Mezi koly domácích výrobců je jen málo modelů, které mají téměř historický název. Šumava je přitom krosem, jenž brázdí cesty už patnáct let a jehož poslední verzi, byť dámskou, jsme nedávno otestovali.
Šumava staví na duralovém rámu ze slitiny 6061 s poměrně výrazným profilem trubek. Pod hlavou nechybí výztuha, spodní trubka se pak ke středovému pouzdru razantně rozšiřuje, kdežto horní trubka vyznává kruhový profil. Řetězové a sedlové vzpěry jsou o poznání slabší, sedlovým nechybí esovité prohnutí a samozřejmostí jsou závity pro montáž nosiče nebo blatníků. Lanka měničů jsou nenápadně vedena po spodní trubce, naopak odkryté lanko zadní brzdy na boku horní trubky trochu ruší jinak celistvý dojem z rámu.
Přední vidlice RST Vita poskytne zdvih 60 mm, regulaci tuhosti pružiny uvnitř a lockout. Vzhledem k dámskému provedení kola bychom ale ocenili měkčí pružinu, ta standardní bude pro cyklistky přece jen trošku tvrdší. Rovná řídítka nenaznačují nic o výletním pojetí, naopak kolo nabídne i přes rám s „trubkou dole“ pohodlný, ale sportovní posed. Ruce mírně natažené dopředu a jen lehké prohnutí v zádech, to si naše testerka celkem pochvalovala. Komfort navíc podpořily ergonomické gripy spolu s rohy potaženými pryží, takže nic nestudilo, naopak rohy skvěle zapadly do menších dlaní. Jestliže dlaně měly dostatek pohodlí, pak totéž platilo pro sedací partie, kde vyšší měkké polstrování sedla nabídlo maximální pohodlí.
Pohodlné usazení za řídítka a hurá na silnici, kde se v první řadě kladně projevil vzorek plášťů s hladkým středovým pásem na běhounu. Odvalování bylo slušné, schopnost tlumit byla nepatrně slabší. Přestože nejde o pánský rám určený pro výkon, musíme kvitovat výraznou tuhost dámské verze. Rám i přes nízko usazenou trubku disponoval torzní tuhostí, srovnatelnou s některými pánskými modely. V případě rekreačních cyklistek to zřejmě nedojde ocenění, ale například vybavení kola nosičem s brašnami už tento rozdíl ukáže a bude to jednoznačně výhodou.
Ovladatelnost byla jasně směřovaná na rekreační využití, takže přední kolo má trochu delší stopu zaručující dobré vedení směru a jistotu i ve vyšších rychlostech. Zbrklé točení nebo hravý projev zde nehledejme, dámy budou mít stroj pevně v rukou a rozhodně jim nebude odporovat, ani je nezaskočí nějakým nepředvídatelným manévrem. Do zatáček se kolo nechá sklopit celkem klidně, ale je třeba vzít v potaz klidnější geometrii, takže točení je plynulé, nikoliv agresivní. Je to především o klidné jízdě, ať už v sedle, nebo ze sedla. To platí i pro akceleraci a jízdní projev, který nesází na živost, ale plynulý rozjezd a následně stabilní držení tempa. Na akceleraci a nějaké závodění kolo není stavěné, jde hlavně o příjemný pocit z jízdy a ten je beze zbytku naplněn.
Funkce komponentového vybavení je vzhledem ke kombinaci sad Alivio a SLX stoprocentní, navíc přehazovačka SLX je dle našeho mínění pro dámy vzadu tak trochu zbytečným luxusem. Funkce brzd Tektro je bez připomínek, naopak chválíme vlastní páky s gumovými inzerty, takže i v krátkých rukavicích a chladnu je brzdění příjemné.
Cyklistky hledající pevný rám a jisté vedení s poslušností v každém směru zde nesáhnou vedle. Pro vyšší komfort by bylo třeba změnit řídítka za vlaštovky nebo nasadit stavitelný představec, ale tento kros není o nedělní půlhodinovce se zvednutou hlavou, dává totiž všem, kdo chtějí trubku dole, stále ještě dostatek výkonu pro švihovější pojetí jejich výletu.
Technická specifikace
Rám:Alloy 6061
Vidlice: RST Vita TnL, 63 mm
Kliky:ShimanoAcera, 26-36-48
Brzdy:Tektro
Řazení:ShimanoAlivio
Přehazovačka:Shimano SLX
Přesmykač:ShimanoAcera
Náboje:Shimano RM35
Ráfky:RemerxDragon
Pláště: RubenaHook, 40C
Kazeta:Shimano HG-20, 11-32/9
Sedlo: Leader Fox
Sedlovka: UNO
Řídítka: UNO
Představec: UNO
Hmotnost: 14,35 kg
Cena: 10 980 Kč
Indonéská firma Polygon letos sice přišla se zcela novým systémem zavěšení zadní stavby na svých kolech, ovšem původní verze virtuálního…
Otestovali jsme celoodpružený, maratonsky orientovaný model FSL německé značky Focus, s cenovkou atakující hranici osmdesáti tisíc korun.…