Jméno Sector je ve spojitosti s domácím Authorem takřka legendární. Elegantní útlé chrom-molybdenové trubky, minimalistické patky Ritchey a charakteristický žlutý lak - přesně takový bike splňoval ve druhé polovině devadesátých let představu o dostupném materiálu vhodném pro závodní nasazení v cross-country. Současná varianta sectora vsadila na tutéž ideu, ovšem v nejmodernějším balení. Nemůže chybět žlutá barva, jakožto doplněk hodně vydařeného designu, všechno ostatní je ale již na hony vzdálené prapůvodnímu předobrazu. Nezaměnitelný tvar karbonového monokokového rámu pochází i tentokrát od průmyslového designéra Pavla Sajtáka, přičemž použité profilace, i přes jejich nespornou atraktivitu, jsou výsledkem přesných výpočtů. Primární tedy byla funkce, až pak samotný vzhled. Extrémně plochá, mírně prohnutá horní trubka má tedy svoji přesně danou funkci, stejně jako tvar zadní stavby či mohutná partie okolo středového pouzdra.
Author Sector modelového ročníku 2013 se ve své kategorii řadí k těm nejpohodlnějším strojům, s ideálním poměrem k tuhosti a rychlosti. S hmotností 10,6 kilogramu (v testované velikosti 20,5") sice nepatří mezi nejlehčí, ale vyváženost jízdního projevu by mu mohly mnohé podobně koncipované biky závidět.
V případě použité geometrie se jedná o celkem standardní, závodně pojatý stroj pro cross-country. Delším dojmem působící přední trojúhelník, společně se 120mm představcem, usadí jezdce do trochu nataženější, vyloženě výkonnostní pozice. Fakt, že je Author Sector stvořen pro co nejlepší umístění na rychlých tratích, je patrný už při prvních metrech jízdy.
Samotný rám je pak výkladní skříní současné rámařiny, snad s výjimkou závitového středového pouzdra, které je ovšem z našeho pohledu maximálně praktické, a téhož názoru budou jistě i mechanici. Hlava využívá 1,5" spodní ložisko, s nímž logicky souvisí také kónický sloupek vidlice. Sedlové vzpěry jsou dole přesazeny za osu zadního náboje, aby jim bylo umožněno lépe pohlcovat otřesy, a současně, aby bylo možné umístit brzdový třmen na levou řetězovou vzpěru. Nechybí vnitřní vedení řadicích lanek útrobami horní trubky, hadička zadní brzdy je však vedena po povrchu spodní trubky. Praktičnost tedy zvítězila nad estetikou, což je určitě dobře. Ryze praktické jsou také nalepené ochranné plíšky v oblasti pod převodníky zabraňující poškození karbonu při spadnutí či zasukování řetězu. Ochranná fólie pak nechybí ani na spodní straně dolní trubky, a to po celé její délce, čímž chrání kompozit před kamínky odletujícími od předního kola.
Tím zásadním jsou však použité profilace. Spodní trubka, vycházející svým průřezem z trojúhelníku, celou svou šíří přechází do středového pouzdra a následně do spodních ramen zadní stavby. Ještě podstatně plynulejší je přechod boční hrany horní trubky do mohutné monostay vzpěry a následně do sedlových vzpěr, přičemž z té pravé vychází lanko až bezprostředně nad přehazovačkou.
Hodně výrazný sloping je typickým konstrukčním znakem všech současných karbonových XC rámů od Authora, pevných i odpružených. A je zachován dokonce i u největší testované velikosti. Je to totiž právě sloping ve spojení s použitými profilacemi a tvary trubek, co propůjčilo rámu hodně nadstandardní schopnost pohlcovat značnou část otřesů od terénu. Celek horní a sedlové trubky, společně se zadní stavbou a karbonovou sedlovkou, dovoluje celé této sestavě až nečekaně pružit v předozadním směru. Kdo někdy okusil práci zadní stavby rámů typu softtail, ať už od Morati či KHS, zjistí, že moderní karbonový rám mu může nabídnout v podstatě shodnou porci pohodlí, čehož je testovaný bike skvělým důkazem. Skoro se najednou zdá, že pro běžné XC tratě není potřeba devětadvacítek či kompletního odpružení, proti nimž má navíc testovaný bike jeden jasný trumf, a sice skvělou akceleraci. Nízká obvodová hmotnost kol, zajištěná mimo jiné i plášti Geax Barro Race, je hlavní příčinou chuti zrychlovat. Minimálně stejnou zásluhu má však dostatečná torzní tuhost rámu, která zajišťuje adekvátní přenos síly.
Pokud jste však byli až doposud přesvědčeni, že máte před sebou bike, který umí jezdit hodně rychle a pohodlně, ale v technických pasážích bude jistě strádat, jste na omylu. Delší přední trojúhelník sice není ideálním nástrojem pro nějaké jízdní parádičky, ovšem technické pasáže zvládal sector naprosto bravurně, což by závodně zaměřenému hardtailu předpovídal málokdo. Nijak neprotestuje ani proti trialovým kouskům nebo třeba bunny-hopu, nízká hmotnost mu dovolí odlepit obě kola od země snad ještě dříve, než na manévr jezdec pomyslí. Author Sector navíc nezklamal ve sjezdech ani ve výjezdech, a je proto důkazem, že standard 26 palců rozhodně není překonaný či dokonce mrtvý. Zástupce Cykloservisu dokonce v rámci testu s tímto konkrétním bikem absolvoval závod seriálu Kolo pro život na šumavském Zadově, a to s maximální spokojeností.
V případě osazení kola není moc co kritizovat. Kompletní sada Deore XT, a to včetně nábojů, je sázkou na jistotu, přičemž brzdy jsou naprosto dokonalé. Podobné hodnocení si od nás odnáší také vidlice Fox. I když nutnost použití pevné přední osy je na zvážení, protože může trochu zdržovat při defektu a tuhost standardní "stovkové" vidlice je naprosto dostatečná, zvlášť v kombinaci s 26" koly. Namísto ovládání komprese CTD s páčkou na korunce bychom pak možná preferovali klasický lockout otevřeno/zavřeno, a to pokud možno s ovládáním na řídítkách. A když už jsme u řídítek, tak ta by mohla být o něco širší, zvlášť, bude-li si chtít novopečený majitel kola namontovat rohy, ale to už zabíháme do detailů...
Nyní je Author Sector 2013 nabízen za akční cenu 56 990 korun. Takže pokud přemýšlíte o skutečně rychlém, ovšem současně co nejpohodlnějším šestadvacítkovém hardtailu, v tomto případě určitě neuděláte chybu.
Máme zde jednu z prvních novinek pro sezónu 2014, a sice test cyklokrosového speciálu Giant TCX Advanced 1 za osmdesát tisíc. Jde o to…
Devětadvacítky tvoří velice důležitou součást nabídky značky Apache, která pro letošní rok celou svou 29" MTB kolekci pojmenovala shodně…