Elektrokola dobývají české silnice a díky montáži v Čechách je tak testovaná Induktora jednou z mála domácích elektrovlaštovek.
Kdo pozorně čte naši rubriku E-koutek, určitě ví, co by mělo správné elektrokolo splňovat pro bezpečný provoz v rámci regulí. V tomto případě je to díky použití kompletní sady pohonu od značky Tranz-X splněno beze zbytku. Tento systém patří spolu s mechanismy od výrobců Bosch a Bion-X k těm nejrozšířenějším, které se objevují na kompletních elektrokolech. Induktora je nejvýše postavený model ve čtveřici nabízených elektrokol značky Leader Fox. Přestože vypadá velice podobně jako cenově dostupnější modely, rozdíl je právě v elektropohonu. V případě tohoto modelu je pro výkon motoru 250W použita Li-Poly baterie s napětím 36V a kapacitou 10Ah, což znamená vyšší dojezd než u modelů s napětím 24V při stejné kapacitě. Motor v předním náboji s jednoduše odpojitelným konektorem je praktičtější při opravě defektu a zároveň i kvůli rozložení hmotnosti, protože baterie na nosiči zatěžuje zase zadní kolo. Ovládací panel na řídítkách nabídne trojici modů výkonu motoru a možnost podsvícení displeje. Veškerá kabeláž je maximálně ukrytá v nastavení sedlové trubky a v rámu.
Nejedná se o sportovní elektrokolo, ale o model pro běžné či výletní ježdění, tedy pro nejširší skupinu uživatelů elektrokol. Ty potěší nízký nástup díky výztuze rámu navařené těsně nad převodníkem. Ten je pouze jeden v kombinaci se sedmikolečkem, ovšem díky pomoci motoru se ukázalo, že víc převodů ani není potřeba. Přední vidlice se zdvihem 75 mm byla pro běžnou jízdu dostačující, tvrdost pružiny uvnitř byla trochu výraznější, ovšem hmotnost cyklisty je situovaná hlavně na sedlo. Řídítka umístěná vysoko totiž ruce příliš nezatíží, komfortní posed je zde na prvním místě.Použití šestadvaceti palcových kol je v tomto případě spíše ku prospěchu celkové tuhosti a hlavně nižší pozice jezdce.
K samotné jízdě stačí něco pod čtyři hodiny nabíjet baterii na plnou kapacitu. Přístup k zásuvce na boku baterie je zcela jednoduchý a nabíječka má signalizaci při dosažení plné kapacity. Jízda na kole bez pomoci motoru je naprosto bez odporu, motor má volnoběžku. Jízdu bez asistence motoru tedy omezuje pouze celková hmotnost těsně pod dvacet čtyři kilogramů. Po rovině byl jízdní projev lehký, odpor daný hmotností byl nepatrně znát jen při rozjezdu, ovšem nemluvíme o sportovním kole, ale o cestovním elektrokole, takže vše je v pořádku. Do kopce je hmotnost samozřejmě znát, ale tam už přišel ke slovu motor.
Aktivace tlačítkem na panelu vyžaduje trochu silnější stisk a nejslabší mód už nám pomáhá hned od poloviny prvního otočení klikami. Snímač na klikách pracuje přesně a v rychlosti 8 km/h cítíme úbytek pomocné síly a rychleji pokračujeme víceméně vlastními silami. Každý pokles rychlosti ovšem motor okamžitě dorovnává. Přepnutí na střední úroveň znamená intenzivnější pomoc motoru, a to jak při rozjezdu, tak hlavně ve vyšší rychlosti kolem 18 km/h. To už je pro běžného uživatele celkem slušná cestovní rychlost, vezmeme-li v potaz, že jsme ji udrželi i do mírného kopce bez jakékoliv námahy. Nejúčinnější mód pak je radostí z jízdy. Rozjezd má perfektní švih a motor táhne až na hodnotu 25 km/h, a to je po rovině i do stoupání pro někoho možná až moc. Do hodně prudkého výjezdu pak stačí klikami jen lehce pomáhat na „půl plynu“ a motor vše vyřešil za nás. Nejstrmější výjezd po rozbitém asfaltu pak ukázal, že pokud se předek na nerovném povrchu občas nadlehčí, může přední kolo proklouznout. Je to samozřejmě dáno geometrií kola a šlo opravdu o hodně prudký výjezd.Z kopce se ukázala účinnost ráfkových brzd jako spolehlivá, motor samozřejmě díky napojení na přední brzdu při stisku páky okamžitě vypne.
Jízda na induktoře je rozhodně zábavná a hodně příjemná, až se člověku nechce motor vůbec vypínat, ale jen si užívat nejsilnější mód. Na ten jsme najeli kolem čtyřiceti kilometrů a trápili jsme jej hodně, hlavně na rozjezdy a maximální rychlost. Baterie po této vzdálenosti stále ještě vykazovala zhruba dvacet procent kapacity. Udávaných 75 km dojezdu tedy v případě rozumného využití pomoci motoru není nic nereálného, navíc nabíječku lze vzít bez problémů s sebou.
Plusy: nástup, komfort, dojezd
Minusy: tvrdší vidlice
Rám: Alloy 6061
Vidlice: RST Neon 75 mm
Motor: Tranz-X 36V/250W
Baterie: Li-Polymer 36V/10Ah
Kliky: Alloy 38Z
Řazení: Shimano RS35
Přehazovačka: Shimano TX35
Náboje: Alloy
Ráfky: Remerx RMX-920
Pláště: Rubena Sephia 1,75‘‘
Sedlo: Active
Sedlovka: Alloy odpružená
Řídítka: Alloy
Představec: Alloy stavitelný
Hmotnost: 23,8 kg
Cena: 26 990 Kč
Název Myroon je v případě kolekce rakouského KTM již několik let synonymem stroje pro ryze závodní cross-country, a to v hodně lehkém…
Zatímco na jaře jsme testovali nejdostupnější verzi tohoto celoodpruženého biku, nyní přinášíme lahůdku z vrcholu nabídky osazenou…