Na počiny německé firmy German Answer se nelze dívat jinak, než jako na luxusní. Vždyť už před patnácti lety přišli s konceptem paralelogramové vidlice Kilo, jejíž hmotnost měla atakovat jeden kilogram. Tenhle koncept se nakonec chytil a my jsme měli kdysi možnost jeden takový kousek jezdit na topmodelu 4ever, který jím byl osazen.
Následovaly klasické teleskopické vidlice Xcite, které díky využití karbonu opravdu atakují hranici jednoho kilogramu a jak zpracováním, tak svojí cenou patří do kategorie luxusních komponentů. Jenže němečtí konstruktéři nezahálí a snaží se opět probudit k životu koncept Kilo, který sice v několika modifikacích sériově vyrábějí, ale nové provedení vypadá mnohem vyspěleji.
Vidlice Kilo X-link má totiž paralelogram z hliníkové slitiny, ovšem spodní pevné nohy jsou z karbonu. Došlo k prodloužení ramen, aby byla navýšena tuhost, a zároveň zdvih narostl o deset milimetrů. Sloupek nese složitě tvarovanou korunku, na kterou se upevní dvě pevná přední ramena a další díly už jsou umístěné na čepech. Navzájem se pohybují proti sobě, aby sevřely a tím stlačily tlumič umístěný na levé straně. Hlavní předností téhle vidlice by mělo být pružení nezávislé na brzdných silách, čehož u teleskopických konstrukcí dosáhnout nelze. Tady se podle všech diagramů a křivek do světa hlásajících jasnou správnost myšlenky zdá, že to bude fungovat. Každopádně hmotnost jednoho kilogramu tenhle kousek nepokořil a ani se o to už nesnaží. Váží totiž 1480 gramů včetně ultralehkého vzduchového tlumiče. S odolnějším tlumičem pak hmotnost naroste o 40 gramů, případně o 160 gramů při použití tlumiče s lehkou vinutou pružinou.
Na rozdíl od historického předchůdce, vidlice AMP, by neměl tenhle model trpět na vůli v čepech díky ložiskům. Navíc při zanoření vidlice do zdvihu se její „lešení“ roztáhne a mělo by dojít k nárůstu celkové torzní tuhosti. Napohled je jasné, že pro nárazy přicházející za jízdy odpředu má ty nejlepší předpoklady je dokonale zpracovat. Nakolik ale bude zvládat dopady naplocho, to ukáže praxe. Vstřícnost ke všem třem užívaným průměrům kol je jednoznačnou výhodou. Každopádně cena zatím není stanovena, ale vzhledem k tomu, že standardní modely Kilo stojí kolem dvaadvaceti tisíc korun, lze předpokládat, že méně to určitě nebude.
(už)
Domácí značka Gebhardt se orientuje především na výrobu převodníků a klik, přičemž její nemalá síla spočívá například ve schopnosti vyrobit…
Anglická značka Weldtite má široký sortiment prostředků pro čištění, údržbu kola či opravu defektů a našima rukama teď prošla sada…