V případě, že teprve plánujete okusit silniční cyklistiku, třeba jako doplněk k biku, pravděpodobně nebudete chtít do kola hned investovat jako do nového auta. Cenová hladina okolo dvaceti tisíc korun se zdá být pro takový účel ideální, silniční kolo dokáže v této ceně totiž mnohdy nabídnout sportovní svezení. A pokud náhodou po čase zjistíte, že je pro vás najíždění kilometrů po asfaltu nudné, nebudete si kvůli takové investici rvát vlasy na hlavě. My jsme tentokrát otestovali úplně nejzákladnější silniční model Author, typ A 33 je totiž přesně tím strojem, který by mohl odstartovat vaše nadšení do silničního ježdění. Nabídne vynikající tuhost, bezproblémovou funkci komponentů a v neposlední řadě také hodně atraktivní design, který si naprosto v ničem nezadá s podstatně dražšími koly.
Rám z trojitě zeslabovaných duralových trubek, vyrobených ze slitiny 6061, vychází tvarováním jednotlivých partií z první generace karbonových rámů Author. Hydroforming se promítl do mohutného, téměř trojúhelníkového průřezu spodní trubky, s charakteristickým schůdkem ve spodní partii. Stejně tak opačně orientovaný profil obloukovitě prohnuté horní trubky je nepřehlédnutelný, což platí také v případě výrazného průhybu sedlových vzpěr s Flex Stay designem. Nechybí ani elegantní brzdový můstek a především nevšední průřez ramen, opakující se také u řetězových vzpěr. Trochu matoucí může být snad jen označení velikosti rámu, námi testovaná „540“ je ve skutečnosti druhou nejvyšší nabízenou a je adekvátní i pro téměř 190 cm vysokého jezdce.
Přední vidlice svým tvarováním na první pohled evokuje lehké karbonové modely, detailnější obhlídka však odhalí svar na horní části korunky, jedná se tedy o duralové provedení. Poklep na stěnu ramen vidlice však dává jasně najevo, že máme co do činění s hodně lehkou vidlicí.
V případě osazení je použit v podstatě úplný silniční základ od Shimana, konkrétně sada 2300, jež od příštího roku ponese podstatně líbivější označení Claris a rovněž pohlednější design. Sadě 2300 ovšem nemůžeme upřít čistotu chodu a především dokonalou ergonomii kombinovaných řadicích a brzdových pák Dual Control. Tvarově se sice jedná o starší generaci „dualů“, ovšem z hlediska pohodlí při držení, podle našeho názoru, možná nejlepší. A nic na tom nemění ani vnější vedení řadicích bovdenů, které je navíc praktické jak z hlediska čistoty chodu lanka, tak i kvůli jednoduchému servisu.
Geometrie kola přesně odpovídá jeho určení, předpokládá, že jej budou s poměrně velkou pravděpodobností sedlat méně ostřílení jezdci a začínající silničáři. Dominantní je proto perfektní vedení přímého směru a celková stabilita. Jízda nevyžaduje nijak velké soustředění, což je pro danou cílovou skupinu určitě příjemné. Z hlediska zatáčení je A 33 oproti závodně koncipovaným modelům logicky trochu méně živý a méně ochotný bleskurychle měnit směr, současně však stále zatáčí dostatečně ochotně a jeho výhodou je plynulost průjezdu zatáčky, bez nervozity a nutnosti neustálých korekcí směru. Prvotní impuls k položení do zatáčky však potřebuje trochu silnější.
Akcelerace je ovlivněna celkovou váhou 9,9 kilogramu a obvodovou hmotností kol, na druhou stranu tuhost rámu i kol se podílí na ideálním přenosu energie bez nežádoucích ztrát. Nabízí se zde prostor pro následný tuning, pokud by se kola nebo alespoň pláště po nějaké době vyměnily za lehčí, celkově by to testovanému modelu při akceleraci hodně prospělo.
Nabízený posed lze označit za klasiku - není ani nadměrně natažený, ani zbytečně krátký, v tomto směru není kolu co vytknout. Naprostá absence slopingu sice může na někoho působit trochu nemoderně, nicméně i díky tomuto konstrukčnímu znaku jsou silniční authory již na první pohled nezaměnitelné. Nadstandardní počet podložek pod představcem pak umožňuje značnou variabilitu výšky řídítek, což jednoznačně chválíme.
Jízdní komfort nemůže být u duralového rámu samozřejmě zázračný, konstrukce sedlových vzpěr s výrazným průhybem však dělá v tomto směru až nečekaně hodně. Navíc také použité sedlo Author Navigator patří do skupiny „superpohodlných“ a jezdcovo pozadí i při déletrvající jízdě doslova hýčká. Předek kola je ovšem o poznání tvrdší, mohutná ramena duralové vidlice zkrátka nedávají mnoho prostoru pro pružení a pohlcování otřesů.
Použité komponenty jsou hlavně sázkou na funkci, což platí o všech dílech sady 2300. Ovšem na první pohled se i měniče tváří celkem luxusně a již výše zmíněné páky Dual Control jsou skvělé i na druhý a třetí pohled. Malá odřazovací páčka je v dobrém dosahu palce a některým uživatelům bude jistě vyhovovat více než ta, kterou mají sady Campagnolo. Nechybí ani optický indikátor zařazeného převodu. Osm pastorků s rozsahem 12-25 spolupracuje s převodníky Compact, tedy 50/34, takže převody jsou i pro hobby jezdce dostačující. Příjemným překvapením byly kliky Prowheel, které i přes použití klasického čtyřhranu nabídly skvělou tuhost - ani při silném záběru ze sedla nebylo patrné výraznější vychýlení převodníků. Práce řetězu na převodnících pak svou čistotou odpovídala Shimanu, byť byl zvuk při změně převodu o něco „plechovější“. Pochválit musíme také brzdové čelisti Tektro a komponenty kokpitu, tedy řídítka a představec Kalloy Uno. Především za použitý, bíle lakovaný představec by se nemuselo stydět ani dvakrát dražší kolo.
Máme-li shrnout dojmy ze základního silničního modelu značky Author, pak jde o vyvážený stroj, použitelný i pro sportovnější jízdu. A pokud zvažujete vyzkoušení silniční cyklistiky, mohl by být ve vašich začátcích dobrým, spolehlivým a současně pohledným společníkem.
Rám: triple butted dural 6061
Vidlice: Author dural
Kliky: Prowheel Ounce 50/34
Brzdy: Tektro
Řazení: Shimano 2300
Přehazovačka: Shimano 2300
Přesmykač: Shimano 2300
Náboje: Quando
Ráfky: JalcoDRX
Kazeta: Shimano HG-50 12-25 (8)
Pláště: CST 25
Řídítka: Kalloy Uno
Představec: Kalloy Uno
Sedlovka: Kalloy Uno
Sedlo: Author Navigator
Hmotnost: 9,9 kg (vel. 54)
Cena: 19 990 Kč
Spojení špičkového stroje a elektronicky řízené blokace tlumiče může přinést jediné, totální závislost na maximálním výkonu, které se bude…
Celoodpružený Focus Super Bud jsme již v minulosti otestovali, ovšem ve standardní šestadvacetipalcové verzi. Tentokrát je zde jeho…