Kalifornský Marin se může pochlubit značným záběrem své nabídky, vedle klasických biků, pevných i celoodpružených, nebo silničních modelů, najdeme v jeho kolekci i krosová a městská kola. Samostatnou kategorii zde tvoří stroje s označením "Commuter", které jsou nejen stylovou záležitostí, ale především se jedná o kola kombinující znaky rychlých fitness modelů a odolných městských kol. Jejich revírem bude proto jak město, tak i běžné silnice, a to klidně s hodně nekvalitním povrchem. Nejvýstižnějším slovem pro tuto kategorii je univerzalita, což dokládá i námi testovaný typ Fairfax SC5. S cenou 20 990 korun se jedná o zajímavou alternativu pro všechny vyznavače nekonvenčních kol, u nichž nezbytnou praktičnost doplní elegantní design.
Testovaný fairfax se pyšní pomocí hydroformingu tvarovaným rámem, postaveným z trojitě zeslabovaných duralových trubek, konkrétně ze slitiny 6061. Nepřehlédnutelná je lehce prohnutá spodní trubka s pagodovitým profilem a shodný průřez použitý také u horní trubky. Rám je koncipovaný pro originální pevnou vidlici, čemuž byla přizpůsobena delší hlavová trubka a mírný sloping. Asymetrické provedení spodních ramen zadní stavby souvisí s použitím atypické levé patky, na níž je standardem Post Mount uchycen brzdový třmen. Sedlové vzpěry s trojúhelníkovým průřezem jsou pak jasným důkazem požadavku na maximální tuhost, jejich zcela přímé provedení je odrazem funkce. Jakékoli přebytečné designové kreace bychom zde hledali marně, typický rukopis je patrný z každého detailu. To platí také o spodním vedení lanek řazení, které lehce evokuje první polovinu devadesátých let. Již tehdy byla značka Marin vnímána jako velice exkluzivní...
A přestože se zpravidla neradi věnujeme designu a jeho subjektivnímu hodnocení, tentokrát uděláme výjimku. Matná černá barva s kovovým efektem je v tomto případě doplněna pouze velice tenkou stříbrnou linkou, která plynule přechází v decentní provedení loga. Máme před sebou typický případ rčení, že méně je někdy více.
Přední vidlice vsadila na kombinaci karbonu s duralovým sloupkem a korunkou. Použitý průřez rovných karbonových ramen navyšuje tuhost, brzda je tentokrát uchycena přes adaptér. Na přední vidlici, stejně jako u rámu, nechybí závity pro montáž nosiče či vzpěr dlouhých blatníků.
Posed je podobný spíše sportovnímu biku, žádná vzpřímená pozice jezdce - i přes univerzalitu je fairfax stavěn především na výkonnostní jízdu. Množství podložek pod představcem navíc umožní sportovní geny ještě navýšit snížením řídítek. Dalším znakem, který vyjde najevo takřka hned po vyjetí, je skvělá tuhost rámu - tohoto Marina s klidným svědomím doporučíme i více jak stokilovému jezdci. Ani při vyloženě silovém záběru není patrná jakákoli boční flexe, a to i přes použití tak trochu archaického čtyřhranu středové osy u klik Alivio. Zrychlení je ovšem spíše průměrné, což je především následek orientace na vysokou životnost všech dílů, především ráfků. Jejich vysoký průřez je vzhledově atraktivní a hodně odolný i při "vymetení" děr v městské dlažbě, nicméně obvodová hmotnost kol na to trochu doplatila. Ani tak ovšem testovaný Marin nepůsobí těžkopádně, jen mu o něco více sedí udržování již dosažené rychlosti než potřeba akcelerace za každou zatáčkou - na to ale ani nebyl navržen. Orientace na životnost je velice sympatická a ocenit ji dokážou třeba poslíčci - právě pro ně se nám fairfax jeví jako naprosto ideální nástroj. Stejně tak si na něm ale dovedeme představit manažera v obleku, dojíždějícího po pobřežní cyklostezce několik kilometrů do své kanceláře. Jedná se totiž o hodně stylový dopravní prostředek, který dokáže dostatečně reprezentovat.
K ovladatelnosti nemáme připomínky, kolo zatáčí naprosto ochotně a v tomto ohledu je více podobné biku nežli běžným krosovým modelům. Posed je sice naladěn spíše do sportovna, ale stále preferuje jízdní komfort, čemuž ostatně odpovídá také nadmíru pohodlné sedlo Marin a skvělé, anatomicky tvarované gripy Ergon s velkoplošnou oporou pro dlaň. Mimochodem, gripy značky Ergon jsou jakýmsi Rolls-Roycem ve své kategorii. Celkový jízdní komfort sice není tak zřetelný jako u některých standardních krosových kol, ani tak ovšem fairfax z jezdce nevytřese na kostkách duši - karbonová vidlice a skvělé sedlo jsou dostatečnými pomocníky.
Pokud se podíváme na zbylé osazení, tak mu z hlediska funkce není moc co vyčíst. Snad jen přesmykač či řadicí páčky by mohly být například ze sady Alivio, nicméně díly Acera fungují naprosto srovnatelně. Hydraulické dvoupístkové kotoučovky Tektro HDC-300 jsou z hlediska funkce také bezproblémové, navíc jejich "dvou a půl prsté" páky jsou hodně příjemné do ruky. Brzdy umožňují citlivé dávkování brzdné síly a jsou tedy vhodné i pro jezdce, kteří doposud s kotoučovkami nepřišli do styku. Jako hodně zdařilé se jeví všechny díly s logem Marin, ať už se zaměříme na náboje s průmyslovými ložisky nebo třeba na sedlovku s elegantně řešeným zámkem. Skvělý pocit jsme po celou dobu testu měli rovněž z plášťů Schwalbe Delta Cruiser, které se výborně odvalují na asfaltu a přitom nijak neprotestují ani proti jízdě po běžné polní či lesní cestě. Vypadají hodně odolně, což podtrhuje také technologie "Puncture Protection" použitá v běhounu. Neméně důležitá je také přítomnost bočního reflexního pruhu.
Použité převody jsou naprosto univerzální - kombinace trojpřevodníku (48/36/26) a devíti pastorků (11-32) je dostačující třeba i pro vyjetí nejstrmějších asfaltových cest pražského Petřína, jako městský dopravní prostředek se tedy Marin Fairfax SC5 osvědčil. Navíc jeho decentní vzezření na první pohled neláká nezasvěcené lapky, což je další z výhod.
Rám: 6061 Aluminium, triple butted
Vidlice: RFE Carbon
Kliky: Shimano Alivio 48/36/26
Brzdy: Tektro HDC-300 160 mm
Řazení: Shimano Acera
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Kazeta: Sram PG950 11-32 (9)
Náboje: Marin (Formula)
Ráfky: Alex Black Dragon Disc
Pláště: Schwalbe Delta Cruiser 28
Řídítka: Marin
Představec: Marin
Sedlovka: Marin
Sedlo: Marin Speed Concept
Pedály: Alloy platform
Hmotnost: 12,2 kg (vel. 20,5")
V případě, že teprve plánujete okusit silniční cyklistiku, třeba jako doplněk k biku, pravděpodobně nebudete chtít do kola hned investovat…
Spojení špičkového stroje a elektronicky řízené blokace tlumiče může přinést jediné, totální závislost na maximálním výkonu, které se bude…