Otestovali jsme celoodpružený, maratonsky orientovaný model FSL německé značky Focus, s cenovkou atakující hranici osmdesáti tisíc korun. Horizontální poloha tlumiče, opticky zasazeného do horní rámové trubky, stejně jako celkové zpracování karbonového rámu, jsou konstrukčně zcela nezaměnitelné. Zdvih sto milimetrů na obou kolech, společně s relativně nízkou hmotností a velice dobrou tuhostí rámu, z něj dělají svižný bike, dobře použitelný pro závodní nasazení. Nicméně Focus FSL rozhodně není typickým představitelem své zdvihové kategorie, nabídne totiž více než jen rychlost a dostatečnou míru komfortu. A zatímco většina maratonsky orientovaných kol bývá svým projevem tak trochu nudná, testovaný model FSL 4.0 dokáže jezdce vtáhnout naplno do děje.
Vedle všech zmiňovaných vlastností totiž nabídne perfektní ovladatelnost a k tomu ještě skutečně pohodlný posed, zajištěný středně dlouhým předním rámovým trojúhelníkem a poměrně širokými řídítky – vlaštovkami. Focus FSL 4.0 i přes sportovně-závodní naturel nenutí jezdce zbytečně ukrajovat ze svého pohodlí. Na natažený nebo výrazně předkloněný posed zde zapomeňte, tento bike dokáže být rychlý i bez toho.
Čtyřramenná koncepce je založená na bázi jednočepu s přepákováním k tlumiči, což je pro danou zdvihovou třídu ideální řešení. Zpracování karbonového rámu a ze stejného materiálu provedené zadní stavby nese hrdý nápis Made in Germany. A nutno dodat, že každý detail je zde dotažen k naprosté dokonalosti. Výrobce uvádí, že hmotnost samotného rámu bez tlumiče je 1 850 gramů a celé kolo se v nejluxusnější konfiguraci 1.0 dostalo na nějakých devět a půl kila. Námi testovaná verze ve velikosti M je na tom se svými 12,3 kilogramy sice podstatně hůře, ovšem v praxi se bike chová, jako by měl tak o kilo méně. Na tom měly nemalou zásluhu pláště Continental Race King, jejichž nízká hmotnost a poměrně jemný vzorek poskytly příkladnou akceleraci, samozřejmě za přispění velice tuhého rámu.
Celková svižnost jízdy i nabízený komfort odpovídaly závodně zaměřeným stovkovým fullům. Se sto milimetry zdvihu navíc vzduchový tlumič Fox hospodaří poměrně šetrně, rozhodně se nejedná o žehličku všech, i těch nejmenších nerovností. Na druhou stranu daný systém, i přes použití celkem běžného tlumiče, neruší jezdce zbytečným pohupováním. Dva mody, a sice otevřeno a zavřeno, doplněné o nastavení odskoku, jsou zde naprosto dostačující. Systém Pro Pedal jsme nijak nepostrádali. Atypické umístění tlumiče pak ukázalo vlastně jen své klady, jezdec má dokonalý přehled o zanoření tlumiče po nasednutí a o jeho pracovní dráze, ale navíc má v ideálním dosahu páčku lockoutu. Kromě toho je zde tlumič chráněn i před odlétávajícím bahnem, takže v tomto ohledu si atypická konstrukce rámu získala naše sympatie.
Jak jsme již zmínili výše, tuhost rámu je vynikající, na čemž se podílejí také masivní čepy a především poměrně mohutná zadní stavba. Akcelerace je bezproblémová, přesto si však myslíme, že karbonový model za osmdesát tisíc by mohl být lehčí. Nejvíc jsme však byli spokojeni s celkovou ovladatelností, která je někde na pomezí maratonského a trail biku. Kolo si nechá líbit vyloženě technické ježdění, perfektně zvládá bunny hop a k odlepení obou kol od země se nenechá dvakrát přemlouvat. Narozdíl od řady konkurenčních strojů se shodnými zdvihy jsme si s testovaným Focusem vyloženě užívali téměř slalomové pasáže a klikaté pěšiny. Přitom ve sjezdech působil poměrně klidně a stabilně. Výjezdy pak zvládal doslova s prstem v nose, přestože jsou jeho řídítka poměrně vysoko. Stačilo na ně více nalehnout a bike zdolal skutečně extrémní stoupání, bez nadměrných tendencí ke zvedání předního kola. Upřímně, takové vrchařské schopnosti jsme od něho rozhodně nečekali. Nemalou roli v tom ovšem hrály nejen pláště, jež si vedly dobře na jakémkoli suchém nebo i lehce navlhlém podkladu, ale především skutečně funkční zadní odpružení. To se promítlo do perfektní trakce zadního kola i na členitém podkladu.
Samotný komfort jízdy je spíše průměrný, kolo je evidentně stavěno spíše na výkon. Ovšem i tak je třeba práci zadní stavby i perfektní přední vidlice pochválit. Samozřejmě je možné celkovou vnímavost jednotek k nerovnostem navýšit úpravou tlaku v obou jednotkách, s tím by ovšem souvisel o něco větší sklon k pohupování a noření se do zdvihu, záleží tedy na prioritách. Spokojeni jsme byli s funkcí lockoutu, jenž během okamžiku udělá z tohoto stovkového fulla prakticky plnohodnotný hardtail. Nová páčka lockoutu přední vidlice Fox se navíc hodně povedla.
Detaily dělají Focus!
Focus si u svých karbonových rámů doslova libuje v propracovaných detailech. Nádherná je jak partie hlavy, do níž ústí řadicí bowdeny i hadička zadní brzdy, tak třeba i oblast okolo středového pouzdra. Asymetrické uložení kyvky je zde doplněno o přesmykač typu Direct Mount. Vzadu pak nechybí moderní uchycení třmenu standardem Post Mount. Naprosto nás ovšem dostal způsob kompletního vnitřního vedení, kdy hadička zadní brzdy vstupuje do rámu vpředu, nad středovým pouzdrem zcela plynule přechází z útrob rámu do útrob zadní stavby, aby pak vyústila v polovině levé řetězové vzpěry. Krásná práce!
Osazení je sázkou na jistotu, ikstéčko je doplněno perfektně funkčními brzdami Magura MT2. Přímo dokonalé byly tvrdší pěnové gripy s vypoulením středové části, spokojeni jsme byli také s vyloženě závodně vyhlížejícím sedlem Prologo. Snad jen podsedlová objímka s titěrnou páčkou à la Tune nás úplně nenadchla.
Máme-li shrnout naše dojmy, pak Focus FSL 4.0 nabídne rychlost i pohodlí klasického maratonského fullu, doplněné o nadstandardní ovladatelnost a komfortní posed, blízký o něco vyšším zdvihovým kategoriím. A takové spojení rozhodně dává smysl.
Rám: Focus FSL Carbon FS, 100 mm
Vidlice: Fox 32 Float Remote, 100 mm
Tlumič: Fox Float RL
Kliky: Shimano Deore XThimano Deore XT 24-32-42
Brzdy: Magura MT2, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore XT (10)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore XT
Kazeta: Shimano SLX 11-36 (10)
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Concept
Pláště: Continental Race King 2,2“
Řídítka: Concept EX
Představec: Concept EX
Sedlovka: Concept EX
Sedlo: Prologo Nago Evo
Pedály: bez pedálů
Hmotnost: 12,3 kg (vel. M, s pedály M520)
Cena: 79 999 Kč
Jméno Commencal je s bikingem spojeno už od devadesátých let, kdy Max Commencal utvářel značku Sunn s legendárním Nico Vouillozem. Od roku…
Francouzský Sunn je v srdcích mnoha bikových pamětníků dodnes doslova legendou. Kola s tímto jménem dovezla k zisku světových trofejí celou…