logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Ghost AMR lector 2995 E:1, totální závislost

Ghost AMR lector 2995 E:1, totální závislost

Ghost AMR Lector 2995 E:I

Spojení špičkového stroje a elektronicky řízené blokace tlumiče může přinést jediné, totální závislost na maximálním výkonu, které se bude každý, kdo tento bike osedlá, jen těžko zbavovat.

Elektrošok

Počin Rock Shoxu v podobě implantace servomotorku do tlumiče Monarch, a tudíž zrychlení ovládání lockoutu, zasáhl letos několik značek a v případě testované XC rakety AMR Lector to rozhodně byla trefa do černého. Lector totiž svým karbonovým předním trojúhelníkem a duralovou zadní stavbou cílí už beztak do nejvyšších výkonnostních skupin a tento bonus mu jen přidal.

Přední rámový trojúhelník ctí typické prohnutí a profilace, chybět nemůže kónická hlavová trubka nebo vedení bovdenů a hadice zadní brzdy vnitřkem. Jeden otvor ve spodní trubce navíc pro kabel vedoucí k tlumiči už tedy nikoho nerozhodí. Čtyřčepová zadní stavba sází ještě na tradiční rychloupínák, nicméně při zdvihu 100 mm to lze snadno přijmout. Naopak, vpředu už je pevná 15mm osa, která v kombinaci s kónickým sloupkem nabídne naprosto přesnou odezvu při zatáčení v rychlosti i pod brzdou. Přední vidlice SID se 110 mm zdvihu disponuje mechanickým lockoutem a možností nastavení úrovně citlivosti uzamčení. Zadní tlumič stejného výrobce má sice regulační kolečko odskoku, ale to ostatní už řídí elektronika.

Servomotorek v nástavbě na tlumiči napájí baterie na spodní trubce, která je jednoduše nasazená na držák s jedním čepem, takže její vyjmutí či montáž jsou bleskové. Řídicí jednotka na speciálním adaptéru suplujícím víčko představce má všechny funkce cyklocomputeru a snímá jednak, díky magnetu v předním kole, rychlost, ale také intenzitu a rychlost rázů do vidlice, a navíc je propojena s klikami a zaznamenává šlapání nebo klidovou fázi. Ikonka tlumiče na displeji se mění po stisku jednoho z tlačítek na ovladači blízko brzdové páky. Elektronika totiž dokáže přepnout tlumič mezi otevřeným a zamčeným režimem, navíc poskytne ještě napůl uzamčenou polohu „medium“ nebo režim „auto2“, který drží tlumič zamčený při šlapání, ale jakmile se kliky zastaví, třeba ve sjezdu, tlumič se během vteřiny odemkne. Ikonka podle zvoleného režimu buď zčerná, tedy uzamčeno, nebo je napůl prázdná a napůl černá, tedy medium, nebo je prázdná a tlumič je tedy otevřený. Automatický režim pak ukáže buď plnou, nebo prázdnou ikonku. Miniaturní ovladač i všechny režimy si jezdec musí chvilku osahávat a nahrát do paměti, aby si vše zautomatizoval, ale je to celkem intuitivní a jednoduché.

Omračující výkon

Bike za 150 tisíc nemůže nabídnout nic jiného, než to nejlepší, což v případě osazení pohonem XTR, chválíme použití trojpřevodníku, koly Easton nebo novinkovým kokpitem Ritchey Trail WCS plní dokonale. Posed ve sportovním módu si jezdec velice brzy osvojí a snad jen ruce trochu více před sebou dávají vystřízlivět z dojmu, že pod sebou nemáme čistokrevný trail bike, ale maratonský speciál s geometrií hodně schopnou prohánět se po klikatých stezkách a v náročném terénu. Trail bike s velkými koly a malými zdvihy, to je celkem výstižná charakteristika. Řídítka s pořádným zahnutím konců k jezdci nabídla dokonalý úchop s maximem pohodlí, což se nedá tvrdit o sedlu.

První metry tak trochu matou naprosto skvělou akcelerací devětadvacítek, která by mnohým jejich odpůrcům mohla vmést výsměch do tváře, zde tedy jezdec rozhodně nebude trpět. Celkové zrychlení pak i s otevřeným tlumičem nijak netrpí propružením, jen je při silovém záběru znát mírná flexe rámu. Bike se dostane do tempa tak rychle a lehce, že se pak jezdec ani nediví profesionálům, že dokážou směle držet vysoké tempo. Rychlá jízda je na tomhle stroji opravdu návyková, protože zdolává kilometry s neuvěřitelnou lehkostí. Má švih podobný šestadvacítce, ale přejede vše s grácií buldozeru. Přitom ani v hravých pasážích nebyl problém protáhnout jej bez odmlouvání rychlou zatáčkou a vypálit z ní pod plynem. Na rovině je tedy dokonalý a totéž platí pro výjezdy, kde je opravdovým králem. V nejprudších stojkách stačilo jen mírné naklopení nad řídítka, žádné přesuny na špičku sedla a stoupavost opravdu brala dech. V opačném gardu je to v dlouhých sjezdech o perfektní ovladatelnosti, až by se chtělo občas odskakovat a dělat parádičky, což trochu umírní více dopředu nastavený posed, takže v prudších pasážích to není o velkém dovádění, ale stabilním průjezdu s předním kolem hezky na zemi. I přesto jde kolo do vzduchu celkem ochotně, ale je třeba výraznější impuls do řídítek.

Funkce tlumiče jsme stále přepínali a hledali optimum, které však neexistuje. Otevřený mód je bez připomínek a zdvih díky devětadvacítkám stačí i na hodně agresivních tratích. Pozice medium je klasický střední „propedal“, poskytující poloviční zdvih. Uzamčený tlumič sice má částečný ochranný zdvih, takže zadní stavba neztvrdne úplně, ale namísto toho jsme raději použili mód auto2, který je ideální třeba na rychlé lehké tratě, kde jsou technické pasáže jen ve sjezdech bez nutnosti šlapat. Odemčení tlumiče v auto režimu ale není ve vyšší rychlosti tak bleskové, jak jsme čekali, určitá prodleva tam je znát, takže, když přestanete šlapat těsně před nějakou hranou, může se stát, že ji překonáte ještě se zamčeným tlumičem. V rychlosti do 30 km/h se ovšem tlumič dokáže aktivovat nárazem vidlice na překážku ještě před tím, než na ni najede zadní kolo. V budoucnu by se tento reakční čas měl dle tvůrců ještě zkrátit.

Elektronice ale nelze upřít jedno, minimalizaci ovládání, proti mechanickým verzím lockoutů, a hlavně škálu možného nastavení. Je pravdou, že lockout přední vidlice jsme využili jen občas na silnici, ale vzadu to stále láká přepínat na aktuálně ideální režim podle trati a tak si usnadňovat výkon, který je u tohoto kola i tak na špičkové úrovni.

Plusy: výkon, stoupavost, ovladatelnost, režimy tlumiče

Minusy: nenalezli jsme

Technické specifikace

Rám: AMR 29 HM Carbon / Alloy, 100 mm

Tlumič: Rock Shox Monarch E:I

Vidlice: Rock Shox SID RLT, 110 mm

Kliky: Shimano XTR, 24-32-42

Brzdy: Magura MT8

Řazení: Shimano XTR

Přehazovačka: Shimano XTR

Přesmykač: Shimano XTR

Kola: Easton EA70 XCT

Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25“

Kazeta: Shimano XTR, 11-36

Sedlo: Selle Italia SLR Monolink

Sedlovka: Ritchey Trail WCS

Řídítka: Ritchey Trail WCS

Představec: Ritchey Trail WCS

Hmotnost: 11, 85 kg

Cena: 148 999 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Focus Super Bud 29R 1.0

Celoodpružený Focus Super Bud jsme již v minulosti otestovali, ovšem ve standardní šestadvacetipalcové verzi. Tentokrát je zde jeho…

  • Datum: 12. 08. 2013
  • Kategorie: Testy kol

Apache Hawk A1

Domácí Apache v letošní kolekci přepracoval značení jednotlivých modelů, přičemž všechny devětadvacítky nesou nově jméno Hawk, a to včetně…

  • Datum: 15. 08. 2013
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru