještě hodně místa i pro nabalené bláto. Do celkové koncepce skvěle zapadá také tvar patek, líbil se nám i jednoduchý nosník třmenu zadní brzdy.
Výrazně naddimenzované profily ještě zvýrazňuje použití módní bílé barvy, nicméně tentýž bike je nabízen i v decentní černé barvě s elegantní bílou grafikou. V případě námi testované varianty oživoval použitý design ještě jedovatý odstín zelené. Celkově skvělý estetický dojem zde umocňovaly také zabroušené svary.
Při jízdě je okamžitě znát nekompromisní záběr. Nebojíme se říct, že takřka celých sto procent jezdcovy síly přechází na zadní kolo. Kroucení, a to i sebemenší, je pro testovaný bike jev zcela neznámý. Zatouží-li po modelu HTX Actinum 7500 i více jak stokilový borec, bude to i v takovém případě výborná volba.
Hmotnost 11,6 kilogramu bez pedálů sice není bůhvíjak skvělá hodnota, ovšem zmiňovaná robustnost to dostatečně vynahrazuje. Při zrychlení je znát malinko vyšší obvodová hmotnost kol s ráfky Alex a širšími plášti, ale celkově je akcelerace svižná a dobrý pocit jezdce zde zajišťuje hlavně ideální přenos síly. Nějaké to odtučnění může být v případě testovaného kola záležitostí dalšího tuningu.
Po stránce ovladatelnosti testovaný model nadchne techničtěji zaměřené XC jezdce. Bike poslouchá přímo na slovo, nicméně vyžaduje zkušené vedení. Kratší přední trojúhelník a zvednutá řídítka situují jezdce více nad zadní kolo. To přímo vybízí k častému nadhazování předního kola při přejezdu překážek, bunny hop jde s tímto strojem velice lehce. I ve vyšší rychlosti jako by měl jezdec potřebu si s kolem stále pohrávat, tento Ghost není o dokonalém držení přímého směru, ale o radosti z jízdy.
Při zatáčení přijde vhod kratší rozvor, vracečky a slalomové pasáže zvládá bike na jedničku. Stejně tak ve sjezdech vyniká jeho dokonalá ovladatelnost a pocit jistoty díky vyšší poloze řídítek.Celkově hravější povaha samozřejmě souvisí s o něco menším klidem v případě vedení přímého směru, nicméně s narůstající rychlostí se zvyšuje i pocit celkové stability.
To, co bylo výhodou z kopce dolů či v technických úsecích, nemusí každému vyhovovat ve výjezdech. Kolo má přece jen tendence se více zvedat na zadní a hodně prudká stoupání vyžadují zkušené vedení a přesunutí těžiště výrazně dopředu. Po otočení představce do negativního sklonu se však vrchařské schopnosti dost zlepšily.
Zaměříme-li se na nabízený komfort, pak vidlice Rock Shox Reba SL odváděla již od úplného počátku skvělou práci. Dvě vzduchové komory dovolujínastavení vysoké citlivosti na nejmenší nerovnosti, lockout ovládaný z řídítek je navíc velice jednoduchý, lehoučký a v ideálním dosahu. To zadní část kola už tolik pohodlí logicky nabídnout nemůže, rám je nekompromisně zaměřen na výkon a také kombinace duralové sedlovky průměru 31,6 mm a sedla Selle Italia SL nemá možnost výrazněji pohlcovat otřesy od terénu. Kdo je ale zvyklý na čistokrevně závodní XC stroje, určitě mu nižší míra pohodlí nebude vadit.
Hodně muziky za rozumnou cenu, tak by se dal model HTX Actinum 7500 jednoduše charakterizovat.I když by mu neuškodilo pár gramů shodit, celkově se jedná o skvělý bike, který svou univerzálností dokáže uspokojit širokou řadu potenciálních uživatelů.
Plusy: ovladatelnost v technických pasážích, tuhost rámu, kompletní sada Deore XT
Minusy: hmotnost
Rám: 7AC T6 DB SCL
Vidlice: Rock Shox Reba SL Air 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT 22/32/44
Brzdy: Shimano Deore XT 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-32
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Alex SX 44 Disc
Pláště: Schwalbe Rocket Ron / Racing Ralph 2,25“
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp 31,6 mm
Sedlo: Selle Italia SL
Hmotnost: 11,6 kg (vel. 52 cm, bez pedálů)
Cena: 44 999 Kč
Koncept nového rámu Specialized Stumpjumper FSR vychází ze závodních modelů Epic, které mají tlumič uložen pod horní rámovou trubkou.…
Závodní celoodpružený bike, jehož hlavní přednosti vyniknou na rychlých tratích maratonů a závodů cross-country, taková je stručná…