Zatímco na jaře jsme testovali nejdostupnější verzi tohoto celoodpruženého biku, nyní přinášíme lahůdku z vrcholu nabídky osazenou kompletní sadou XTR.
Rámový základ z karbonu s vlákny s vysokým modulem pružnosti je vyveden v plynulých tvarech s hladkými přechody bez zbytečně zvýrazňujících prvků. Konická hlavová trubka, výztuha před sedlovou trubkou nebo masivní spodní trubka trojúhelníkového průřezu, to jsou kromě dlouhého ramene sedlových vzpěr vedoucího k tlumiči hlavní poznávací znaky pečlivě provedeného rámu. Zadní stavba vyznává čtyřčepové provedení a zatímco patky karbonové sedlové vzpěry jsou pečlivě přelakovány, napojení řetězových vzpěr před čepem jasně přiznává dural vlepený do karbonu. Hlavní čep otáčení je na úrovni těsně pod zuby středního převodníku a malé ramínko přepákování k tlumiči je samozřejmě karbonové. Bowdeny řazení vcelku jsou vedeny vnitřkem rámu, poněkud nepraktické je vyústění lanka přesmykače za středovým pouzdrem, kde je hned na ráně blátu a vodě, které bowden brzy zanesou.
Zadní stavba dosahuje zdvihu 100 mm, a přestože tlumič Ario nepatří na vrchol nabídky značky Rock Shox, jeho citlivost a kvalitní funkce rozhodně nezaostává za rámem či ostatními komponenty. V této verzi nese tlumič lockout z řídítek a paradoxně přitažené lanko a aktivovaná páčka tlumič otevřou, kdežto odjištěním páčky na řídítkách zadní stavba v mžiku ztuhne bez jakéhokoliv dalšího zdvihu.
Naladit tlumič na podobnou vlnu jako vidlici není problém, protože vpředu použitý SID má dvě komory, takže vzájemným poměrem tlaků v negativní a pozitivní komoře lze charakteristiku ladit téměř donekonečna. Obě jednotky pak za jízdy spolupracovaly na výbornou a musíme uznat, že pevná 15mm přední osa dodala výrazný nárůst tuhosti hlavně v ostřejších zatáčkách a celý předek pak byl při manévrování prost jakýchkoli zbytečných ztrát a reagoval naprosto přesně.
Ovšem nepředbíhejme, nejprve je třeba nasednout a zaujmout sportovní, lehce nataženou pozici. Závodní geny se v tomto stroji nezapřou, nicméně jezdec není přehnaně natažený a ruce má i pro celodenní švih rozumně vysoko. Zanoření tlumiče po nastavení tlaku bylo středně citlivé a SAG třetinový, ale se šlápnutím do pedálů se nijak znatelně nezvětšoval. Tah řetězu tedy vliv na propružování nemá, nepatrné houpání tlumiče bylo znát spíše jen při silovém šlapání ze sedla, kdy jezdec rozhoupal kolo svojí hmotností. V prudkých výjezdech ovšem byla znát mírná snaha řetězu působit částečně proti pružení, takže zadní stavba lehce přituhla. Co se týče celkové tuhosti rámu, pak hlavová partie je nejtužší, střed nabízí výrazně lepší průměr a zadní stavba opět přituhuje, nepatrná flexe tak byla znát jen na ramínku přepákování k tlumiči.
Jízda na rovině je o konstantní rychlosti a minimálním odporu kola. Jezdec má velice lehký dojem a kdykoliv zrychlit nepředstavuje problém. Geometrie sází spíše na lehce delší rozvor a stabilnější chování, takže kolo sedí pevně na povrchu a bezpečně vede. Nízko položené těžiště ale kdykoliv umožnilo výrazný náklon a hravé zvládnutí zatáčky ve vyšší rychlosti. Ostré zavřené a pomalé zatáčky nejsou kolu zrovna po chuti, je stavěno na rychlost a plynulou jízdu, ne na trialové pasáže. Ty zvládne pokud možno rychlým přejezdem, kdy se ke slovu dostane výkon odpružení a také vysoký komfort rámu a karbonové sedlovky či řídítek. Než se ke slovu dostane tlumič a vidlice, rám a tyto doplňky toho hodně pohltí díky pružnosti materiálu.
Výjezdy jsou pro tento bike lahůdkou, kdy stačí jen lehký náklon na řídítka v nejprudších pasážích. Ve sjezdech ale bike nijak neztrácí a stabilní geometrie poskytne jezdci bezpečné vedení i v hodně vysokých rychlostech, kdy bike velmi ochotně mění směr dle pokynů. Prudké pasáže nevyžadují extrémní posuny za sedlo, naopak je radost sledovat, jak v nich tuhý předek skvěle vede. Přeskok nerovnosti není vzhledem k hmotnosti kola žádný problém, pouze odskočení si po zadním není geometrie příliš nakloněna a za řídítka je třeba vzít trochu razantněji. Vyvážené jízdní vlastnosti nezkazí ani osazení, kterému vzhledem k písmenům XTR nelze nic vytknout. Skvělý výkon brzd, chod řazení a navíc hodně ostrý design, to se konstruktérům rozhodně povedlo.
Plusy: výkon, stoupání, vedení směru, tuhost
Minusy: bowden přesmykače
Rám: Carbon High Modulus 100 mm
Tlumič: Rock Shox Ario RLR
Vidlice: Rock Shox Sid 15 RLO 100 mm
Kliky: Shimano XTR 24-32-42
Brzdy: Shimano XTR
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano XTR
Náboje: Shimano XTR
Ráfky: DT Swiss X430
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,1‘‘
Kazeta: Shimano 11-34/10
Sedlo: Selle Italia SLR
Sedlovka: FSA SL-K
Řídítka: FSA SL-K
Představec: FSA SL-K
Hmotnost: 10,4 kg
Cena: 119 990 Kč
Jestliže jsme předloňské provedení tohoto biku chválili za slušnou obratnost, akceleraci a ovladatelnost, pak model 2012 s opět…
Tato francouzská celoodpružená novinka patřila k jedněm z vůbec nejobletovanějších exponátů letošního veletrhu Eurobike. Aby také ne, jak…