Český výrobce Leader Fox má v nabídce nejen horská kola a krosy, ale také čistě silniční či fitness modely. A právě z posledně jmenované kategorie jsme vybrali do testu typ G-Way. Pokud bychom jej měli hned na začátku nějak krátce charakterizovat, tak vedle nízké hmotnosti nabídne velice kvalitní osazení, výkonné kotoučové brzdy a vydařený design, to vše za vyloženě lákavou cenu 16 500 korun.Ne, nejedná se o překlep. Kolo, které vidíte na fotografiích, stojí skutečně šestnáct a půl tisíce korun, a navíc jeho kompletní montáž probíhá na okraji Českých Budějovic, což může být dostatečný argument pro patrioty.
Duralový rám modelu G-Way je po konstrukční stráncezažitou klasikou. Nejvýraznějším prvkem je oblast hlavy, do níž ústí atraktivně prohnutá spodní trubka, což je stylisticky ještě podpořeno barevným přechodem a pečlivě zabroušenými svary. Použité profilace hlavních rámových trubek jsou z velké části použity ve jménu nárůstu boční tuhosti, což platí především u bi-axiálního tvarování té spodní, jejíž šířka je v místě napojení na středové pouzdro skutečně výrazná. V partii středu se nám líbilo také napojení spodních ramen zadní stavby co nejdále od sebe, tedy opět pro maximalizaci tuhosti rámu. Řetězové vzpěry jsou navíc prosty jakéhokoli zprohýbání, což je v době všemožných i nemožných esovitých profilací skoro vzácný jev. Sedlovým vzpěrám pak ve jménu navýšení komfortu lehké pohnutí nechybí, velice pěkně vypadají také oba odlehčené můstky.
Přední vidlice je stejně jako rám ze slitiny hliníku, přičemž její konstrukce se již od pohledu tváří dostatečně bytelně, aby zvládla nemalé síly působící od hydraulické kotoučové brzdy.
Samotná jízda působí vyloženě sportovně a lehce, což je mimo jiné zásluhou nízké hmotnosti 10,7 kilogramu.Vzhledem k více než příznivé ceně je projev kola skutečně velice milým překvapením a uspokojí jak náročnější cykloturisty, tak i sportovněji zaměřené jezdce. Leader Fox G-Way si navíc dokážeme skvěle představit jako univerzální celoroční tréninkové kolo klidně i pro amatérského závodníka.
Posed s níže umístěnými řídítky je dostatečně aerodynamický pro vyšší rychlosti na asfaltu a zároveň nijak nebrání ovladatelnosti a stabilitě při jízdě v lehkém terénu.Ve srovnání s běžným horským kolem, a to i výrazně dražším, či s krosem podobné cenové kategorie, je akcelerace i ochota držet vyšší rychlostní průměr u testovaného modelu na daleko lepší úrovni. Po této stránce má G-Way asi vůbec nejblíže k cyklokrosovému speciálu. Zrychlení je zkrátka vynikající a ještě více než na silnici vynikne v lehčím terénu s pevným a suchým podkladem.
K ovládání kola nemáme připomínky. Ochota držet přímý směr je zde klíčová, nicméně i reakce na pokyny jezdce plní kolo zcela suverénně. Posed je samozřejmě o určitém kompromisu mezi výkonem a pohodlím, což je ostatně u fitness kol určitým standardem. Vyložený komfort zde nehledejme, pevná přední vidlice a vyloženě sportovní sedlo jsou jasným signálem, že hlavním teritoriem modelu bude asfalt. Nicméně pláště Schwalbe Kojak široké 35 milimetrů si dokáží dobře poradit jak se špatnou kvalitou povrchu, tak i s nezpevněným typem cest.
Pokud se vrátíme k již zmíněnému sedlu, tak to je v dané kategorii hodně nadstandardní. I při čistě sportovním, či spíše závodním střihu nabízí propracovaný tvar, a tím pádem i dostatek pohodlí při delší jízdě. Za model Selle San Marco Ponza Power by se skutečně nemuselo stydět ani kolo několikrát dražší a totéž platí v případě luxusně vyhlížejících bílých rohů Kalloy Uno a sedlovky téže značky i modelové řady. Stejně tak výjimečně na kole za šestnáct a půl tisíce působí sestava představce a řídítek Truvativ Stylo. Všechny zmiňované díly mají zásluhu na nízké celkové hmotnosti kola a ani z uživatelského pohledu jim není co vytknout.
Zbývá ještě pohon, řazení a brzdy, i v tomto ohledu nenajdeme na testovaném kole slabinu. Kola jsou dostatečně bytelná díky použití pevných ráfků Remerx Master Disc, náboje Shimano M475 jsou rovněž bezproblémové. Přenos síly zajišťují kliky Shimano Deore LX v dutém provedení Hollowtech II a i když se jedná o již postarší model, kvalitativně jde stále o vynikající komponent, a to jak tuhostí, tak i hmotností. Přehazovačka Shimano Deore XT spolupracuje s řazením a přesmykačem Deore, i zde je vše nadmíru funkční a ve své třídě opět nadstandardní. A jsme u brzd, které pocházejí rovněž od Shimana. Model M445 využívá páku s příčně umístěnou expanzní nádobkou, takže kvalitativně odpovídá přibližně řadě Deore. Funkce brzd je výborná, ergonomie pák bezproblémová a s jemným dávkováním brzdného účinku jsme neměli problém dokonce ani na sněhu.Mechanici si pak budou pochvalovat hodně velkou vzdálenost mezi destičkami a kotoučem, takže správné vystředění třmenů je velice snadné. Bílá barva těla páky i třmenu navíc dokonale ladí s designem rámu.
Shrneme-li naše dojmy z fitness modelu Leader Fox G-Way, tak nás toto kolo přesvědčilo, že i za lidovou cenu se dá postavit skutečně sportovní a v tomto konkrétním případě i nadmíru univerzální stroj.
Plusy: sportovní projev, nízká hmotnost, vyvážené osazení, cena
Minusy: nenalezli jsme
Rám: Alloy
Vidlice: Alloy
Kliky: Shimano Deore LX 22/32/44
Brzdy: Shimano M445 Disc
Řazení: Shimano Deore (9)
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: ShimanoHG-50 11-32 (9)
Náboje: Shimano M475
Pláště: Schwalbe Kojak 35-622
Řídítka: Truvativ Stylo
Rohy: Kalloy Uno
Představec: Truvativ Stylo
Sedlovka: Kalloy Uno
Sedlo: Selle San Marco Ponza Power
Pedály: Alloy (ohrádkové)
Hmotnost: 10,7kg
Cena: 16 500Kč
Série HT modelů Ghost HTX je charakteristická nevšedním tvarováním trubek svých rámů, přičemž dominantním prvkem je především prohnutá,…
U celoodpružených modelů sází Felt na originální systém odpružení a u pevných na originální design, kde několik detailů určuje…