U Looku jsme si zvykli nejen na skvělé geometrie a výjimečný design, ale především na hodně nestandardní konstrukční prvky, dodávající všem modelům tohoto francouzského výrobce nezaměnitelnou tvář. U špičkového, závodně koncipovaného hardtailu 986 jsou to mohutně vyhlížející profily karbonových trubek a především atypický "integrovaný" představec s označením A-Stem, který může volitelně doplnit také integrovaná sedlovka E-Post. My jsme tentokrát elitní hardtail od Looku otestovali v hodně zajímavé modifikaci, která se v mnohém odlišuje od sériové verze.
Tím nejdůležitějším je přítomnost kol velikosti 27,5, jimiž majitel nahradil standardní šestadvacítky, pro něž je rám koncipován. A hned zkraje testu můžeme říci, že se nejedná o žádnou "poloviční" sedmadvacítku, ale o zcela plnohodnotného zástupce této stále sílící kategorie. Použití větších kol totiž nijak negativně neovlivnilo jízdní projev, naopak mu v mnoha směrech přidalo na schopnostech. Navíc dostatek prostoru mezi zadní stavbou a pláštěm rozhodně nevypovídá o jakékoli vzájemné nekompatibilitě a dokonce i mezi vzorkem předního pláště a spojovací podkovou vnějších nohou vidlice zbyl stále ještě dostatek místa. Look 986 je tedy jedním z kol, u nichž lze provést přechod z šestadvacítek na standard 27,5" bez sebemenších problémů.
Rám testovaného modelu byl postaven technologií kombinující běžně používaný monokok u předního trojúhelníku a "tube to tube" v případě zadní stavby. Karbon s označením High Modulus a s pohledovou vrstvou ukazující standardní pleteninu vláken slibuje již od pohledu hodně nadstandardní tuhost. Profil spodní trubky je doslova obrovský, což podtrhuje její plynulý přechod do masivně vyhlížející hlavové partie a na druhém konci pak stejná šířka průřezu, jakou disponuje středové pouzdro. To vsadilo trochu nečekaně na klasiku s šířkou 68 mm a stejně tak třeba u vedení bovdenů se Look nevydal cestou současných trendů. Řadicí lanka jsou dokonce tažena zespodu dolní trubky a přes standardní plastový smyk pokračují k oběma měničům. Post Mount úchyt zadní brzdy je už zcela současným prvkem, což platí rovněž o 1,5" spodním ložisku hlavy. Zajímavostí rámu je použití ochranné vrstvy Nanometalic zvyšující (o šedesát procent) odolnost spodní trubky vůči mechanickému poškození, například od odletujících kamenů.
Nyní už ale k charakteristickým prvkům, jimiž se testovaný Look odlišuje od běžné karbonové konfekce. Tím nejzřetelnějším je designové zakomponování představce do horní trubky, jejíž vrchní linie přímo přechází v horní hranu představce. Konstrukce A-Stem je logicky z velké části o designu, nicméně i z hlediska tuhosti celé sestavy lze mluvit o přínosu. Představec lze samozřejmě otáčet a docílit tak změny výšky řídítek v rozsahu několika centimetrů, aniž by tím utrpěla designová čistota použitého řešení. Dalším dominantním znakem je hodně velký sloping rámu, s nímž souvisí i nemalé přesazení sedlové trubky. V nabídce je také již zmíněná varianta s integrovanou sedlovkou, zde použité klasické řešení nám však přijde podstatně praktičtější, byť E-Post nabídne pravděpodobně ještě vyšší míru jízdního komfortu.
Standardní šestadvacítkovou verzi modelu 986 jsme již v minulosti sedlali a nešetřili jsme slovy chvály. Úpravu tohoto modelu na verzi 27,5" však zvolila řada závodníků, a to pro zlepšení jízdní stability a lepší průchodnost členitým terénem. A naše dojmy? Dají se shrnout tak, že to, co bylo na tomto modelu vynikající v sériovém provedení, zůstalo vesměs zachováno, přičemž se zlepšily vrchařské i sjezdové schopnosti kola. Trochu vyšší těžiště oproti klasice vyžaduje chvilku zvyku, ale rozhodně nepůsobí rušivě - výše položené kliky navíc přijdou vhod třeba při přejezdu ležící klády či jiné překážky. Celkovou ovladatelnost ovlivnila větší kola jen minimálně, Look byl vždy vyhlášen perfektní točivostí i živostí, a to mu zůstalo i po aplikaci dvacet sedm a půlek. Jeho naprosto nekompromisní závodní posed je orientovaný výhradně na výkon a níže položená řídítka nemusí být ve sjezdech tím pravým ořechovým pro každého, přičemž větší kola zajistila více jistoty právě v prudších klesáních. Výjezdy jsou silnou stránkou modelu 986 již ve standardní 26" verzi, takže větší kola mohla již tak perfektní vrchařské schopnosti ještě zlepšit, což se také stalo. Nataženější pozice jezdce umožňuje ideálně pracovat s těžištěm a větší kontaktní plocha zadního pláště byla doslova všelékem na členitý podklad ve výjezdech, ať už se jednalo o kameny, kořeny či třeba schody. Snad jediným minusem, kde byla přítomnost velkých kol cítit jako lehké omezení, byla hravost kola, jemuž se nyní nechtělo tak snadno na zadní a i pro odlepení obou kol od země bylo nutné zabrat trochu více než u šestadvacítkové verze. Jak už jsme ale psali výše, tohle kolo bylo stvořeno pro výkon a co nejrychlejší jízdu, v tomto ohledu mu tedy větší kola určitě prospěla.
Předpokládané zhoršení akcelerace oproti běžné šestadvacítkové verzi se prakticky nekonalo, na čemž měla zásluhu hodně lehká kola Ritchey Vantage WCS 650b, obutá do superlehkých, hodně rychlých plášťů Shield WCS. Testovaný bike byl tedy přesně tím příkladem, že pokud už větší kola, tak co nejvíce zredukovat jejich obvodovou hmotnost, což by mělo být heslo především pro vyznavače devětadvacítek. Jen pro úplnost, námi zkoušený Look se ve velikosti M dostal na příznivou hmotnost 10,2 kilogramu.
Z hlediska jízdního komfortu jsme byli spokojeni, sestava rámu a sedlovky WCS byla k jezdci až nečekaně štědrá a větší kola byla i zde nemalým přínosem. Vidlice DT Swiss XRM se stomilimetrovým zdvihem a pevnou 15mm osou se k rámu hodila tuhostí své konstrukce i příjemným chodem, snad pouze miniaturní superlehká páčka dálkového lockoutu by mohla nabídnout lepší ergonomii i lehčí chod.
Dalšímu osazení, kombinujícímu měniče Shimano Deore XT, brzdy Magura MT2 a kliky FSA Afterburner, není z hlediska funkce co vyčíst. Cena sériového modelu 986 RSP na šestadvacítkových kolech je 79 990 korun.
Rám: Carbon HM T2T + monocoque
Vidlice: DT Swiss XRM Remote, 100 mm
Kliky: FSA Afterburner 24-32-42
Brzdy: Magura MT2, 160 mm
Řazení: Shimano Deore XT
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano Deore XT 11-34 (10)
Kola: Mavic Crossride
Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,1“
Řídítka: Syntace Vector
Představec: Look A-Stem
Sedlovka: Syntace P6 Carbon
Sedlo: Fizik Gobi XM
Pedály: Look Quartz
Hmotnost: 10,2 kg (vel. M s 27,5" koly)
Cena: 79 990 Kč
Rámový set: 44 990 Kč
Silniční modely kanadské značky Cervélo jsou považovány za jedny z vůbec nejlepších na trhu. Spojují v sobě špičkové parametry s výjimečným…
Jméno Sector je ve spojitosti s domácím Authorem takřka legendární. Elegantní útlé chrom-molybdenové trubky, minimalistické patky Ritchey a…