Model Rover patří v nabídce značky sice do kategorie patnácti tisícových kol, ale jeho osazení jej určitě řadí trochu výš.
Geometrie rámu sází na stabilnější jízdní projev, takže bike na hravé technické ježdění to rozhodně není. Posed situuje jezdce dozadu, s mírně nataženýma a níže položenýma rukama. Delší horní rámová trubka ale nenutí jezdce být extrémně natažen, takže jde o rozumný kompromis. Výška řídítek je v kategorii XC kol někde na středové hodnotě.
Posed si ale jezdec celkem rychle osahá a zvykne si na něj.
Rám je díky profilaci trubek hodně tuhý, takže ani pod těžším jezdcem nedochází k jeho kroucení do stran. Plynulý rozjezd se šlapáním spíše před sebe nedává jezdci pocit ohromující akcelerace, ale i tak bike neklade výrazný odpor a jede hladce.
Delší geometrie je znát na stabilitě kola, které si klidně drží směr a nesnaží se jej zbrkle měnit. Přesto ale reaguje na podněty od jezdce a změna směru díky nižší pozici řídítek je celkem rychlá. V ostrých zatáčkách je tedy potřeba trošku zabrat za řídítka a bike naklopením nasměrovat, kam je třeba. V nižší rychlosti to není problém, tam se lze na něm proplétat celkem úzkými a klikatými stezkami. Ve vyšší rychlosti ale logicky narůstá stabilita a je třeba počítat s větším poloměrem zatáčky nebo výraznějším náklonem.
Díky tomu je ale bike naprosto perfektní v dlouhých rychlých sjezdech, kde prostě jede jako tank a jezdce bezpečně dostane přes nástrahy terénu. Stačí jen držet řídítka a nechat se vést. Prudší pasáže nevyžadují extrémní přesun za sedlo, ale kolo je stabilně zvládá. Pouze ostré šikany nejsou kvůli menší hravosti tak rychlé na zdolání a je třeba trochu zpomalit.
Po rovině pak platí totéž, kolo jede stabilně a celkem lehce, takže se jezdec nemusí nechat ničím rušit, ale stačí pořádně zabrat do pedálů. Hmotnost kola je sice znát na akceleraci, ale celkový dojem z jízdy je poměrně lehký.
Ve stoupáních je hodně znát delší geometrie a níže položená řídítka. Jezdec může naplno zabírat v sedle i do prudších výjezdů a nemusí se bát, že by se kolo stavělo na zadní. Ze sedla platí totéž, stačí přehmátnout na rohy a jet naplno. Komu by vadilo slabé propružování vidlice, může sáhnout po lockoutu na korunce, který neponechává ani milimetr ochranného zdvihu. Jinak je vidlice méně vnímavá k drobným nerovnostem, takže zbytečně nehoupe, ale do zdvihu jde až při silnějším nárazu a na horším povrchu.
Hydroformingem tvarované trubky neopomínají na zahnutí spodní trubky u hlavy a hlavně na hranaté průřezy vejčitých profilů horní a spodní trubky. Zadní stavba nese jen nepatrné prohnutí sedlových vzpěr, řetězové jsou téměř rovné. Originální jsou hranaté spojovací můstky ze silnějšího plátu duralu. Na rámu nechybí závity pro montáž nosiče nebo blatníků.
Zmínili jsme cenu kola, které tak nějak neodpovídá osazení. Brzdy Avid Juicy 3 patří spíše do vyšší cenové kategorie a totéž platí třeba pro doplňky Truvativ či díly SLX na postu řazení a přehazovačky. Výše zmíněné komponenty prokázaly svoji bezchybnou funkci a rekreačního jezdce určitě maximálně uspokojí.
Dalším lepším kouskem jsou pláště Schwalbe Smart Sam, jejichž univerzální vzorek nabídl lehké odvalování, slušné tlumení a hlavně velmi dobré jízdní vlastnosti skoro na každém povrchu. Kola na ráfcích Remerx RDX patří k těm bytelnějším a v těžkém terénu to svojí výdrží jen potvrdila. Chválíme klasické provedení přesmykače, jedinou výtku pak máme ke zmíněné nižší citlivosti vidlice.
Model Rover tedy nabídne celkem příjemný sportovní posed jak rekreačnímu, tak sportovně zaměřenému jezdci. Klidnější geometrie podrží i začátečníka, ale na technické parádičky bike prostě nemá vlohy. Dostat jej do vzduchu nebo s ním dovádět v technických pasážích, na to prostě není. Je to kliďas na dlouhé vyjížďky třeba i ve sportovním tempu, kde dobře podrží i těžšího jezdce.
Plusy: stabilita, osazení, posed
Minusy: tužší vidlice
Rám: ALLOY, HYDROFORMING, DOUBLE BUTTED, 16", 18", 20", 22"
Vidlice: RST Gila TnL 100 mm
Kliky: Shimano M442 Octalink
Brzdy: Avid Juicy 3
Řazení: Shimano SLX
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano M475
Ráfky: Remerx RDX
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2,1‘‘
Řídítka: Truvativ Stylo
Představec: Truvativ Stylo
Sedlo: Selle Italia Q-bik
Sedlovka: Truvativ Stylo
Hmotnost: 13,5 kg
Cena: 15 500 Kč
Elektrokolo Apache Elektra již v minulosti prošlo naším testem, a to s vynikajícím celkovým hodnocením. Pro letošní rok doznal tento model…
To nejlepší z obou světů v sobě snoubí karbonový cross Therapy domácí značky 4Ever. Jezdci, který hledá rychlost a pohodlí na silnici i v…