Název Myroon je v případě kolekce rakouského KTM již několik let synonymem stroje pro ryze závodní cross-country, a to v hodně lehkém balení. Nicméně dosavadní generace tohoto modelu, i přes své nesporné kvality, tak trochu zapadala v „šedi“ konkurenčních, obdobně koncipovaných karbonových strojů. S tím je ale nyní konec, KTM Myroon pro rok 2012 prošel obrovským vývojovým skokem a po stránce konstrukce je zcela svébytným modelem, využívajícím celou řadu zajímavých prvků. Podle našeho názoru je ve všech ohledech o dost lepší než jeho stejnojmenný předchůdce.
Novinka nemá, snad kromě názvu, skutečně vůbec nic společného s myroonem, na nějž jsme doposud byli zvyklí. Zaprvé vypadá nesrovnatelně moderněji, současně je ale podstatně lehčí a výrobce avizuje, že v přímém porovnání s předchůdcem také tužší, údajně o nezanedbatelných patnáct procent. To je rozhodně dobře, protože průměrná torzní tuhost byla jednou z mála výtek, jež jsme k tomuto kolu v minulosti měli. Samotný rám pak atakuje donedávna magickou hranici jednoho kilogramu. V současnosti je ovšem tato vlastnost, pokud chce výrobce skutečně držet krok se světovou špičkou, svým způsobem povinností.
Nový rám s sebou přináší jak nový materiál, tedy karbon s odlišnou strukturou, tak hlavně přepracovanou geometrii. Již na první pohled zaujme výrazně skloněná sedlová trubka, jež je dole předsazena před středové pouzdro, díky čemuž se zadní stavba opticky tváří o dost delší, než v reálu je. Tímto prvkem, tedy zmíněným ostřejším sedlovým úhlem, umožnil výrobce podstatně více pružit sestavě sedlovky a sedlové trubky.Nemalou roli hraje také větší přesazení sedlové trubky přes horní, související s hodně výrazným slopingem. Nepřehlédnutelný je také obloukový průhyb sedlových vzpěr, využívajících pro celkové zpevnění karbonových patek s 12mm pevnou osou. Určitým standardem je dnes rozšiřovaná hlavová trubka s 1,5“ spodním a 1⅛“ horním ložiskem nebo kompletní vedení řadicích bowdenů a dokonce i hadičky zadní brzdy vnitřkem rámu. Před dokonalou estetikou sice musí občas trochu ustoupit praktičnost, nicméně je fakt, že stylisticky působí rám dokonale čistě.
Určitým atypem, i když stále používanějším, je uchycení přesmykače na navářku, což si zde vyžádala předsazená sedlová trubka. Zadní brzdový třmen je přichycen Post Mount standardem mezi sedlovou a řetězovou vzpěru, kde je lépe chráněn v případě pádu a navíc se tímto řešením rovněž zkracuje brzdová hadička.
Naším testem prošla nejluxusnější verze myroona, označená Prestige, a to v klasické, tedy šestadvacítkové variantě. V nabídce jsou ale i tři verze s 29“ koly pro vyznavače velkých obručí. Nám 26“ klasika k tomuto superlehkému biku sedí tak nějak víc, ostatně ve velikosti 19“ jsme i s pedály navážili hodnotu 9,1 kilogramu.
Po stránce geometrie nemáme ke kolu připomínky, položenější sedlová trubka dostává sedlo do zcela standardní pozice. Posed je logicky trochu nataženější a výkonnostně koncipovaný, ovšem ne nepohodlný. Standardní nastavení jsme si velice rychle osahali a kolo nám víceméně od samého začátku ideálně padlo do ruky. Rám nabízí vhodně zvolený kompromis mezi výkonnostním pojetím jízdy, s nímž většinou souvisí rychlé, méně členité tratě, a zcela adekvátní ovladatelností. Po stránce točivosti, tedy ochoty se proplétat ostřejšími zatáčkami či vracečkami, se bike choval jako štika ve vodě, přestože bychom to od něj od prvního pohledu až tak úplně nečekali. Jeho doménou jsou pak výjezdy, a to jak dlouhé, třeba několikakilometrové, tak i prudší kratší stojky.V těch prvních vynikne nízká váha kola, v druhých pak použitá geometrie, která nechává přední kolo hodně dlouho v kontaktu s podkladem a navíc nevyžaduje extrémní práci s těžištěm. KTM Myroon je zkrátka rozený vrchař. Ve sjezdech je potřeba si na projev kola trochu zvyknout, ovšem ani ne tak na samotnou ovladatelnost, jako především na nízkou váhu. Zprvu tak může bike v kamenitých pasážích působit trochu nestabilně a rozskákaně, v případě pevné ruky však není problém jej zkrotit. Z hlediska vedení směru a třeba i průjezdu klopenek jsou jednoznačnou výhodou pevné osy, přítomné jak na zadní stavbě, tak i v případě přední vidlice.To, že přeskočit tu a tam nějakou překážku je s tímto kolem hračka, možná ani není třeba zmiňovat, devět kilo je devět kilo. Do vzduchu jde bike až neskutečně ochotně a totéž platí o akceleraci.
Z hlediska tuhosti je znát, že výrobce hodně zapracoval. Sice nelze hovořit o extrémně vysoké či dokonce absolutní tuhosti, ale i tak byl náš dojem v tomto ohledu velice dobrý.Navíc skloubení právě tuhosti při záběru s nabízeným pohodlím zasluhuje superlativa. Položenější sedlová trubka společně s prohnutými vzpěrami zadní stavby dělají hodně, dokonce by se dalo říci, že KTM Myroon je v této disciplíně na úplné špičce své kategorie.
V případě osazení není co rozebírat, foxka vpředu a kompletní ikstéerko šlapou jako hodinky. Jakoukoli výtku nelze mít ani ke kolům Mavic CrossMax SLR obutých do plášťů Rocket Ron od Schwalbe. Zajímavým komponentem je sedlovka Selle Italia Monolink Carbon, doplněná o sedlo téže značky, s jedinou středovou ližinou.
KTM Myroon Prestige je zkrátka kolem bez kompromisů, čemuž ovšem odpovídá také cena 137 490 korun.
Plusy: akcelerace, vysoký jízdní komfort, schopnosti ve výjezdech
Minusy: lehká nervozita ve sjezdech
Vidlice: Fox 32 Float FIT Remote 100-15-T
Kliky: Shimano XTR 24/32/42
Brzdy: Shimano XTR, 180/160 mm
Řazení: Shimano XTR
Přehazovačka: Shimano XTR Shadow
Přesmykač: Shimano XTR
Kazeta: Shimano XTR11-36 (10)
Kola: Mavic CrossMax SLR
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,1”
Řídítka: Ritchey WCS
Představec: Ritchey WCS
Sedlovka: Selle Italia Monolink Carbon
Sedlo: Selle Italia SLR Monolink
Pedály: Shimano XTR
Hmotnost: 9,1kg (vel. 19“)
Cena: 137 490Kč
Zatímco na jaře jsme testovali nejdostupnější verzi tohoto celoodpruženého biku, nyní přinášíme lahůdku z vrcholu nabídky osazenou…
Jestliže jsme předloňské provedení tohoto biku chválili za slušnou obratnost, akceleraci a ovladatelnost, pak model 2012 s opět…