Dvojice krosových modelů Synergy a Avion domácí značky Author prošla pro sezónu 2012 poměrně zásadní inovací, která spočívá především ve zcela nové rámové platformě. Přestože původní karbonový rám byl velice dobrý, jeho nová generace je po konstrukční stránce i svým jízdním projevem podstatně vyzrálejší. Designér Pavol Sajták, jenž má na svědomí celoodpružené karbonové modely série FSX, tedy A-Ray a Era, vtiskl svůj rukopis také dvojici těchto luxusních karbonových krosů. Některé konstrukční prvky, které známe právě z typů A-Ray a Era, jsou proto na rámu testovaného modelu Avion i na jeho dvojčeti Synergy jasně patrné. Trojúhelníkový průřez spodní trubky zajímavě přecházející do hlavy s 1,5“ spodním ložiskem, plochá horní trubka s velkým slopingem a plynulým pokračováním do široké monostay vzpěry. Přesazení sedlové trubky slibuje její nadstandardní schopnost pohlcovat otřesy, což platí také u zajímavě pojaté zadní stavby s nahoru protaženými patkami. Nepřehlédnutelná je i mohutná partie středového pouzdra. Dobře patrná je pak podobnost této nové krosové platformy s karbonovou devětadvacítkou, představenou poprvé v kolekci 2011. Neschází tudíž „directPost Mount“ integrovaný do řetězové vzpěry, středové pouzdro široké 73 mm nebo kompletní vnitřní vedení lanek zadní brzdy i obou měničů. Za 27 990 korun asi nelze chtít více.
Základ kola v podobě karbonového rámu a přední odpružené vidlice RST Vogue Air je předpokladem příznivé hmotnosti, finální váha 11,9 kilogramu v testované velikosti 20“ má nemalou zásluhu na velice lehkém jízdním projevu. Author Avion rozhodně není potřeba přemlouvat ke svižnější akceleraci, naopak, ve třídě krosových kol s cenovkou pod třicet tisíc korun patří v tomto ohledu jednoznačně k tomu nejlepšímu. Co je ale ještě důležitější než akcelerace a vynikající tuhost rámu, to je nadstandardní ovladatelnost. I přes svou čistě krosovou koncepci se dá s avionem otočit téměř na pětníku, všechny podněty od řídítek poslouchá na slovo. Díky tomu není testované kolo pouhým krosem, u nějž by bylo dominantní držení přímého směru a stabilita. Obojího má sice dostatek, ale současně svému majiteli umožní si jízdu naplno užít.Author Avion je zkrátka o čistě sportovní jízdě, přestože pojem „kros“ bývá přiřazován spíše jejímu cykloturistickému pojetí.
Ze stejného soudku je i přední vidlice, jejíž funkce je bezchybná, vlastně po stránce citlivosti i celkového chodu plně srovnatelná s úspěšným MTB modelem F1RST.Všechno dohromady jako by majitele kola přímo vybízelo k většímu podílu terénu, tedy lesních a polních cest. Na rozdíl od mnoha jiných krosů je totiž avion v takových podmínkách jako doma. Bez problémů by si nechal líbit obutí o něco širších plášťů, než jsou standardně montované 700x38c, čímž by se z něho stal jakýsi hybrid mezi krosem a devětadvacítkovým bikem a ještě by se tak podpořily jeho terénní dovednosti. Precizní práce přední vidlice se schopností rámu absorbovat nemalou část otřesů si o to doslova říkají.Současně kolo ale jede skvěle i po asfaltu, kde přijde vhod velice dobře ovladatelný lockout.
Author Avion je po stránce jízdního projevu zkrátka takový zdařilý všeuměl, který nabídne uživateli rychlost na zpevněných cestách, ale současně nebude protestovat, pokud se s ním zamíří do lehčího terénu. V takových podmínkách totiž dokáže být podstatně svižnější než klasické horské kolo shodné cenové relace, možná by se zde nabízela i určitá podobnost s cyklokrosovým speciálem. Pro mnohé uživatele vyhýbající se náročnějšímu terénu je z praktického hlediska rozhodně ideální volbou. Ovladatelnost kola je navíc určitě blíže sportovnějšímu biku nežli standardnímu krosu. S avionem se dají vyjet až překvapivě prudké lesní výjezdy, ve sjezdech jsou pak jeho nepřítelem snad jen kameny či kořeny, hrozící „cvaknutím“ duše. Ovšem sjezdy po méně členitém povrchu si s ním jeho majitel užije plnými doušky, celková stabilita je stále v rozumných mezích pro kategorii krosů.
Osazení kola je takřka výhradně svěřeno sadě Shimano Deore, z níž jsou i dokonale tuhé kliky s decentním krytem velkého převodníku. Nápis Deore najdeme rovněž na nábojích, které se odmění dlouhou životností, a také na přesmykači s klasickou „Down-Swing“ konstrukcí. V-brzdy Tektro jsou po stránce funkce zcela dostačující, hodně příjemná je gumová kontaktní plocha brzdových pák. Stejnou chválu budeme pět také v případě sedla Author Navigator, jehož pohodlí je díky skvělému tvaru i velkému množství polstrování přímo rozmazlující. Naopak kritiku si neodpustíme u podsedlové objímky, ne zrovna přesvědčivý rychloupínák je pro pevné stažení sedlovky v karbonovém rámu nedostačující. Naštěstí se jedná o drobnost, ale objímka s imbusovým šroubem by se nám zde zamlouvala více. Gripy s duralovými stahovacími objímkami nám vyhovovaly. Za velice rozumnou považujeme standardní montáž pedálů vybavenýcumožňujících jak jízdu v tretrách, tak třeba i v běžných teniskách.
Author Avion se nám jako celek velice líbil, největší zásluhu na tom má hlavně skvělá sestava rámu a vidlice, podpořená líbivým designem a propracovanou grafikou.
Plusy: ovladatelnost, funkce vidlice, propracování rámu, pohodlné sedlo
Minusy: rychloupínák podsedlové objímky
Rám: Authorcarbon monocoque 700c
Vidlice: RST Vogue Air Elite 60 mm
Kliky: Shimano Deore 48-36-26
Brzdy: Tektro M530
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-50 11-34 (9)
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Author Argon Cross
Pláště: Author Silk Road Cross Kevlar 38c
Řídítka: Ritchey Comp
Představec: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Sedlo: Author Navigator
Pedály: Author jednostr. nášlapné
Hmotnost: 11,9kg (vel. 20”)
Cena: 27 990 Kč
Poměrně mladá značka Spinollo je na českém trhu úplnou novinkou. Její zaměření výhradně na vyšší třídu koresponduje se šířkou nabídky,…
Typický design rámu s prohnutou spodní trubkou a napojením zadních vzpěr je pro značku Ghost charakteristický i u devětadvacetipalcových…