Série HT modelů Ghost HTX je charakteristická nevšedním tvarováním trubek svých rámů, přičemž dominantním prvkem je především prohnutá, velice mohutná spodní trubka, plynule přecházející do kónické hlavy s 1,5“ spodním ložiskem. Stejně tak nepřehlédnutelné je tvarování horní trubky, doplněné o vzpěru dovolující použití až extrémního slopingu. Toto vše, v téměř identické tvarové podobě, dokáže značka Ghost vyrobit jak z karbonu, tak i z duralu, přičemž naším testem prošla nejvýše postavená duralová verze s označením HTX Actinum 9000. Cena tohoto kola s luxusním osazením vidlicí Rock Shox Sid a kombinací XTR/XT je 55 999 korun. Hmotnost se v testované devatenáctce vyšplhala na 10,3 kilogramu bez pedálů, což přesně odpovídá katalogovým údajům výrobce.
Jednotlivé konstrukční detaily si tentokrát nechme až na konec článku a zaměřme se hned od počátku na to, co testovaný Ghost dovede. Po stránce geometrie a celkového jízdního projevu se jedná o čistokrevný závodní bike. Ostatně geometrií je duralová verze HTX Actinum ve všech detailech úplně totožná jako její luxusnější karbonový derivát HTX Lector. Z toho vyplývá čistě výkonnostně pojatý posed a ochota k akceleraci.Na druhou stranu, pokud by někdo čekal spartánsky a jednoúčelově zaměřený závoďák s absolutním minimem komfortu, bude v případě testovaného modelu mile překvapen, i přes zmíněný závodní naturel je totiž tento bike až překvapivě pohodlný.
První metry jízdy dají vědět nejen o sportovně střiženém, ovšem naštěstí ne extra nataženém posedu, ale především o absolutně nekompromisní tuhosti rámu.V tomto ohledu patří Ghost již dlouhodobě na absolutní špičku. Profily trubek zde zajišťují nejen skvělou boční tuhost v oblasti středového pouzdra, ale i vysoce nadprůměrnou celkovou torzní tuhost, na níž se podílí také konstrukce zadní stavby. V tomto ohledu HTX Actinum dokonale vyhoví nejen náročnému zmlsanému závodníkovi, ale třeba i hobby jezdci s výraznou nadváhou.
Akcelerace kola je velice slušná, což se dá vzhledem k nízké hmotnosti kola a tuhosti rámu čekat. Rozhodně by ale chuti zrychlovat ještě pomohlo použití užších plášťů. Schwalbe Rocket Ron jsou vynikajícími univerzály, ovšem v šířce 2,25“ se k závodně pojatému XC biku, vybavenému rovnými řídítky a rohy, až tak úplně nehodí. Klasika 2,1“ by se nám zde líbila daleko více, možná bychom preferovali ještě rychlejší dezén Racing Ralph. Totéž platí o 185mm brzdových kotoučích, které sice ve společnosti brzd Avid Elixir CR nabídnou hodně nadstandardní výkon, ale vzhledem ke koncepci kola jsou trochu předimenzované a běžně používaný rozměr kotoučů 160 mm by byl v tomto případě zcela dostačující.
K ovladatelnosti rozhodně nemáme připomínky, jednotná platforma použitá pro všechny závodně zaměřené modely je vynikající. Jde o skvěle zvládnutý kompromis nabízející jak dostatečný klid v případě vedení přímého směru, tak i rychlou odezvu na jakýkoli podnět ke změně směru. HTX Actinum se nenechá k jakémukoli manévru přemlouvat, stejně jistý je při „slalomu“ mezi keři a stromy na klikatící se pěšině jako v rychlém sjezdu, v němž je nutné každou chvíli přeskočit nějaký ten kámen či větev.Odlepení kola od země je zcela bezproblémové, na druhou stranu poskytne testovaný bike pocit jistoty i v hodně členitých pasážích, kde některé superlehké XC stroje již působí roztřeseně a křehce.
Výjezdy testovaný model zvládá bezproblémově, pouze jsme si pro tento účel trochu snížili řídítka ubráním podložek pod představcem. Sériové nastavení řídítek totiž v prudkých stoupáních vyžaduje výraznější přesun těžiště nad přední kolo.
A ještě k samotnému komfortu jízdy, jenž jsme zmínili již na začátku. Ten je zde nadprůměrný, což působí až kontrastně vzhledem k vynikající tuhosti rámu. Pohlcování otřesů je ale dílem především použitých plášťů a vzadu pak zásluhou kvalitní karbonové sedlovky s výrazně přesazeným zámkem. Sedlo Selle Italia SL v tomto ohledu rovněž nezklamalo. Přestože se na pohled tváří hodně závodně, tak byly jeho tvar a dostatek polstrování zcela vyhovující i na celodenní vyjížďku.
Přední vidlice Rock Shox Sid s dvojicí vzduchových komor, dálkovým lockoutem a širokou možností seřizování tlumení se pak ke kolu skvěle hodí a i když se tuhostí konstrukce nemůže měřit s rámem, je i v tomto ohledu zcela dostačující. Závodník navíc uvítá použití klasického rychloupínáku, který na rozdíl od pevné osy umožní rychlejší demontáž i zpětnou montáž předního kola.
Rám je po konstrukční stránce maximálně propracovaný, o čemž vypovídá nejen použití Post Mount úchytu brzdového třmenu, ale třeba i navářka pro přesmykač typu E-Type Direct. V tomto řešení je podle našeho názoru určitě budoucnost a s objímkami přesmykačů se budeme u kvalitních kol v následujících letech vídat čím dál méně. Stejně tak nás nadchlo napojení spodních ramen zadní stavby na středové pouzdro zcela u jeho krajů, z čehož těží opět maximální boční tuhost zadní stavby. Celkové zpracování je pak obrazem německé preciznosti. To se týká jak zabroušených svarů, tak i atraktivních leštěných ploch duralu nebo provedení laku. Ghost HTX Actinum 9000 je zkrátka silný ve všech ohledech.
Plusy: tuhost rámu, ovladatelnost, komfort jízdy, rohy
Minusy: zbytečně široké pláště
Rám: HTX Actinum AFT SCL
Vidlice: Rock Shox SID RLT PopLoc 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT
Brzdy: Avid Elixir CR 185 mm
Řazení: Shimano Deore XT Rapidfire (10)
Přehazovačka: ShimanoXTR
Přesmykač: Shimano Deore XTE-Type
Kazeta: ShimanoDeore XT 11-34/10
Náboje: Shimano Deore XT
Ráfky: Alex SX 44 Disc
Pláště: Schwalbe Rocket Ron 2,25“
Řídítka: Ghost CG Carbon SL
Představec: Ritchey WCS
Sedlovka: Ghost CG Carbon
Sedlo: Selle Italia SL
Hmotnost: 10,3 kg (vel. 19“, bez pedálů)
Cena: 55 999Kč
U celoodpružených modelů sází Felt na originální systém odpružení a u pevných na originální design, kde několik detailů určuje…
Domácí značka Leader Fox vyrábí biky určené pro technické disciplíny s vlastním označením Dirt Parade. Z pětice pevných modelů, určených…