Domácí značka Gebhardt se orientuje především na výrobu převodníků a klik, přičemž její nemalá síla spočívá například ve schopnosti vyrobit takřka jakýkoli převodník či extra dlouhé kliky, bikové i silniční. My jsme vás v reportáži z výroby (v Cykloservisu 22/2015) dost možná navnadili na notu precizní malosériové produkce, jež vzniká v českokamenické dílně – pomocí českých rukou, na českých strojích a z u nás produkovaného materiálu. Pokud měříte dva metry a hledáte adekvátní provedení klik, jste na správné adrese, stejně tak potřebujete-li převodník s atypickým počtem zubů či nepříliš standardním uchycením. I designově se navíc jedná o naprosto svébytné produkty, jejichž ostře řezané rysy a zřetelné stopy po precizním CNC obrábění nás vracejí do dob, kdy se podobné komponenty nejčastěji anglických či amerických „garážovek“ vyvažovaly téměř zlatem. Pokud se vám při pohledu na kliky Gebhardt s černo/leštěným povrchem vybaví názvy jako Middleburn, Kooka či Race Face, máte podobné pocity těm našim.
My jsme si od českého výrobce k dlouhodobému testu vyžádali bikové kliky XCM 2x10, a to v délce 180 mm, adekvátní pro 193 cm vysokého testovacího jezdce. Klasickou sestavu dvojpřevodníku, byť s ne zrovna tradičním rozsahem 40/26 zubů, doplnil jednopřevodník systému narrow wide, tedy s vysokými zuby, zamezujícími nežádoucímu padání řetězu. Náš test, jenž započal během druhé poloviny dubna, se proto zaměří jak na tuhost klik i jejich sestavy s minimalistickou „čtyřpackou“ a osou velkého průměru, tak na životnost převodníků, ozubení, tuhost a v neposlední řadě jejich funkci. Tedy v případě „jednoplacky“ narrow wide na reálnou odolnost vůči padání řetězu a u dvojpřevodníku rovněž na práci řetězu při řazení – na rychlost i pocitovou preciznost při změně převodu. Jako testovací bike pro tento účel posloužil redakční tréninkový hardtail Apache, fungující celoročně, tedy se značným zatížením jak samotnými najetými kilometry, tak i mnohdy nepříznivými provozními podmínkami.
Gebhardt XCM 2x10 v detailech
Konstrukce klik využívá mohutnou duralovou osu, k níž je podobně jako u systému Shimano Hollowtech II levá klika stažena pomocí dvojice protilehlých šroubů. To znamená, že jsme ke klikám pořídili klasické šroubovací misky Shimano SMBB52, kompatibilní právě se systémem Hollowtech II a jemu podobnými. Následovalo našroubování misek do rámu, nasunutí levé kliky s osou, nasazení pravé kliky a její dotažení. Poté bylo potřeba už jen docílit u levé kliky vymezení stranové vůle (v prostoru mezi miskami) a nakonec finální dotažení dvojice šroubků. Zkrátka rychlá a snadná montáž, kdy jsme všechny kontaktní plochy potřeli tenkou vrstvou mazacího tuku BikeWorkX.
Spojení osy s klikou je řešeno drážkovaným osazením ISIS. Členění drážek pak dovoluje vlastně pouze správnou montáž i při mechanikově naprosté nepozornosti či indispozici. Duralový, v našem případě červeně anodizovaný stahovací šroub je vybaven integrovaným stahovákem, jímž před lety disponovaly třeba kliky Dura-Ace. Stažení z osy je proto otázkou okamžiku. Na samotné ose není konstrukčně nic extra složitého, zkrátka dutá trubka s lehce kónickým koncovým osazením. Tělo klik je však již podstatně sofistikovanější a v případě nadměrně dlouhých modelů (na zakázku až 200 mm) je v nejdůležitějších místech přidáván materiál. Námi testované kliky se 180mm délkou ovšem konstrukčně odpovídají sériovým verzím. Vedle profilované vnější části, kdy je v podélném vybrání umístěno gravírované logo, název modelu i délka, je nejzajímavější především jejich vnitřní členění. Frézované odlehčení zde vytvořilo zpevňující příčky vytvarované do jakési mříže, která se při dlouhodobých testech a vývoji osvědčila nejvíce. Výsledkem je skutečně velmi tuhá klika nabízející perfektní přenos energie – pro toto prvotní hodnocení nebylo potřeba najíždět bůhvíjaké kilometrové objemy. Takže základní požadavek na torzní tuhost kliky i pevnost celé sestavy včetně osy byl splněn bezezbytku. Na další hodnocení si budete muset nějakou dobu počkat, neboť máme v plánu, že kliky během dlouhodobého testu absolvují alespoň tři až pět tisíc kilometrů.
Zpět ale ke konstrukci. Zcela zásadní je provedení unašeče převodníků, vyrobeného ze shodné slitiny jako kliky. Tato poměrně minimalistická, černě barvená „čtyřpacka“ má ze své vnitřní strany výrazné vybrání, do nějž přesně zapadne miska s ložisky, která je tak z části kryta před naším zrakem. Unašeč převodníků je ke klice uchycen čtveřicí nerezových šroubků, které však nejsou zásadní pro samotnou pevnost daného spoje. Na ní má hlavní podíl frézovaný „kříž“ či přesněji čtyřlístek, dokonale zapadající na protikus, jenž je součástí pravé kliky. Poměrně jednoduché a skvěle funkční řešení. Pohled na hlavy čtyř nerezových šroubků nevzbuzuje takovou důvěru, již uživatel získá až ve chvíli, kdy spatří vnitřek – tedy zmíněný křížový spoj.
Na unašeči je již přítomen samotný převodník, jehož povrch kombinuje (shodně jako kliky) odolný černý kataforézní lak, doplněný o atraktivně vyhlížející frézování. Celková mohutnost ramen převodníku je sama o sobě zárukou jeho tuhosti při záběru, přičemž odlehčení zadní části je dokladem, že se zde gramy zbytečně neplýtvá. V případě testovaného setu vše korunovaly červeně eloxované šroubky uchycení převodníků a tentýž odstín se opakuje na bočním šroubu stahujícím levou kliku a vymezujícím vůli.
Provedení převodníků je výsledkem dlouhého vývoje, a to jak v případě bezvadně fungujících náběhů (a nýtovaných zvedacích „kolíčků“), tak u zajímavě vyhlížejícího systému narrow wide, jenž putoval na testovací bike nejdříve. U Gebhardtů právě provedení zubů jednopřevodníku pro systémy 1x11 a 1x10 hodně dlouho testovali, a nynější podoba se střídajícími se vyššími (širšími) a nižšími (užšími) zuby by měla být odpovědí na požadavek bezvadné funkce, vysoké životnosti a především odolnosti vůči padání řetězu v náročném terénu.
První stovky kilometrů (které jsme s klikami absolvovali v druhé půlce dubna a první polovině května) každopádně potvrdily nejen výše zmíněnou vynikající tuhost klik, ale i funkci systému narrow wide. Jsme zvědavi, jak si kliky a převodníky značky Gebhardt povedou nadále, lehký život je ve službách Cykloservisu rozhodně nečeká.
Jediné, co jsme zatím nezmínili, je cena a hmotnost. Kliky XCM včetně osy a jediného převodníku (40 zubů, systém narrow wide) vyjdou na 6962 korun a v délce 180 mm jsme navážili 729 gramů. S „dvojplackou“ 40/26 byla hmotnost o rovných dvacet gramů vyšší, přičemž cena naroste o 472korun.
(kad)
XCM jednopřevodník
155 mm až 175 mm – 5959 Kč
177,5 mm až 185 mm – 6962 Kč
187,5 mm až 200 mm – 7244 Kč
XCM dvojpřevodník
155 mm až 175 mm – 6588 Kč
177,5 mm až 185 mm – 7434 Kč
187,5 mm až 200 mm – 7716 Kč
Anglická značka Weldtite má široký sortiment prostředků pro čištění, údržbu kola či opravu defektů a našima rukama teď prošla sada…
Silniční kola s kotoučovými brzdami sice spoléhají většinou na pevnou osu předního náboje, ale není to pravidlem. Pevná osa by měla zaručit…